آمار قربانیان کرونا در ۳۳۴ شهر از ۵۳ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است


•    شمار درگذشتگان در تبریز بشدت افزایش یافته و گفته می‌شود در روز چهارشنبه بیش از ۱۰۰ نفر جان باخته‌اند


•    در مشهد به گزارش پزشکان در۱۰ روز گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر به شمار مبتلایان افزوده شده و دست کم ۱۸۰ تن فوت کرده‌اند
•    در قوچان در روزهای گذشته ۱۹ نفر در اثر کرونا جان باختند
•    نماینده مجلس ارتجاع: مسئولان و مدیران استان کردستان همچنان توپ کم کاری‌های خود را در زمین مردم می‌اندازند و نگرانی‌ها در میان افکار عمومی به اوج خود رسیده است

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد، آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۳۳۴ شهر ایران از ۵۳ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر شده است. شمار جانباختگان در آذربایجان شرقی به ۱۸۲۵ نفر، در آذربایجان غربی به ۱۵۱۰ نفر، در اصفهان به ۳۰۵۰ نفر، در تهران به ۱۰۹۲۰ نفر، در خوزستان به ۴۳۹۵ نفر، در فارس به ۱۱۳۰ نفر، در کرمانشاه به ۱۴۳۵ نفر و در لرستان به ۱۹۲۵ نفز رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت رژیم امروز شمار قربانیان در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۲۰ نفر و شمار مبتلایان را ۲۶۱۵ و شمار کسانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند را ۲۸۳۳ نفر اعلام کرد (ایرنا ۳۰ خرداد).

درسیستان و بلوچستان، ر‌ئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: «احتمالاً تا ١۵روز آینده روند افزایش آمار روزانه بیماران کرونا همچنان ادامه خواهد داشت... اخیراً ١۵ درصد بیماران کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است...در هفته اخیر شرایط این بیماری بحرانی شده و در شبانه‌روز گذشته ۱۱ بیمار جدید جان‌ باخته‌اند» (ایسنا و آفتاب ۳۰ خرداد).

درآذربایجان شرقی، به گفته شاهدان عینی و منابع محلی میزان درگذشتگان در تبریز بشدت افزایش یافته و گفته می‌شود در روز چهارشنبه ۲۸ خرداد بیش از ۱۰۰ نفر در این شهر جان باخته‌اند. بنا به گزارش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز «استان آذربایجان شرقی طی هفته‌های گذشته اغلب در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار گرفته... شهرستان‌های اهر، بناب، میانه، هریس، هوراند، شبستر، هشترود و تبریز به نسبت جمعیت خود، بیشترین آمار ابتلاء را دارند (خبرگزاری رضوی ۲۹ خرداد). ر‌ئیس شبکه بهداشت و درمان عجب شیرگفت: «در روزهای اخیر ۲۰ نفر از اعضای یک خانواده تست کرونا دادند که جواب آزمایش ۱۸نفر آنان مثبت بود» (عصرایران ۲۹ خرداد).

در خراسان رضوی، به گزارش پزشکان در۱۰ روز گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر به شمار مبتلایان در مشهد اضافه شده و دست کم ۱۸۰ تن فوت کرده اند. به گفته شهود عینی تنها در یک درمانگاه در مشهد روز یکشنبه گذشته از ۱۰۰ مراجعه کننده ۵۰ نفر مبتلا به کرونا و ۴۰ نفر مشکوک به کرونا بوده اند. در قوچان در روزهای گذشته ۱۹ نفر در اثر کرونا جان باختند.

در خوزستان، سخنگوی ستاد کرونا در خوزستان گفت: «خوزستان از یک ماه پیش در وضعیت قرمز قرار گرفته است و در روزهای اخیر تعداد مبتلایان به نحو چشمگیری افزایش یافته است (ایرنا۳۰ خرداد). سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: «در بخش تخت‌های ویژه کمبود داریم و در شهرهای دزفول و آبادان نیز ظرفیت آی‌سی‌یو تکمیل شده است...» (ایسنا ۳۰ خرداد).

در بوشهر، دبیر ستاد کرونا تأکید کرد: «تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر در ۹ روز بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است. تعداد فوتی‌ها ۶۶ درصد افزایش داشته و تعداد بستری شدگان ۱۷۰ درصد بیشتر شده است» (جوان ارگان سپاه پاسدارن ۲۹ خرداد). «تعداد مبتلایان در گناوه هر روز افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن تعداد افراد بستری و تعداد فوت شدگان افزایش یافته است. فرماندار گناوه گفت: «تمامی راه‌های منتهی به ساحل شهرستان گناوه مسدود و همچنین روشنایی و تمامی خدمات رفاهی تا ۱۵ تیرماه تعطیل است» (همشهری ۳۰ خرداد).

در کردستان، نماینده سقز و بانه در مجلس ارتجاع گفت: «بی‌تفاوتی مسئولان استان کردستان در دهه ابتدای خرداد ماه و همچنین عدم اعمال نظارت‌های درست بر وضعیت استان باعث شده است تا امروز وضعیت کرونا در کردستان به شرایط بحرانی برسد و متأسفانه این روزها بار دیگر این داستان در حال تکرار شدن است و خبری از یک اقدام عملی در میان نیست. مسئولان و مدیران استان کردستان همچنان توپ کم کاری‌های خود را در زمین مردم می اندازند و به همین دلیل نگرانی‌ها در میان افکار عمومی برای روزهای آینده این استان به اوج خود رسیده است» (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۹ خرداد).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۳۰ خرداد ۱۳۹۹ (۱۹ ژوئن ۲۰۲۰)