موج محکومیت جهانی علیه حمله به تاسیسات نفتی عربستان

 

حمله به تاسیسات نفتی عربستان در دو منطقه این کشور بسیار نگران کننده توصیف شد و توسط کشورهای مختلف جهان محکوم شد

سازمان ملل متحد، انگلستان، فرانسه، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، دبیرخانه عمومی شورای وزرای کشورها و پارلمان عرب و کشورهای عربی از جمله مصر، فلسطین، اردن، کویت، امارات متحده عربی و بحرین و همچنین ترکیه، حملات روز شنبه به دو پالایشگاه نفتی شرکت آرامکو در عربستان سعودی را محکوم کرده و اعلام کردند: این جنایات علیه عربستان سعودی بوده و ما در کنار ریاض هستیم وبرای جلوگیری از چنین حملاتی باید اقدامات جدی اتخاذ شود.
مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن طی بیانیه‌ای حملات به دو پالایشگاه نفتی شرکت «سعودی آرامکو» در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی را «بسیار نگران کننده» تلقی کرد.

اتحادیه اروپا بعد از حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان نسبت به بی‌ثباتی در منطقه‌ای در خاورمیانه هشدار داد.
سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ئی گفت “حمله دیروز علیه دو تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، تهدید واقعی علیه امنیت منطقه‌ای می‌باشد».
 این بیانیه افزود “در زمانی که تنشها در این منطقه در سطح بالائی قرار دارد این حمله اقداماتی که برای کاهش تنشها و گفتگو انجام میگیرد را تضعیف می‌کند،»

انگلستان حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کرد-اندرو موریسون وزیر مشاور در امورخارجه انگلستان گفت حمله روز شنبه به سایتهای نفتی عربستان سعودی کاملا غیرقابل قبول است.
وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه، ضمن محکوم کردن حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، با این کشور اعلام «همبستگی کامل» کرد. وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «فرانسه قویاً حملات روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم می کند و با عربستان سعودی اعلام همبستگی کامل می‌کند. «این اقدامات تنها باعث وخیم‌تر شدن تنش‌های منطقه‌ای می‌شود و خطر درگیری را بالا می‌برد و این‌گونه اقدامات باید متوقف شود.

سفیان القضاه، سخنگوی وزارت امور خارجه اردن با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، این اقدام را "حمله تروریستی" و خطرناک برای امنیت و ثبات این کشور و منطقه دانست.
القضاه همچنین گفت: اردن از اقدامات عربستان سعودی علیه تروریسم حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز حمله به دو پالایشگاه نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان سعودی را محکوم کرد.

لازم به یادآوری است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو، رژیم ایران را مقصر حملات اجرا شده روز شنبه علیه زیرساختهای نفتی عربستان سعودی می‌داند.