اوج‌گیری قیام مردمی در عراق

 

قیام مردمی در بغداد و سایر شهرهای عراق شعله می کشد. صبح چهارشنبه جوانان شورشی با درگیریهای گسترده در میدان خلانی بغداد به مصاف نیروهای تا دندان مسلح و وحوش خامنه ای رفتند.

جوانان دلیر بغداد در میدان خلانی با روحیه یی انقلابی و جنگنده مزدوران را به تمسخر می گیرند و با گلوله های گاز اشک آور مانند توپ فوتبال بازی می کنند. این صحنه ای است که در میدان خلانی بغداد گرفته شده است.
میدان تحریر بغداد کانون انقلاب و شورش عراق روز چهارشنبه پذیرای جمعیت گسترده دانشجویان مبارز بود تا همچنان آتش قیام و مقاومت را فروزان نگه دارد. دانشجویان دانشگاه مستنصریه بغداد امروز به این جمع پرشور پیوستند.
مردم به ویژه جوانان قیام آفرین ناصریه از صبح چهارشنبه تظاهرات بزرگ خود را شروع کردند. در این شهر که طی روزهای اخیر شاهد کشتار خونین بدست وحوش خامنه ای بود، هر روز شعله های قیام بالا می گیرد.
در بصره، دانشجویان مبارز این شهر روز چهارشنبه تظاهرات کردند و از خواسته های انقلابیون میدان تحریر بغداد که برچیدن بساط حکومت فاسدان و خلع ید از رژیم آخوندی است حمایت کردند. بصره از شهرهایی است که شهدا و مجروحان زیادی را تقدیم انقلاب عراق کرده است اما همچنان استوار و پایدار از آرمان آزادی مردم عراق دفاع می کند.
نجف اشرف نیز همزمان با بغداد و سایر شهرهای شورشی روز چهارشنبه شاهد تظاهرات بزرگی بود. خواست مردم نجف نیز مانند همه عراقیان برچیدن بساط حکومت جرم و جنایت دست نشانده ولی فقیه است.
تلویزیون العربیه در گزارشی از بغداد از ربوده شدن مری محمد یک دختر جوان عراقی که به انقلابیون کمک می کرد، خبر داد
مری محمد جدید‌ترین چهره معروفی است که در روزهای اخیر در بغداد ناپدید شده است پیش از او شمار دیگری از فعالان انقلاب عراق ناپدید شده‌اند
گزارشگر العربیه به نقل ازمجله تایم می‌گوید پس از ورود قاسم سلیمانی به بغداد شمار ناپدید شدگان عراقی افزایش یافته است.
احمد راضی کاپیتان نامدار تیم ملی فوتبال عراق در سالهای اخیر که در قیام‌های پیشین این کشور هم از مردمش حمایت کرده بود امروز به میدان تحریر رفت و به انقلابیون کشورش و جوانان شورشی بغداد پیوست.
فرانس ۲۴ گزارشی از آخرین وضعیت قیام عراق منتشر کرد و نوشت: تظاهراتی که از اول اکتبر با خواست دگرگونی کامل سیستم حاکم شروع شد، پایتخت کشور و اکثریت مناطق شیع نشین در جنوب را به لرزه در آورده است.
به‌رغم سرکوب، تظاهرکنندگان در میدان تحریر محل تظاهرات اصلی در بغداد و صدها تن دیگر در نزدیکی میدان خلانی صبورانه در آن شرایط سخت ایستادگی کردند.
تظاهر کننده‌ای که پرچم عراق را به خود پیچیده بود گفت،”نیروهای امنیتی سعی داشتند به داخل میدان تحریر پیشروی، و میدان را پاکسازی کنند“. تظاهرکنندگان در تلاش برای واژگون کردن دیواره‌های بتونی بزرگ بودند که نیروهای امنیتی با برپا کردن آنها می‌خواستند مانعی بین میدانهای تحریر و خلانی ایجاد کنند.
هبا مورایف مدیر منطقه‌یی عفو بین‌الملل گفت،”تا زمانیکه نیروهای امنیتی به شلیک علیه تظاهرکنندگان ادامه می‌دهند تمامی وعده‌های دولت برای اصلاحات یا تحقیقات پوچ و تو خالی بوده است“.
یونامی مصرانه خواستار آزادی تظاهرکنندگان شد و به تحقیقات پیرامون ربوده شدن فعالان حقوق‌بشری و پزشکان فراخوان داده است، که گروه حقوق‌بشری می‌گوید توسط نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح ربوده شده‌اند.