اعلام مرحله سوم خودزنی در نقض برجام از سوی رژیم آخوندی

 

پس از ناامیدی رژیم از مذاکره و باجگیری نفتی و اعتبار مالی، و به دنبال جلسه سران سه قوه نظام درمانده ولایت فقیه، آخوند روحانی به همراه آخوند جلاد ابراهیم رئیسی و پاسدار علی لاریجانی، مرحله سوم خودزنی در نقض برجام را اعلام کرد.

 آخوند روحانی ۱۳ شهریور ۹۸: در هر دو ماه ما مذاکراتی با کشورهای ۴ به اضافه یک و از جمله اتحادیه اروپا و مخصوصاً سه کشور اروپایی داشتیم اما چون به نتیجه مطلوب خودمان نرسیدیم انشاءالله گام سوم از پس فردا برداشته می‌شود و من از هم‌اکنون اعلام می‌کنم گام سوم را که سازمان انرژی اتمی ما موظف هست در زمینه تحقیق و توسعه هر آن‌چه نیاز فنی کشور هست بلافاصله شروع بکند و آغاز بکند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده اینها را کنار بگذارد و ما شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژها انواع سانتریفوژهای جدید و هر آن‌چه که ما نیاز داریم برای غنی‌سازی انجام بده سازمان انرژی اتمی ما و ما شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.
البته می‌دانیم که این کار گام بسیار بلندی است که جمهوری اسلامی ایران بر می‌دارد. 
در عین‌حال ۲ماه هم فرصت می‌دهیم باز به کشورهای چهار به اضافه یک که اگر توانستیم باز به توافق برسیم البته در شرایط توافق ممکن است باز برگردیم به تعهدات برجامی. 
پاسدار علی لاریجانی ۱۳ شهریور ۹۸: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد مخصوصاً که در مورد زنجیره‌های نسل جدید یک تحول بنیادی می‌تواند در آن ایجاد بشود و این حرکت به همین دلیل بسیار پر اهمیت هست لذا باید توجه داشت که نتیجه این کار می‌تواند یک تحول بیشتری برای سرعت کار در زمانهای پیش رو به وجود بیاورد.

آخوند جلاد ابراهیم رئیسی ۱۳ شهریور ۹۸: آن‌چه که اعلام کردند آقای رئیس‌جمهور به‌عنوان گام سوم این تصمیم و اراده جدی نظام را نشان می‌دهد که در برداشتن این گام‌ها بسیار مصمم هست.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۴شهریور در واکنش به گام سوم رژیم آخوندی در نقض برجام اعلام کرد: این فعالیت‌ها با برجام مغایرت دارد. ما مصرانه از رژیم ایران می‌خواهیم که به عقب بازگردد و کاری نکند که توافق اتمی مختل شود.
رادیو بین المللی فرانسه نیز روز پنجشنبه گفت: به نظر می‌رسد میانجیگری فرانسه برای برقراری گفتگو میان رژیم ایران و آمریکا با بن‌بست مواجه شده باشد.

به دنبال اعلام گام سوم خودزنی رژیم در نقض برجام و سرخوردگی از مذاکرات در فرانسه، روزنامه سپاه پاسداران نوشت: پالس مذاکره و دیدار با ترامپ و زمزمه‌های معامله در منطقه... نه تنها نسبتی با منافع (ما) ندارد، بلکه یک قمار از کیسه منافع (نظام) است، بهویژه اینکه در سررسید اجرای گام سوم تعدیل تعهدات، که (طرح) ماکرون و مذاکرات عراقچی به نتیجه‌ای نرسیده، نشانه‌هایی از بی‌رمق کردن گام سوم هم وجود دارد.

سپاه پاسداران گام سوم و باجخواهی گام به گام روحانی را به‌سخره گرفته و مینویسد: این گام‌برداری‌ها از ابتدا اشکال بزرگی داشت... دشمن با خیال راحت‌تری گامبهگام با ما پیش می‌آید! ما گام برمی‌داریم و او قول می‌دهد!
روزنامه پاسداران افزود: طعمه ۱۵‌میلیارد دلاری که برای یک دیدار با روحانی در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل طراحی شده، در واقع چندان با شرایط فعلی فروش نفت برای (جمهوری اسلامی) منافع ویژه‌ای تولید نمی‌کند...
(در مذاکرات) موضوعات دیگری نیز مطرح شد از جمله... پذیرش اینستکس، مستلزم پذیرش FATF است.

نماینده خامنه‌ای در کیهان نوشت: اساساٌ برجامی باقی نمانده که در آن بمانیم! ولی در همین نقطه نیز اروپایی‌ها با هماهنگی آمریکا (اعتراف صریح ماکرون) کلاه جدید دیگری برای سرمان تدارک دیده‌اند.

برخی رسانه‌های حکومتی نیز برهم خوردن بساط  مذاکره را با تیترهایی نظیر، «اروپا باز هم در خان آمریکا ماند»، «ختم میانجی: دلالی فرانسه برای نجات برجام، بی فرجام ماند»، «اروپا، بدون آمریکا، قدمی برنمیدارد» و «رؤیای فرانسوی روحانی با مخالفت آمریکا تعبیر نشد»، منعکس کردند.

روزنامه حکومتی ابتکار از باند روحانی نوشت: هیچ‏گاه تحولات جاری بهچنین وضعیت نگران‏کننده‌ای نرسیده... این امکان وجود دارد که ورود (جمهوری اسلامی) به گام سوم هسته‌ای، آخرین روزنه‌های دیپلماسی را بسته و شرایط را کاملاً متغیر کند.
این منبع هم چنین نوشت: «ممکن است با کارشکنی مجدد آمریکا و ورود (نظام) به گام سوم، اروپایی‌ها وارد فاز مکانسیم ماشه و بردن پرونده (ما) به شورای امنیت شوند. امری که می‌تواند ضمن پیچیده‌تر کردن معادلات پیش رو، احتمالاً مقدمات فروپاشی نهایی برجام را فراهم کند.

آفتاب یزد از باند روحانی نوشت: گام سوم می‌تواند خطراتی برای (نظام) داشته باشد (و) ممکن است نتیجه ای جز فاصله گرفتن اروپا و متقابلاُ نزدیک شدن اروپا به آمریکا نداشته باشد.

محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه رژیم نیز گفت: آمریکایی‌ها ماشین تحریم‌ها را طوری طراحی کرده‌اند تا (نظام) را به پای میز مذاکرات بازگردانند.