ادامه قیام عراق در روز یکشنبه

 

قیام عراق ادامه دارد.

روز یکشنبه پس از شبی پر از درگیری و جنگ و گریز، اغلب خیابانها و اتوبانهای بغداد توسط قیام کنندگان بسته شد. پل نصر بغداد، ظهر یکشنبه توسط انقلابیون بسته شد.
در العماره و بصره و حله و ناصریه و بندر ام قصر بسیاری مسیرهای اصلی با ایجاد موانع توسط جوانان بسته شده است.
تعطیلی بسیاری مراکز و ادارات دولتی و بستن راهها و اتوبانها توسط جوانان قیام کننده، یک عصیان مدنی را شکل داده است. مدارس ودانشگاهها نیز در همه جا در اعتصاب هستند. سندیکاهای معلمان و وکلا نیز کماکان به اعتصاب خود ادامه می دهند.
در نجف مردم بپاخاسته اسم خیابان خمینی ملعون را تغییر داده و آن را ثوره تشرین یعنی انقلاب اکتبر گذاشته‌اند.

اسکای نیوز در گزارشی از قیام مردم عراق گفت: جمعیت میلیونی به خیابانهای بغداد می ریزد. از یک هفته قبل روزانه صدها هزار نفر بمنظور کمک رسانی، به میدان تحریر می آیند. شب یکشنبه در میدان تحریر و نزدیک پل سٍنک درگیریهای شبانه بین تظاهرکنندگان و نیروهای ضد شورش بصورت جنگ و گریز ادامه داشت
روز شنبه در استان بصره و خصوصا در دروازه بندر ام‌ قصر تظاهراتی گسترده‌تر به وقوع پیوست. این بزرگترین و حیاتی ترین بندر عراق است و امتداد تظاهرات به بندر ام قصر نقطه عطف جدیدی قلمداد میشود ... اغلب واردات عراق از این بندر می‌آید. همچنین مردم عراق و تظاهرکنندگان خواستار مجازات این حکومت هستند . مردم اکنون مسیر واردات را بسته اند که دوام و ادامه حکومت کنونی به آن وابسته است. قطع واردات، بسیاری از بخشها را به تعطیلی میکشاند.

به گزارش العربیه جوانان قیام آفرین عراق برای مقابله با شلیک گلوله های جنگی و گاز اشک آور به ابتکار جالبی دست زدند. العربیه گزارش داد:‌ تظاهرکنندگان برای جلوگیری از اصابت نارنجک‌های گاز اشک آور، بر روی پل جمهوری منتهی به منطقه «سبز» سدی از آجر و بلوک‌ به بلندی چهار متر ایجاد کرده اند تا مانع اصابت مستقیم نارنجک‌های گاز اشک آور به تظاهرکنندگان شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از قیام مردم عراق نوشت:‌ هزاران تظاهرکننده روز شنبه تمامی مسیرها به بندر ام قصر را بستند. نیروهای امنیتی به روی جمعیت آتش باز کردند. عملیات در بندر ام قصر از روز چهارشنبه به طور کامل متوقف شده است، زیرا ورودی آن توسط تظاهرکنندگان بسته شده است. تظاهرکنندگان روز شنبه لاستیک آتش زدند و راهها را بستند و از شیوه های خشونتبار نیروهای امنیتی به خشم امدند که طی آن دهها تن مجروح شدند.
در یک حرکت اعتراضی دیگر تظاهرکنندگان مسیر رفتن به میدان نفتی مجنون را بستند و نگذاشتند کارکنان به آنجا بروند.
نماینده کنگره آمریکا روبن گالگو گفت، “شهروندان عراقی از دخالت رژیم ایران خسته شده‌اند . این رژیم نگران است که بر دولت عراق را از دست بدهد. »
یک مقام اطلاعاتی عراقی گفت:‌“شیعیان جوان عراق خواستار سرنگونی نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی هستند، مقامهای رژیم ایران نمی‌خواهند او را از دست بدهند. رژیم ایران این نبرد را باخته‌ است اگرچه هنوز فاصله یی با باختن کل جنگ دارد”...

کمیساریای حقوق بشر به کارگیری گلوله‌های گاز اشکاور در مقابله با اعتراضات را محکوم کردن و به متوقف کردن فوری استفاده از این سلاح فراخواند.

روزنامه لوموند نوشت:‌ اعتراضات مردمی در عراق، روز سه شنبه اول اکتبر با چند فراخوان در شبکه های اجتماعی آغاز شد.معترضان عراقی، خواستار تغییر رژیم هستند. معترضان معتقدند که نیرو های طرفدار رژیم ایران، این اعتراضات را به خشونت کشیده اند؛ برخی از شاهدان عینی حتی می گویند در جریان این تظاهرات مردانی را دیده اند که فارسی صحبت می کنند و با علامت انگشت گذاشتن روی گلوی خود، معترضان را به مرگ تهدید کرده اند. معترضان عراقی می گویند:‌ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، برای سرکوب اعتراضات ضددولتی مردم عراق، اخیرا به بغداد سفری داشته است.

عراق در شبکه های اجتماعی کمپینی برای بایکوت اجناس ساخت رژیم ایران به راه انداخته اند. اینکار همزمان با بالا گرفتن شدت خشم مردمی از نقش رژیم ایران درعراق و مشارکت آن در سرکوب اعتراضات ضد حکومتی است.
واشینگتن پست نوشت:‌ التوک توک (خودروهای سه چرخه کوچک) بی نام و نشان به سمبل قیام عراق تبدیل شده است. یک خواننده عراقی می گوید:‌ توک توک شاید مشابه یک اسباب بازی باشد اما باندازه یک تانک به دشمن آسیب می زند. خودروهای توک توک به فقیرترین بخشهای پایتخت اختصاص یافته اند، یکباره در عراق، چیزی محبوبتر از یک راننده توک توک نیست او یکی از شجاع ترین مردانی است که جانشان را بخطر می اندازند و با چابکی تمام در میان آتش گلوله و گاز اشک آور به نجات جان هموطنانش می پردازند و مجروحین را مجانا به بیمارستان یا آمبولانسهایی که نمی توانند به جمعیت تظاهرکننده دسترسی یابند منتقل می کنند.
جوانان انقلابی بغداد که با روحیه یی سرزنده و پرشور در مقابل گلوله های سینه سپر می کنند، با اجرای طنزهای مختلف تبلیغات دروغین حکومتی برای سانسور و جلوگیری از انتشار اخبار قیام را به سخره می گیرند.

همزمان با اوجگیری قیام مردم عراق، رژیم آخوندی مقتدی صدر را شب یکشنبه با هواپیمای ماهان ایر به ایران منتقل کرد.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا وی ساعت ۲۳ و ۲۰دقیقه شب به همراه مصطفی الیعقوبی نجف را به مقصد ایران ترک کرد.
طی روزهای اخیر قیام کنندگان عراقی با شعار نه به مقتدی نه به هادی مرزبندی خود را با تمامی جریانها و دسته های حاکم که توسط ولی فقیه ارتجاع هدایت می شوند نشان دادند.