وزیر خارجه فرانسه: تلاش‌ها برای نجات برجام همچنان شکننده هستند

 

وزیر خارجه فرانسه گفت تلاش ها برای نجات برجام همچنان شکننده هستند.

ژان-ایو لوریان، وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات رژیم و فرانسه که از روز دوشنبه آغاز شده است، گفت: برای نجات برجام هنوز باید مشکلات بسیاری در مذاکرات رژیم ایران و کشورهای اروپایی حل شود.تلاش ها برای نجات برجام همچنان شکننده هستند، هر چند این گفتگوها ادامه دارند.
ژان ایو لودریان درباره محتوای مذاکرات با حکومت آخوندی گفت، مذاکرات جاری درباره ایجاد یک خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی این رژیم تضمین میشود، همچنان ادامه دارد. خط اعتباری در ازای نفت رژیم ایران، مستلزم بازگشت این رژیم به برجام، تأمین امنیت خلیج فارس و آغاز مذاکره درباره استمرار امنیت منطقه و تعهدات پس از سال ٢٠٢۵ است.
وی گفت، طرح فرانسه در صورتی تحقق پیدا میکند که رئیس جمهوری آمریکا با اعطای برخی معافیت ها در موارد مشخص موافقت کند.

پایگاه اینترنتی ث د او نیز ضمن نقل اظهارات وزیر خارجه فرانسه نوشت: تحریمهای آمریکا رژیم ایران را از تقریبا تمام سیستم مالی بین المللی منزوی کرده و تقریبا تمام خریداران نفتش را از وی گرفته است. این درحالیست که منابع ارز خارجی رژیم ایران به میزان ۸۰٪ از نفت یا تولیدات پتروشیمی تامین می شد. 

کیهان خامنه ای در باره مذاکرات جاری رژیم برسر کسب اعتبار مالی در ازای نفت، نوشت: موضوع مذاکرات جدید هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها و بهره‌مندی اقتصادی نظام ندارد و هدف اصلی طرف فرانسوی و آمریکایی، کلید زدن برجام موشکی و منطقه‌ای است.
این روزنامه با تیتر درشت «گام سوم را محکم بردارید، بعد با اروپا چانه بزنید» خطاب به دولت روحانی نوشت: دولتمردان باید با قاطعیت گام سوم برجامی را اجرا کرده و از بیان اظهاراتی که از ضریب اولتیماتوم ایران می‌کاهد، پرهیز کنند. نکته قابل توجه اینجاست که موضوع مذاکرات جدید نیز هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها و بهره‌مندی اقتصادی جمهوری اسلامی نداشته و هدف اصلی طرف فرانسوی و آمریکایی، کلید زدن برجام موشکی و منطقه‌ای است.
کیهان ولایت فقیه افزود: دولتمردان باید با قاطعیت گام سوم برجامی را اجرا کرده و از بیان اظهاراتی که از ضریب اولتیماتوم ایران می‌کاهد، پرهیز کنند. سپس به چانه‌زنی با اروپا اقدام کنند.دولت باید روند کاهش میلی‌متری تعهدات برجامی را تغییر داده و با سرعت و شدت بیشتری، از تعهدات خود بکاهد.

روزنامه آفتاب یزد، از باند روحانی به نقل از یک کارشناس رژیم نوشت: اگر (نظام) گامی بردارد که خروج ازبرجام به شمار بیاید آن موقع موضع چین و روسیه به سمت اروپا و آمریکا برمیگردند باید بپذیریم منافع چین و روسیه به سمت غرب به مراتب بیشتر از جمهوری اسلامی است و در آخر، روسیه و چین با طرف غربی هم پیمان خواهد شد.

هم‌چنین روزنامه حکومتی آرمان تحت عنوان «فرصت محدود دیپلوماسی» نوشت: خواسته فرانسوی‌ها تا زمان حصول توافق، توقف کاهش تعهدات و ثبات در منطقه است. آسوشیتدپرس در این باره می‌نویسد: «طی این تماس الیزه اعلام کرد که پاریس بار دیگر بر ضرورت پایبندی رژیم ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود و انجام اقدامات لازم برای برقراری صلح و امنیت درخاورمیانه تاکید کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه به طور خاص از ایران خواست که برای پایان دادن به درگیری‌ها و باز کردن باب مذاکرات در یمن اقدام کند».