بحران قاچاق نفت توسط رژیم و حکم توقیف کشتی رژیم در جبل اطارق توسط آمریکا

 

سی ان بی سی خبرداد: آمریکا برای توقیف تانکر رژیم ایران در جبل الطارق حکمی صادر کرد.

این تلاشی از جانب آمریکا است که مانع حرکت این کشتی از جبل الطارق شود.
سی ان بی سی اضافه کرد: وزیر اول جبل الطارق گفته بود که حکم آزادی این کشتی وقتی صادر شد که تضمینهای مکتوب از رژیم ایران دریافت شد که محموله به سوریه فرستاده نمی شود.
اما آمریکا با صدور یک درخواست قانونی خواستار توقیف کشتی شد. زمینه های قانونی برای این حکم رابطه این کشتی با سپاه پاسداران بعنوان یک سازمان تروریستی لیست گذاری شده است.
سی ان بی سی افزود: دادگاه فدرال آمریکا در واشینگتن حکمی برای توقیف تانکر و نفتی که حمل می کند و نیز پرداخت نزدیک یک میلیون دلار صادر کرد.
دادستان منطقه کلمبیا در آمریکا جسی لیو در یک اطلاعیه گفت: شبکه ای از شرکت های پوششی متهم به پولشویی میلیونها دلار در حمایت از این محموله بوده اند. این طرح چندین واسطه مرتبط با سپاه پاسداران را دربر می گیرد و نیز از سفرهای گول زننده گریس ۱ حمایت می کند.
وزیر اول جبل الطارق فابیان پیکاردو گفت این پرونده بطور قطع می تواند به دادگاه برود.

جبل الطارق کرونیکل نوشت: گریس ۱ به نظر نمی رسد که قبل از یکشنبه حرکت کند زیرا درانتظار خدمه جدید آن منجمله ناخدا است تا به جبل الطارق برسند.
پیش از این فابیان پیکاردو وزیر ارشد جبل الطارق پس از آنکه تضمین های مکتوب از تهران دریافت کرد که کشتی نفتکش را به سوریه نمیبرد از آن رفع توقیف نمود
این در حالیست که رژیم و سفیرش در لندن بشدت دادن تضمین کتبی را حاشا میکنند.

حکومت آخوندی در ابتدای توقیف نفتکش خود در جبل‌الطارق اعتراف کرده بود که مقصد این کشتی یکی از بنادر سوریه بوده است.



 تلویزیون رژیم ـ ۱۳ تیر۹۸
مجری: سفیر انگلیس در اعتراض به توقیف غیرقانونی یک نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق به وزارت‌خارجه احضار شد.
صبح امروز نظامیان نیروی دریایی انگلیس با بالگرد نظامی و قایق های تندرو به نفتکش حامل محموله نفت ایران حمله‌ور شدند و آنرا توقیف کردند، این نفتکش بزرگ حامل حدود دو میلیون بشکه نفت فروخته شده ایران است که عازم پالایشگاه بانیاس سوریه بود.
سر وزیر دولت جبل الطارق می‌گوید پالایشگاه بانیاس سوریه جزو املاک نهادی ست که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.
اتحادیه اروپا از هشت سال پیش علاوه بر حمایت از تروریستهای سوریه دولت قانونی این کشور را از جمله در بخش نفت تحریم کرده است.

راب مک ایر سفیر انگلستان در ایران طی دو توییت گفت: در مورد گریس ۱، قانون خیلی روشن است. اتحادیه اروپا تجارت نفت رژیم ایران را تحریم نکرده جز هر نقل و انتقال پول و منابع بدون مجوز به نهادهایی که از جانب اتحادیه اروپا غیر قانونی اعلام شده اند.
شواهد روشن اند. این کشتی بدنبال رساندن نفت به سوریه تحریم شده بود. علاوه بر آن گریس ۱ پرچمی نداشت. جبل الطارق حق داشت که گریس ۱ را توقیف کند.

رویترز گزارش داد: لهستان ممکن است به ماموریت تحت فرماندهی آمریکا در تنگه هرمز بپیوندد.
رویترز نوشت: سخنگوی وزارت خارجه لهستان در یک اطلاعیه گفت: از نظر ما شرکت در با ثبات سازی منطقه توجیه پذیر است. البته ما باید تعیین تکلیف کنیم که در چه فرمی باید به این ابتکار عمل بپیوندیم.

درحالیکه کشتی گریس۱ هم چنان در جبل الطارق و تحت پیگردهای قانونی است، رئیس مجلس رژیم پاسدار علی لاریجانی، با باد و بلوف مضحکی در مجلس آخوندی، ادعای پیروزی کرد و این چک فعلا بی محل را به حساب خامنه ای واریز کرد و گفت: انگلیسی ها فهمیدند شرایط امروز ایران شرایط گذشته نیست که با دسیسه بتوانند قدرت نمایی کنند و مجبور شدند از سرقت دریایی خود دست بردارند این قدرت را انقلاب اسلامی به رهبری امام رحمت الله علیه و رهبری داهیانه حضرت آیت الله خامنه‌ای فراهم نمود. 

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت آخوند روحانی هم تلاش کرد رفع توقیف را به کیسه دولت ورشکسته بریزد و با حاشا کردن تعهد نرفتن گریس یک به سوریه، گفت: این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن است. محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی نیز از پیروزی دیپلماسی ولایت در عرصه بین‌المللی دم زد.

اما کیهان خامنه‌ای، با تیتر «مقاومت ۲۰- مذاکره صفر»!!، جلو دعاوی باند روحانی پیچید و رفع حکم توقیف نسیه با تضمین سوریه نرفتن را به طور نقد، به حساب پاسداران واریز کرد و نوشت: اظهارات برخی از دولتمردان ما در واکنش به آزادی نفتکش گریس ۱ عجیب و قابل تأمل بود. دیپلماسی التماسی هرگز مدلی موفق از نوع دیپلماسی در دنیا محسوب نمی‌شد و با برجام، کاملاً از اعتبار افتاد.