قیام مردم لبنان علیه دستگاه فاسد حکومتی و حزب‌الشیطان کلان ضربه دیگری بر رژیم آخوندی



آسوشیتدپرس: تظاهرکنندگان لبنان در حالی که پرچمها را تکان می‌دادند خواهان سرنگونی نظام حاکم شدند.

قیام مردم لبنان در ابعادی بسیار گسترده‌تر از روزهای قبل در بیروت و سایر شهرهای این کشور جریان دارد. با وجود وعده‌های اصلاحات قیام‌کنندگان می‌گویند تا سرنگونی نظام حاکم خیابانها را ترک نمی‌کنند.
تظاهرکنندگان اعلام کردند روز یکشنبه بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر در تظاهرات و تجمعات مختلف شرکت کردند.

روز دوشنبه اعتصاب عمومی سراسر لبنان را فراگرفت. اغلب سندیکاها و تشکلهای کارگری و کارمندی و دانشگاهها و مدارس و بانکها و ادارات به اعتصاب پیوستند. در این تظاهرات حتی بازنشتگان ارتش نیز به خیابانها آمدند. آنها می‌گویند نه به دولت و نه به سیاستمداران حاکم. مردم لبنان از اداره کشور توسط این حکومت به ستوه آمدند و جانشان از اقتصاد نابود شده به لب رسیده است. مردم لبنان از پنجشنبه گذشته گفته‌اند به هیچ‌کس اعتماد نداریم. گزارشگر العربیه گفت با دهها نفر مصاحبه کرده‌ایم. مردم خواهان اصلاحات نیستند نه اصلاحات سیاسی و نه اصلاحات اقتصادی یا سندیکایی آنها خواهان برکناری نظام سیاسی به‌طور کامل هستند.

یک شهروند معترض در جنوب لبنان خطاب به سرکرده حزب‌الشیطان گفت: تو می‌خواهی لبنان را به آتش بکشی و صحبتهای تو دیگر کسی را نمی‌فریبد، تو مزدور رژیم ایران هستی.. ما با این شیوه صحبت کردنت خوب آشناهستیم و به آن وقعی نمی گذاریم. تو خودت هم لبنانی نیستی... تو برای رژیم ایران کار می‌کنی بله تو شخص حسن نصرالله مزدور ایران هستی تو سلاحهای کالیبر ۷و دستگاههای بی‌سیمی وارد لبنان کردی و به مزدورانت دادی و با آنها بیروت را به آتش کشیدی.

یک شهروند دیگر لبنانی نیز خطاب به سرکرده حزب‌الشیطان لبنان گفت: ما نه از تو و نه بزرگتر از تو نمی‌ترسیم ما در دو مرحله در لبنان جنگیده‌ایم یکی در سال۲۰۰۵ویکی هم ۱۹۸۲و۱۹۹۸۱۹۹۹که تو اصلاً حضور نداشتی. اما ما ماندیم. ای ننگ برتو. ما مشکلات معیشتی زیادی داریم که مسبب آن توهستی چون تو فقط مزدوری رژیم ایران را می‌کنی.

دکتر ولید فارس گفت:‌ از سال ۱۹۸۵تاکنون دیده نشده است. شیعیان علیه فساد و شبه‌نظامیان در شهر در کنترل حزب‌الله در نبطیه لبنان تظاهرات کنند. نسلی کاملاً جدید از جوانان میانه‌رو شیعه لبنانی ایدئولوژی تیره و تار آیت‌الله‌های ایران را رد می‌کنند.

تلویزیون الحدث درباره فوران خشم شیعیان لبنان علیه حزب‌الشیطان و ابسته به حکومت آخوندی گزارش داد: صدایی که در مناطق تحت کنترل حزب‌الله طنین اندز شد برای اولین بار بود که ازحنجره آنها خارج می‌شد. مردم در شرایط بسیار سختی به‌سر می‌برند تا جایی که بیکاری در منطقه بعلبک به ۶۰درصد رسیده است. این وضعیت باعث نارضایتی از حزب‌الله شده است.
به‌طوری که در منطقه جوبی و بقاع پرچم های حزب‌الله را به آتش کشیدند.
این طناب روزبه‌روز دور گردن حزب‌الله تنگ‌تر می‌شود زیرا این حزب با مشکلات مالی ناشی از تحریم آمریکا دست و پنجه نرم میکند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: تظاهرکنندگان در خیابانها آواز می‌خواندند و برخی پرچم لبنان را تکان می‌دادند و شعار مردم خواهان اسقاط نظام هستند می‌دادند.
در اوایل صبح، زنان و مردان جوان کیسه زباله‌های آبی در دست داشتند و به نظافت خیابانهای پایتخت پرداختند و آشغالهای سطح خیابان را جمع‌آوری کردند / این کلان تظاهرات خودجوش، بزرگترین از نوع خود طی ۵سال گذشته است که به فراتر از بیروت گسترش یافته است. خشم دیرین آنها از قشر حاکم رو به افزایش است قشر حاکمی که قدرت و ثروت لبنان را بین خودشان تقسیم کرده‌اند و کار اندکی برای اقتصاد رو به فروپاشی و زیرساختهای منهدم شده لبنان انجام داده‌اند این خشونتها وقتی فوران کرد که دولت می‌خواست مالیاتهای جدیدی را اعمال کند که بخشی از برنامه ریاضت کشانه بود. این اعتراضات مردم را از تمام طیف فرقه‌یی و مذهبی که کشور لبنان با آنها تعریف شده به خیابانها آورده است.
بسیاری از اعتراض کنندگان پیشاپیش گفتند به اصلاحات دولت اعتمادی ندارند و خواهان استعفای هر ۳۰وزیر کابینه هستند.

