بهای هر بشکه نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان ۲۰ درصد افزایش یافت

 

حملات بیسابقه رژیم آخوندی به تأسیسات عظیم نفتی در عربستان و آتشسوزیهای گسترده در یکی از بزرگترین منابع پردازش انرژی جهان و عواقب آن برای حکومت ‌آخوندی، در صدر خبرهای جهان قرار گرفته است.

روز دوشنبه بازارهای جهانی نفت با افزایش قیمت نفت خام تا ۲۰ درصد روبرو بود.  احتمال می رود قیمت نفت همچنان افزایش یابد. حمله به تاسیسات نفتی عربستان این کشور را از صدور ۵ میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت در روز بعلاوه گاز و میعانات گازی بازداشت، که ۵ درصد نفت جهان را در بر می گیرد.

در پاره یی از گزارشها صحبت از این به میان ‌آمده که برخی حملات موشکی بوده و محتمل است که موشکها از ایران یا عراق شلیک شده باشد.
وزیرخارجه آمریکا رژیم آخوندی را عامل این حملات دانست و ضمن تأکید برحسابرسی از این رژیم به خاطر این تجاوزات، از همه کشورهای جهان خواست حملات رژیم ایران به عربستان را محکوم کنند.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: رژیم تهران در پشت حدود ۱۰۰حمله به عربستان قرار داشته و این در حالیست که روحانی و ظریف تظاهر میکنند که در دیپلوماسی، فعال هستند. در بحبوحه همه فراخوانها برای کاهش تنشها، رژیم ایران اکنون یک حمله بی‌سابقه را به منبع تأمین جهانی نفت انجام داده و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این حملات از یمن صورت گرفته است.
مایک پمپئو نوشت: ما از همه کشورها میخواهیم تا به‌طور علنی و قاطع حملات رژیم ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با دوستان و متحدانش کار میکند تا تضمین کند که بازارهای انرژی به‌اندازه مکفی تأمین هستند و رژیم ایران به‌خاطر این تجاوزاتش مورد حسابرسی قرار می‌گیرد.

به دنبال حملات پهپادی و موشکی به دو مجموعه از تأسیسات نفتی آرامکو، رئیسجمهور آمریکا با ولیعهد عربستان گفتگو کرد.
خبرگزاری عربستان گزارش داد: دونالد ترامپ در تماس تلفنی خود با محمد بن سلمان، نایب نخستوزیر و وزیر دفاع عربستان، آمادگی آمریکا را برای همکاری با عربستان در زمینه امنیت و ثبات این کشور، اعلام کرد.
رئیسجمهور آمریکا همچنین تأثیرات منفی حملات علیه تأسیسات نفتی آرامکو برای اقتصاد آمریکا و جهان را مورد تأکید قرار داد.
این خبرگزاری افزود: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در گفتگو با رئیس‌جمهور آمریکا، بر اراده و قدرت عربستان برای مقابله با این تجاوزات تروریستی تأکید کرد.

وزیر انرژی عربستان امیر عبدالعزیر بن سلمان اعلام کرد: حملات به تأسیسات نفتی ابقیق و خریص و آتشسوزیهای ناشی از انفجارهای تروریستی، موجب توقف  ۵۰ درصد تولید آرامکو شده است.
وی اضافه کرد: این انفجارها منجر به قطع تولید ۲ میلیارد متر مکعب گاز در روز شده که برای ۷۰۰ هزار بشکه از مایعات طبیعی استفاده می‌شود. این قطع تولید، میزان تولید گاز اتان و مایعات گاز طبیعی را ۵۰ در صد کاهش می‌دهد.
وزیر انرژی عربستان گفت، آتشسوزیها، مهار شده و بخشی از کسری تولید، از محل ذخائر نفتی تأمین خواهد شد و ظرف ۴۸ ساعت آینده، شرکت آرامکو اطلاعات به روز شده‌ای را اعلام خواهد کرد.
امیر عبدالعزیز بن سلمان گفت این حمله تروریستی و خرابکارانه، ادامه حملات تروریستی اخیر است که این بار نه تنها تاسیسات حیاتی سعودی را هدف قرار داد؛ بلکه تهدیدی علیه تامین جهانی نفت است.

سناتور لیندزی گراهام، عضو کمیته قوای مسلح سنای آمریکا در واکنش به حملات حکومت آخوندی به تأسیسات نفتی عربستان اعلام کرد: رژیم ایران تا عواقب رفتار شرورانه خود را نبیند متوقف نخواهد شد.
سناتور گراهام نوشت: رژیم ایران علاقهای به صلح ندارد و در خاورمیانه خسارت به بار می‌آورد. آنها به‌دنبال تسلیحات اتمی و سلطه بر منطقه هستند. رژیم ایران تا عواقب بدرفتاریهای خود را نبیند، متوقف نخواهد شد.
گراهام افزود: حمله به پالایشگاههای این رژیم کمرش را خواهد شکست و اکنون زمان آن است که در صورت ادامه تحریکات و افزایش غنی‌سازی توسط رژیم ایران، آمریکا حمله‌ای علیه پالایشگاههای نفت این رژیم را روی میز بگذارد.