چرخش ۱۸۰ درجه ای آخوند روحانی از مذاکره با ترامپ

 

روزنامه همدلی از باند روحانی در باره چرخش ۱۸۰درجه یی رئیس جمهور ارتجاع در رابطه با مذاکره و رفع تحریم، ظرف ۲۴ساعت مطلبی نوشت.

این رسانه حکومتی نوشت:‌ درست یک روز بعد از اظهارات روحانی بابت آنکه حاضر است با هر کسی به مذاکره بنشیند، موج‌های مخالفت و حملات سازمان یافته علیه مواضع او به راه افتاد، به گونه‌ای که سبب شد تا خودش به همراه دستگاه دیپلماسی در چرخش ۱۸۰درجه‌ای از مواضع خود عقب‌نشینی کند.
این رسانه حکومتی افزود: اسفناک‌تر از همه این حملات، برداشت‌های گروه‌های اپوزیسیون و برانداز خارج‌نشین است که متذکر شدند که هر گونه مذاکره محتمل تهران با واشنگتن بیشتر برای بقای نظام است و اصل مذاکره در این میان تلاشی جز برای بقای سیستم و حاکمیت نیست. این جریان‌های برانداز تا آنجا پیش رفتند که ظریف را به زعم خود ماله‌کش اعظم خواندند و حتی ابایی نداشتند که او را با ریبن‌تروپ وزیر امور خارجه آلمان نازی شبیه کنند.

روزنامه جهان صنعت از باند روحانی با تیتر «چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از مذاکره» نوشت: همچون گذشته اظهارنظرهای سلبی جریان‌های تندرو داخل کشور و برخی از جریان‌های اپوزیسیون خارج از کشور دلیل اصلی عقب‌نشینی است. به نظر می‌رسد ناهماهنگی دولت و دستگاه دیپلماسی با سیاست‌های کلی نظام به ویژه در موضوع مذاکره با واشینگتن علت این عقب‌نشینی است.
این روزنامه حکومتی افزود: با توجه به چشم‌انداز‌های موجود، بوی بهبودی از اوضاع شنیده نمی‌شود.

روزنامه سپاه پاسداران تغییر جهت حرفهای آخوند روحانی را با تیتر «ناگهان برعکس!» به تمسخر گرفت و نوشت: کمتر از ۲۴ساعت پس از آن که روحانی گزاره «حاضرم برای مردم با هر شخصی دیدار کنم» را به سوی غرب به پرواز درآورد، ناگهان گزاره برعکسی را به جهان مخابره کرد: «دنبال عکس یادگاری با کسی نیستم.»
روزنامه سپاه پاسداران افزود: روحانی انتظار داشت (اعلام آمادگی برای مذاکره)، توفانی در غرب به‌پا کند و ترامپ و ماکرون را به تسلیم وادارد، اما ترامپ و ماکرون واکنش سرد، توهین‌آمیز و طلبکارانه‌ای نشان دادند... حالا ظاهراً نه خانی آمد و نه خانی رفت. فقط عده‌یی از هول حلیم غرب در دیگ غفلت افتادند.

کیهان خامنه‌ای نیز با تیتر «توهین ترامپ و ماکرون نتیجه دیپلماسی انفعال» نوشت: کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل تغییر ادبیات روحانی و ظریف، احتمالاً خبرهایی است که از پاریس دریافت کرده‌اند و آن این‌که ترامپ،حاضر نشده برای صادرات محدود نفت ایران به میزان (روزانه ۷۰۰هزار بشکه) به برخی مشتریان معافیت دهد...
کیهان افزود: سفر نابه‌جای ظریف به فرانسه و سپس اظهارنظر روحانی درباره‌ اشتیاق به مذاکره با آمریکا، بدون شک مصداق دیپلماسی التماسی بود.

یک مهره باند روحانی به نام احمد زیدآبادی، حرف آخوند روحانی در مورد عکس گرفتن ترامپ را مورد سرزنش قرار داد و گفت: یک روز پس از اعلام آمادگی تلویحی حسن روحانی برای ملاقات با دونالد ترامپ، او لحن خود را تغییر داد و گفت: «اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این امکان‌پذیر نیست البته فتوشاپ آن امکان‌پذیر است! » (باید گفت)، ترامپ چندان هم خود را مشتاق عکس گرفتن با روحانی نشان نمی‌دهد! اصولاً تقلیل نزاع (با) آمریکا به نیاز داخلی ترامپ برای گرفتن «عکس یادگاری» نوعی لوث کردن روابط بین‌الملل است!
آخوند پژمانفر، از شورای مرکزی باند ولایی در مجلس ارتجاع نیز گفت: ظریف پشت در مذاکرات جی۷ رفته است. این حقارتی برای (نظام) ما بود.

روزنامه حکومتی سیاست روز نیز نوشت: از یک‌سو از آمادگی خود برای مذاکره سخن می‌گویند و به پیشواز وعده‌های غربیها می‌روند و از سوی دیگر می‌گوید که تحول در رفتار با آمریکا از توبه آمریکا آغاز می‌شود. وزیر خارجه نیز دعوت وزیر خارجه فرانسه را لبیک می‌گوید و به آنها چراغ سبز نشان می‌دهد و روز دیگر اعلام می‌کند که رفتن به کاخ سفید مشکلات ایران را حل نمی‌کند. این رفتار دوگانه حکایت از آن دارد که...(نظام) هیچ گزینه‌یی ندارد و دستش خالی است.