ادامه و گسترش قیام لبنان در هجدهمین روز خود

 

قیام لبنان روز دوشنبه ۱۳آبان در هجدهمین روز خود بی وقفه ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان گزارش داد:‌ معترضان خیابان‌هایی در بیروت را مسدود کرده‌اند و کلاس‌های درس برای سومین هفته متوالی تعطیل شده‌اند.
رسانه های لبنان همچنین از بسته شدن خیابان‌ها در شهرهای دیگر توسط قیام کنندگان خبر دادند. طرابلس در شمال لبنان و شهر بندری خلده در جنوب بیروت از جمله این مناطق اعلام شده‌اند. این تظاهرات ضد حکومتی در لبنان از ۲۶ مهر برابر با ۱۷اکتبر علیه حاکمان فاسد و حزب‌الشیطان شروع شده است.

اسکای نیوز از اعتصاب عمومی در سراسر بخشهای لبنان خبر داد.
روز یکشنبه دهها هزار نفردر بیروت، طرابلس، صیدا، النبطیه، صور و کفرمان تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان در میادین ریاض الصلح و شهدای بیروت بر خواسته‌های خود پای فشردند.
تظاهرکنندگان راههای شمال و شرقی بیروت را مسدود کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: ده‌ها هزار لبنانی برای بزرگترین تظاهرات ضددولتی از هفته گذشته تاکنون در مرکز بیروت تجمع کردند. این تجمع به رغم حمله نیروهای حزب الله به تظاهرکنندگان بود.
تظاهرکنندگان که از روز دوشنبه یک اعتصاب عمومی را اعلام کردند بعد از استعفای نخست وزیر خواستار تغییر گسترده در سیستم سیاسی هستند.
روز یکشنبه میشل عون رئیس جمهور لبنان ضدتظاهراتی را راه انداخت اما ساعاتی بعد دهها هزار تظاهرکننده خواستار استعفای خود وی شدند. وعده‌های میشل عون نتوانست معترضان ضد دولتی را تحت تاثیر قرار دهد. میشل عون متحد حزب الله تحت حمایت رژیم ایران است.

به گزارش تلویزیون لبنان، علاوه بر بیروت تظاهرکنندگان در شهر صور در جنوب لبنان تظاهرات کردند. جایی که پایگاه حزب الله به حساب می آید. شهرهای بزرگ و عمدتاُ سنی نشین طرابلس و صیدا در شمال هم شاهد تظاهرات ضدحکومتی بودند.

سی ان ان گزارش داد: تظاهرکنندگان لبنانی به خیابانها ریختند و خشم خود را از وضعیت اقتصادی و فساد ابراز کردند. برخلاف اعتراضات دیگر در سراسر جهان، ناآرامی در لبنان ممکن است باعث ایجاد یک تحول منحصر به‌فرد شود و ساختار حکومت را به کلی تغییر دهد.
به گزارش خبرنگار سی ان ان از بیروت حامیان حزب‌الله به معترضین حمله کردند اما آنها همچنان در میادین بیروت ماندند.