بحران سیل در کشور - ۱۳ استان و بیش از ۵۰ شهر در معرض سیل

 

بیش از ۵۰ شهر در ۱۳ استان به ویژه استانهای مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و ایلام در معرض سیل قرار دارند.

با بارندگی شدید از عصر دوشنبه که در برخی مناطق از جمله در لرستان به بیست سانتیمتر نیز می رسد وقوع سیلاب های ویرانگر پیش بینی شده است. بارش شدید باران و خطر سیل های ویرانگر در لرستان در شرایطی است که مشخصا زیرساختهای سیل فروردین امسال هنوز بازسازی نشده و طبعاً خسارات بیشتری به هموطنان وارد می کند. این وضعیت آمادگی و همیاری ملی را اقتضا میکند.
صبح روز سه شنبه یکی از کارگزاران رژیم در لرستان گفت: سیلاب در رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر از هفت مترمکعب در ثانیه در روز دوشنبه، به ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه یعنی هفت برابر افزایش یافته است. یک کارگزار دیگر رژیم در لرستان از خطر رانش زمین در ۲۰ روستای این شهر خبر داد.
سیل شدیدی از صبح سه شنبه در خرم‌آباد شروع شد. پل کوی موسوم به جهادگران خرم آباد بر اثر سیل به زیر آب رفت.
فرماندار رژیم در کوهدشت روز سه شنبه از وقوع سیلاب و قطعی راه ارتباطی ۶۰ روستا در این منطقه خبر داد.
این کارگزار رژیم با اعتراف بازسازی نشدن زیرساخت های تخریب شده در سیل فروردین ماه، به باقی ماندن برخی از مشکلات سیل گذشته در کوهدشت اعتراف کرد و گفت: رفع این مشکلات نیاز به همکاری معاونت عمرانی دارد، اقداماتی شهرداری انجام داده است اما مؤثر نیست، باید اقدام اساسی و چاره‌اندیشی برای نقاطی که باعث نفوذ آب به شهر می‌شود کنیم.
وی افزود: انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند. برخی هنوز منازل خود را تخلیه نکرده اند، مردم باید در جریان باشند که بارش‌ها در بعدازظهر امروز شدت بیشتری خواهد داشت لذا باید هرچه سریع‌تر منازل خود را تخلیه کنند.
فرماندار کوهدشت با تاکید بر اینکه بعضی از روستاها دچار آبگرفتگی شده اند، افزود: راه ارتباطی منطقه کوهدشت شمالی نیز قطع شده است.
میزان آب رودخانه خرم آباد در داخل شهر، هر لحظه در حال افزایش است و از ساکنان منازل واقع در خیابان‌های ساحلی سریعاً خواسته شده تخلیه کرده و به مناطق امن پناه ببرند.
با افزایش آب رودخانه کشکان و ساخته نشدن دیواره های ساحلی رودخانه از فروردین ماه گذشته شهرهای پلدختر و مأمولان نیز در خطر سیلاب های شدید قرار دارند. ساکنان ۹ روستا در منطقه پلدختر خانه های خود را تخلیه کرده اند.