بیانیه مایک پمپئو درباره تحریمهای جدید نفت و پتروشیمی رژیم آخوندی

 

وزیر خارجه آمریکا شرکتهای بین المللی و کشورهایی که با رژیم ایران معامله کنند تحریم خواهند شد.

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا روز۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرد: ایالات متحده بعنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری اقتصادی برای محروم کردن رژیم ایران از همه منابع درآمد برای تأمین مالی فعالیتهای بی ثبات کننده خود گامهای جدیدی برداشت و تحریمهایی بر شرکتهای پتروشیمی چینی و هنگ کنگی، اعمال کرد.
شرکتهای پتروشیمی شاندونگ کیاوانگوا Shandong Qiwangda، شرکت پتروشیمی تریلیانس مستقر در هنگ کنگ و نهاد هنگ کنگی صنایع شرکت جیاشیانگ Jiaxiang بخاطر درگیر شدن آگاهانه در معاملات قابل توجه با رژیم ایران برای خرید، تهیه، فروش یا انتقال محصولات پتروشیمی مشمول تحریمهای وزارت خارجه آمریکا شدند.
ما همچنین تحریمهایی بر دو مدیر اجرایی شرکت های فوق الذکر علی بیانداریان، مدیر شرکت پتروشیمی تریلیانس و وانگ ژیکینگ ونگ، رئیس و نماینده قانونی شرکت پتروشیمی شاندونگ کیاوانگوا Shandong Qiwangda، اعمال میکنیم.

علاوه بر این اقدامات، وزارت خزانه داری نیز این نهادها را لیست گذاری کرد. این نهادها جمعا صدها میلیون دلار را برای شرکت ملی نفت ایران منتقل کرده اند. این شرکتها در تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و گروههای تروریستی و شبه نظامیان در سراسر خاورمیانه نقش اساسی داشته اند. نهادهایی که هدف قرار گرفته اند بر خلاف تحریمهای آمریکا به تسهیل صادرات پتروشیمی و نفت ایران ادامه داده اند.
همه نهاد و افراد در بخش پتروشیمی باید به این موضوع توجه داشته باشند. ایالات متحده در تعهد خود برای اعمال تحریمها تردید نخواهد کرد. تا زمانی که رژیم ایران به سوء استفاده از درآمدهای صنایع نفت و پتروشیمی خود برای تأمین مالی فعالیتهای بی ثبات کننده ادامه دهد، ما هر شخص حقیقی و حقوقی را که به چنین تجارتی کمک کند، تحریم خواهیم کرد. رژیم ایران باید فعالیتهای بی ثبات کننده خود را متوقف کند در غیر اینصورت با فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک باز هم بیشتری مواجه خواهد شد. تحریمهای ما تا زمانی که رژیم ایران رفتار خود را تغییر دهد، برقرار خواهد ماند. ما به افشای فعالیتهای شرورانه،‌ رسیدگی به منافع شخصی خودشان و ظلم آشکار رژیم ادامه خواهیم داد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: دفتر کنترل داراییهای خارجی چندین شرکت بین المللی پتروشیمی و نفت را تحریم کرد. این شرکتها جمعا صدها میلیون دلار را برای شرکت ملی نفت ایران، که نهادی تعیین کننده در صنایع نفت و پتروشیمی رژیم ایران است، منتقل کرده اند. این صنایع به تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی تروریست آن کمک میکند.
صنایع نفت و پتروشیمی رژیم ایران منابع اصلی درآمد برای این رژیم هستند و فعالیتهای شرورانه آن در سراسر خاورمیانه را تأمین مالی میکنند. نهادهایی که لیست گذاری شده اند با نقض تحریمهای اقتصادی آمریکا،صادرات پتروشیمی و نفت ایران را تسهیل میکنند.
استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بخش پتروشیمی و نفت منابع اساسی تأمین مالی فعالیتهای تروریستی جهانی رژیم ایران است و این رژیم را قادر می‌کند از سرکوب و خشونت علیه مردم ایران استفاده کند.

خزانه داری آمریکا می افزاید: اقدام روز پنجشنبه خزانه داری آمریکا در ادامه اقدامات مشابهی است که منابع اصلی تأمین مالی ماجراجویی های منطقه ای رژیم ایران از جمله بخش فلزات آن را را هدف قرار داده است. در ماه ژوئن ۲۰۱۹ نیز بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی رژیم ایران و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بخاطر پشتیبانی از قرارگاه خاتم که شرکت بزرگ مهندسی سپاه پاسداران است، لیست گذاری شد. دفتر کنترل داراییهای خارجی علاوه بر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس شبکه عظیم ۳۹ شرکت تابعه پتروشیمی و نمایندگی های فروش مستقر در خارج ایران را نیز لیست گذاری کرده است.

اقدام روز پنجشنبه خزانه داری شرکت تریلیانس Triliance را که یک شرکت دلالی مستقر در هنگ کنگ با شعبه هایی در ایران، امارات متحده عربی، چین و آلمان است، هدف قرار میدهد. این شرکت در سال ۲۰۱۹، میلیونها دلار محصولات را برای شرکت نفت رژیم ایران منتقل کرد. تریلیانس همچنین فروش میلیونها دلار فرآورده های نفت، را به شرکتهای چین تسهیل کرده است.
علاوه بر این شرکت پتروشیمی کیش تریلیانس که شعبه مستقر در ایران تریلیانس است، اخیرا اسم خود را عوض کرده و تحت نام شرکت پتروشیمی کیش پارسیان عمل می کند.
به همین ترتیب در سال ۲۰۱۹، شرکت ساگا انرژی Sage Energy مستقر در هنگ کنگ و شرکت پیک ویو Peakview مستقر در شانگهای میلیونها دلار صادرات را برای شرکت ملی نفت ایران انتقال دادند.

در سال ۲۰۱۹ شرکت بنیتکو Beneathco مستقر در دوبی معادل چند میلیون دلار صادرات را برای شرکت ملی نفت ایران منتقل کرد. شرکت بنیتکو در اواخر سال ۲۰۱۸ پیشنهاد داد که به شرکت ملی نفت ایران کمک کند منشأ ایرانی محصولات را که مقصد آن امارات متحده عربی بود مخفی کند.
همزمان با لیست گذاریهای وزارت خزانه داری آمریکا، وزارت خارجه آمریکاچند شرکت و مدیر اجرایی ارشد را بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶ لیست گذاری کرد.

براساس تحریمها، همه اموال و سودهای اشخاص حقیقی و حقوقی که روز پنجشنبه لیست گذاری شده اند در ایالات متحده یا تحت مالکیت اشخاص آمریکایی، باید مسدود شوند. اشخاص [حقیقی و حقوقی] آمریکایی از هرگونه داد و ستد با این افراد و شرکتها منع شده اند.
علاوه بر این، موسسات مالی خارجی که آگاهانه اعتباری برای این اشخاص و شرکتها قائل شوند در معرض تحریم قرار میگیرند. این تحریمها ممکن است دسترسی آنها به نظام مالی آمریکا را قطع کند یا اموال و سود ناشی از اموال آنها در قلمروی آمریکا را مسدود کند.

افراد و شرکتهای تحریم شده عبارتند از:
علی بایندریان
ژیکینگ ونگ
شرکت بنتاکو دی‌ام‌سی‌سی
شرکت جیاشیانگ
شرکت پیکویو
شرکت سیگ انرژی
شرکت پتروشیمی شاندونگ کیاوانگوا
شرکت پتروشیمی تریلینس