برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی برای بررسی پرونده اتمی رژیم

 

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی پرونده اتمی حکومت آخوندی روز چهارشنبه در وین برگزار شد.

این جلسه به درخواست آمریکا برگزار شد.
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز این جلسه کشورهای عضو را در جریان آخرین اطلاعات بازرسان آژانس قرار داد. آژانس روز سه‌شنبه اعلام کرد که سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم آخوندی به چهار و نیم درصد رسیده که بیش از حد مشخص شده در برجام است.
جکی ولکات، سفیر آمر یکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اقدام اخیر رژیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در سطحی بیش از آن‌چه در برجام مشخص شده بود، اخاذی و باجخواهی اتمی‌ست. نباید بابت این اقدام، به این رژیم پاداش داده شود. برجام از نگاه آمریکا، یک توافقنامه ناکارآمد است.
وی افزود: افزایش تنش هسته ای که رژیم ایران تشدید می‌کند بحرانهایی را که با آنها مواجه است، افزایش می‌دهد. ما از همه کشورها مصرانه میخواهیم که با این مسائل با جدیت لازم برخورد کنند و به موضوعاتی که توسط مدیر کل گزارش میشود در سریعترین زمان ممکن بپردازند.

اتحادیه اروپا به رژیم آخوندی هشدار داد اقدام این رژیم در غنی سازی اورانیوم نقض برجام است، باید آن را به وضعیت قبلی برگرداند و به برجام ملتزم بماند.
خبرگزاری رویترز از بروکسل گزارش کرد: اتحادیه اروپا روز سه شنبه مصرانه از رژیم ایران خواست تا غنی سازی افزایش یافته خود که موجب نقض برجام می‌شود را به حال قبل برگرداند. یک سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت ما به فراخوان موکد به رژیم ایران ادامه می دهیم تا دست به اقدامات بیشتر برای تضعیف برجام نزند.
وزیران خارجه انگلستان، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی به حکومت آخوندی درباره نقض تعهداتش در برجام هشدار دادند.
جرمی هانت، ژان ایو لودریان، هایکو ماس و فدریکاموگرینی در این بیانیه اعلام کردند: رژیم ایران به بخشی از تعهدات برجامی خود پایبند نبوده و اقداماتی در نقض چهارچوب برجام انجام داده است. موارد نقض برجام توسط این رژیم باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و فوراْ کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود.