ادامه بحران تانکر نفت توقیف شده رژیم در جبل الطارق

 

آخرین خبرها حاکیست که کشتی گریس یک بعداز ۲۴ساعت از رفع توقیف هم چنان در جبل الطارق است.

سی بی اس نیوز گفت تانکر گریس ۱ متعلق به رژیم ایران آزاد است ولی زود جبل الطارق را ترک نمی کند.
سی بی اس گفت: ناخدای این سوپر تانکر در کشاکش های دیپلماتیک دیگر نمی خواهد این کشتی را فرماندهی کند. وی گفت این کشتی نیاز به تعمیراتی دارد که مانع عزیمت فوری آن می شود.
گزارش سی بی اس حاکی است که این کشتی تحرکات بسیار مختصری داشت ولی از اساس ثابت مانده است.
رویترز در این رابطه نوشت: کشتی به سمت غرب تغییر موقعیت داده ولی کماکان لنگر انداخته و ثابت است و مشخص نیست که آیا آماده حرکت است یا نه.
رویتر روز جمعه گزارش داد: حکم دادگاه جبل الطارق برای رفع توقیف از نفتکش گریس ۱، در پی تعهد رژیم ایران که این کشتی در بنادر سوریه و بنادر مورد تحریم اتحادیه اروپا پهلو نخواهد گرفت، صادر شد.
رویترز نوشت، فابیان پیکاردو وزیر اول جبل الطارق گفت رفع توقیف از این کشتی بعد از گرفتن تضمین های کتبی از رژیم ایران صورت گرفته است.

ازسوی دیگر دولت آمریکا در هشداری جدید به تمامی ملوانها و خدمه حرفه یی نفتکشها هشدار داد که اگر درگیر حمل و نقل نفت و دیگر کالاهای تحریم شده رژیم آخوندی شوند، مشمول تحریمهای آمریکا خواهند شد.
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه یی اعلام کرد: ارزیابی ایالات متحده این است که نفتکش گریس۱ با انتقال نفت خام از ایران به سوریه در صدد کمک به سپاه پاسداران بود. آمریکا، سپاه پاسداران را سازمان تروریست خارجی نامیده و خدمه کشتی‌هایی که با انتقال نفت ایران به سپاه پاسداران کمک کنند، ممکن است از دریافت ویزای ورود به آمریکا محروم شوند.
بیانیه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: جامعه ناوبری جهانی باید آگاه باشد که آمریکا در نظر دارد ویزای خدمه چنین شناورهایی را لغو کند.

وزیرخارجه آمریکا نیز طی پیامی خطاب به ملوانهایی که درگیر حمل و نقل کالاهای مربوط به حکومت آخوندی هستند، اعلام کرد: اگر شما خدمه یک کشتی سپاه پاسداران یا سایر کشتی هایی که در لیست سازمان تروریست خارجی آمریکا قرار دارند، بشوید ورود آینده خود به آمریکا را به خطر انداخته اید و این برای شما نمی صرفد.
وزیرخارجه آمریکا خاطرنشان کرد: کشتی گریس۱ که نفت از رژیم ایران منتقل می کرد بنا به ارزیابی آمریکا با سپاه پاسداران ایران همیاری داشته است.

رویترز نیز گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: در پرونده گریس ۱ آمریکا سیاستش را در رابطه با تامین خدمات و کالا برای حمایت از سپاه پاسداران اعمال می‌کند.

لویدز لیست اعلام کردجبل الطارق درخواست آمریکا را برای جلوگیری از حرکت تانکر رژیم ایران در نظر می گیرد.
لویدز لیست نوشت: همچنان که صاحبان گریس ۱ بدنبال جایگزینی خدمه کشتی هستند تحقیقاتی توسط بازجویان برای در نظر گرفتن در خواست آمریکا در جریان است
لویدز لیست نوشت: بدین ترتیب زمان به ضرر این تانکر است.
رویترز قبلا گزارش داده بود که، پیکاردو وزیر اول جبل الطارق در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد احتمال ایجاد مانع حقوقی برای نفتکش گریس یک هم چنان وجود دارد و ممکن است پرونده این کشتی به خواسته آمریکا به دادگاه بازگردد.
وی افزود: موضوع فراخوان آمریکا مستقل از پرونده قبلی توقیف این کشتی بوده و مقامات در حال بررسی آن هستند و رسیدگی به آن یک پروسه قضایی دیگرمی طلبد.
حکومت آخوندی که ابتدا اعلام کرده بود کشتی گریس یک عازم سوریه است، بعداز توقیف کشتی و احکام صادره از دادگاه برای استمرار توقیف آن در هفته های گذشته، رویه انکار و حاشا در پیش گرفت تا بتواند تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بشار اسد را دور بزند. رژیم در یک سند مکتوب با سربرگ و امضای سفارتخانه اش در انگلستان تعهد داد که درصورت رفع توقیف از گریس یک، این کشتی به هیچ بندر یا کشوری که مورد تحریم اتحادیه اروپاست، نخواهد رفت.
اما بعداز صدور حکم دادگاه سخنگوی وزارت خارجه رژیم وهمچنین بعیدی نژاد سفیر رژیم در انگلستان تلاش کردند این تعهد را دور بزنند تا راه انتقال نفت ایران برای رژیم جنایتکار اسد بسته نشود.

گزارشهای منتشر شده ازجلسه دادگاه درروز پنجشنبه حاکیست که قاضی دادگاه جبل الطارق در هنگام اعلام حکم خود می گوید کشتی گریس یک، براساس تعهد رژیم ایران به اینکه در بنادر مورد تحریم اتحادیه اروپا نظیر سوریه پهلو نمی‌گیرد، رفع توقیف می شود. قاضی هم چنین تصریح می کند که دادگاه دادخواستی از سوی آمریکا برای ادامه توقیف نفتکش دریافت نکرده است. چیزی که برخلاف گزارشهای منتشرشده قبل از آن در روز پنجشنبه است.

در همین رابطه همزمان با دادگاه، سندی توسط مقامات جبل الطارق، منتشر شد که نشان می‌داد سفارت رژیم در آنگلستان تعهد داده است که این کشتی به بنادری که مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند، نخواهد رفت.
حکومت آخوندی در ابتدای توقیف نفتکش خود در جبل‌الطارق اعتراف کرده بود که مقصد این کشتی یکی از بنادر سوریه بوده است.

مجری تلویزیون رژیم: سفیر انگلیس در اعتراض به توقیف غیرقانونی یک نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق به وزارت‌خارجه احضار شد.
صبح امروز نظامیان نیروی دریایی انگلیس با بالگرد نظامی و قایق های تندرو به نفتکش حامل محموله نفت ایران حمله‌ور شدند و آنرا توقیف کردند، این نفتکش بزرگ حامل حدود دو میلیون بشکه نفت فروخته شده ایران است که عازم پالایشگاه بانیاس سوریه بود.
سر وزیر دولت جبل الطارق می‌گوید پالایشگاه بانیاس سوریه جز املاک نهادی ست که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.
اتحادیه اروپا از هشت سال پیش علاوه بر حمایت از تروریستهای سوریه دولت قانونی این کشور را از جمله در بخش نفت تحریم کرده است.