قیام مردم و جوانان لبنان علیه دستگاه فاسد حکومتی و حزب الشیطان

 

قیام مردم و جوانان شورشگر لبنان، علاوه بر بیروت به دیگر نقاط و شهرهای بزرگ لبنان گسترش یافت.

منطقه بقاع پایگاه سنتی حزب الشیطان لبنان نیز صحنه اعتراض و تظاهرات مردم بود. ناظران این را تحولی کیفی و جدیدی در خشم و شورش مردمی علیه دست نشاندگان حکومت آخوندی ارزیابی می کنند.
قیام لبنان، ضربه بزرگ دیگری بر رژیم ‌آخوندی به دنبال قیام عراق است که دست نشاندگان ولایت فقیه را با شعارهای اخراج اخراج و سرنگونی نظام هدف قرارداد.

خبرگزاری فرانسه خبر داد:‌ دهها هزار نفر از ساکنان بیروت پایتخت لبنان برای چهارمین روز در اعتراض علیه فساد حکومتی و افزایش مالیاتها به خیابانها آمده اند.
خبرگزاری فرانسه افزود:‌ دولت لبنان با استعفای شریک ائتلافی خود به لرزه افتاده است.
تلویزیون فرانس بیست و چهار گزارش داد: صدها هزار نفر به خیابانهای سراسر لبنان آمده اند تا آنچه را که فساد رهبرانشان می نامند محکوم کنند. این بزرگترین نمایش نارضایتی تا کنون در کشوری است که اعتراضات عمومی در آن به ندرت روی داده است.
خبرنگار فرانس۲۴ از بیروت: چهارده سال پیش صدها هزار نفر به خیابانها آمدند تا بخاطر قتل نخست وزیر خود سوگواری کنند. امشب همان مردم دوباره به خیابانها آمده اند تا علیه فساد اعتراض کنند.
یک مرد تظاهر کننده: فقیران فقیرتر می شوند و ثروتمندان ثروتمندتر می شوند. بنابراین ما سعی می کنیم کل این نظام را تغییر دهیم. من به هیچکس اعتماد ندارم. این نظام و سیستم همیشه به همین شکل بوده است...
یک مرد تظاهر کننده دیگر: همانطور که می بینید همه لبنانی ها اینجا هستند. این انقلاب ما علیه حکومت و علیه فساد است.
آنها خواستار تغییرات واقعی در لبنان هستند و کلمه ای که امشب در خیابانها شنیده می شود «انقلاب» است.
تلویزیون یورونیوز در گزارش زنده از قیام مردم لبنان گفت مردم لبنان برای چهارمین روز خیابان ها را پر کرده اند.
سحر یونس کارگر ۳۲ ساله از یک سازمان غیردولتی گفت: «من انتظار نداشتم که از شمال و جنوب و بیروت مردم این چنین دست در دست هم بدهند. تظاهرکنندگان همه افراد را باخود آورده اند و این بی سابقه است و هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده بود».
العربیه درباره قیام در لبنان گزارش داد: این تظاهرات به صورت خودجوش راه اندازی شده و پرچم هیچ حزبی در آن دیده نمی شود.
تظاهرکنندگان با وجود تهدید حسن نصرالله سرکرده حزب الشیطان لبنان خیابانهای را ترک نکردند. حسن نصرالله روز شنبه برای تظاهرکنندگان خط و نشان کشید و گفت هوادارانش را به خیابانها می کشاند و همه معادلات را تغییر می دهد.
به گزارش العربیه حزب الله لبنان تلاش می کند بر روی شبکه های تلویزیونی از جمله شبکه العربیه پارازیت بیندازد تا مانع از پوشش تظاهرات شود.
ازسوی دیگر، حال فرماندهی ارتش لبنان با خواسته های تظاهرکنندگان اعلام همبستگی کرد.

به دنبال قیام مردم لبنان، شماری از وزیران دولت از حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع استعفا دادند. سمیر جعجع گفت:‌ ما به این نتیجه رسیده ایم که دولت دیگر قادر به انجام اقدامات لازم برای نجات اوضاع نیست.
غسان حاصبانی معاون نخست وزیر، کمیل بوسلیمان وزیر کار، ریشار قیومجیان وزیر امور اجتماعی، می شدیاق، وزیر مشاور در امور توسعه اداری از سمت خود استعفا کرده اند.
امین جمیل رئیس جمهور پیشین لبنان گفت:‌یک نارضایتی عظیم از جانب مردم لبنان به خاطر رفتار حزب الله وجود دارد.

یک زن شیعه لبنانی از اهالی منطقه بقاع در جنوب این کشور که در قیام چند روز گذشته علیه دستگاه فاسد حکومتی شرکت کرده، فریاد خود را علیه حزب الشیطان لبنان کرده و می گوید:
شرم‌تان باد بیائید در خیابان‌ها تظاهر کنندگان را ببینید
ویدیوی این زن لبنانی و فریادهای اعتراضی علیه حسن نصرالله به طور گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

لبنانی‌های مقیم پاریس روز یکشنبه برای اعلام همبستگی با قیام هموطنانشان در داخل لبنان، در خیایان‌های پاریس پایتخت فرانسه تجمع و تظاهرات کردند.
آنان در این تظاهرات همصدا با قیام کنندگان داخل لبنان خواستار سقوط دولت کنونی لبنان و تشکیل دولتی جدید شدند.

عفو بین الملل استفاده از قهر علیه تظاهرکنندگان لبنان را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد اعلام کرد: نیروهای امنیتی لبنان برای پراکنده کردن اعتراضات صلح آمیز بیروت از قهر مفرط استفاده کردند که شامل شلیک میزان عظیمی گاز اشک آور به سوی جمعیت، تعقیب مسلحانه معترضین در خیابانها و کوچه ها و ضرب و شتم آنها بود...
عفو بین الملل گفت: ما از مقامات لبنانی می خواهیم به حق معترضین در آزادی تجمعات صلح آمیز احترام بگذارند به کارگیری مفرط وسایل سرکوب و استفاده از سلاح را مورد تحقیق قرار دهند.
عفو بین الملل افزود «وعده های مقامات دولت مبنی بر رسیدگی به نارضایتی های معترضین، هنگامی که به نیروهای امنیتی دست باز داده شد که مردم لبنان را از ابراز خشم، بکلی توخالی از آب درآمد».