یک خانم تظاهر کننده گفت ما مردم لبنان هستیم. برخلاف کارت اصلاحاتی که حکومت داده می‌گوییم که آنها اموال ما را غارت کرده‌اند. ما را به آتش کشیده‌اند به ما گرسنگی داده‌اند. آنها تر و خشک را به آتش کشیده‌اند و حالا دم از اصلاحات می‌زنند.
ما خواهان سرنگونی تمامیت این رژیم هستیم از ریاست‌جمهوری گرفته تا مجلس نمایندگان تا رئیس دولت و نه به ولایت‌فقیه.

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا گفت، تظاهرات لبنان نتیجه دهه‌ها فساد و ناتوانی حکومت در اولویت دادن به اصلاحات است.ما از حق مردم لبنان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. مردم لبنان به حق از ناتوانی حکومت در اولویت دادن به اصلاحات نومید شده‌اند. برای دهه‌ها گزینه‌های نادرست و فساد این کشور را در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داده است.
تظاهراتهای ضددولتی که شرایط خرد کننده اقتصادی و خشم ناشی از مشاهده فساد دولتی به آن دامن زده است از روز سه‌شنبه به سراسر کشور گسترش یافته است.

دونالد ترامپ روز یکشنبه با نقل گزارش مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در توئیتر خود در مورد وضعیت در شمال سوریه نوشت:‌ «آتش‌بس به‌خوبی در حال اجرا است. چند مورد جزیی مشاهده شد که به سرعت برطرف شده است. کُردها در حال مستقر شدن در نواحی جدید هستند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌ نقل از یک مقام ارشد نیروهای کرد سوریه، از عقب‌نشینی این نیروها از شهر رأس العین خبر داد و افزود:این نخستین باری است که نیروهای کرد به‌طور علنی اعلام می‌کنند که از نقاط مرزی خارج می‌شوند و می‌گویند که در خصوص این اقدام با آمریکایی‌ها همآهنگ کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد، نیروهای ایالات متحده از مرز سوریه عبور کرده و وارد استان دهوک عراق شدند. یک فیلمبردار رویترز شاهد عبور بیش از ۱۰۰خودرو زرهی بود.
پیش از این، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود نیروهای آمریکا پس از ترک سوریه در غرب عراق مستقر خواهند شد.

وال استریت ژورنال روز دوشنبه خبر داد: دونالد ترامپ در حال بررسی باقی گذاردن چند صد سرباز آمریکایی در شمال‌شرقی سوریه به‌دنبال بیرون کشیدن عمده نیروهای آمریکاست. یک مأموریت اصلی این نیروی به‌جا مانده، ممانعت از تصرف میادین نفتی سوریه توسط سربازان بشار اسد یا نیروهای روسی است... اما در عین‌حال این نیرو می‌تواند جا پایی برای جنگ با داعش را حفظ کند. این ایده توسط سناتور لیندزی گراهام به ترامپ پیشنهاد شد.
وال استریت ژورنال افزود: مقامهای نظامی گفتند پنتاگون از طرحی برای به‌جای گذاشتن تا ۳۰۰نیروی عملیاتی ویژه برای انجام این مأموریت حمایت می‌کند. بگفتهٔ کسانی‌ که با موضوع آشنا هستند، این ایده از حمایت وزارت‌خارجه نیز برخوردار است.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: نیروهای آمریکایی باقی مانده در سوریه علاوه بر حفظ میادین نفتی سوریه، می‌توانند به حفظ رابطه‌ای با اکراد سوری و میزان نفوذ آمریکا در منطقه کمک کنند...بنظر می‌رسید که ترامپ در توئیت‌هایش در روزهای جمعه و یکشنبه که آمریکا “امنیت نفت را تأمین کرده” به این ایده اشاره کرده باشد.
بنا‌ به گفتهٔ گراهام، دولت در حال بررسی یک طرح وسیع‌تر است که بر اساس آن یک منطقهٔ محرمه تحت تصرف نیروهای بین‌المللی، ولی نه آمریکایی، ایجاد شود. منطقه‌یی باثبات که با نیروی هوایی حفاظت شود...