ایران - داستان ناگفته - گزارش هیل نشریه کنگره آمریکا

 

هیل نشریه کنگره آمریکا در هشتمین قسمت از سلسله برنامه ی تلویزیونی خود در باره مقاومت ایران به بررسی حمایت رو به رشد بین المللی از سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران پرداخت.

هیل گفت: در گردهمایی عظیمشان در پاریس و تظاهراتشان در سر تا سر جهان، مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران به نمادی در سطح جهانی برای دفاع از دمکراسی و تغییر در ایران تبدیل گشته اند.

جان برد، وزیر خارجه پیشین کانادا:‌ «ما برای حمایت از مردم ایران در مبارزه بزرکشان گرد هم می آییم». آنها تظاهرات اعتراضی در خیابان های آمریکا، بروکسل، پاریس، برلین، ورشو، و تورنتو برگزار میکنند و همواره آزادی برای ایران را فریاد میزنند.
بسیاری از ناظرین سیاسی معتقدند شورای ملی مقاومت ایران که همیشه آغازگر تلاش های دیپلوماتیک و بین المللی بوده، خود را به عنوان جایگزینی پر ابهت و قدرتمند، برای رژیم ایران تثبیت کرده است.
مقام جهانی آنها دهه ها پیش در پاریس آغاز شد، جایی که رهبر شورای ملی مقاومت ایران برای پایان یافتن جنگ ایران و عراق تلاش نمود. بخشی از کلیپ مسعود رجوی:‌«من از رییس جمهور عراق خواستم تا بمباران شهرها و شهروندان بی گناه ما را متوقف کند. حالا ما یک راه برون رفت برای این جنگ در اختیار داریم».

استرون استیونسون-هماهنگ کننده کارزار برای آزادی ایران:‌ «آنها به خوبی سازمانیافته هستند، و دارای بیانیه ای ده ماده ای هستند که من به عنوان سیاستمداری غربی مفتخر خواهم بود تا از آن حمایت کنم».امروز با برنامه ده ماده ای مدرنی که به انتخابات مشروع، جدایی دین و دولت، برابری جنسیتی، حکمرانی قانون، الغای مجازات اعدام و الغای قانون شریعت در ایران فراخوان میدهد، شورای ملی مقاومت حمایت پایتخت های سراسر جهان را برای خود به دست آورده است.

سناتور جوزف لیبرمن:«سخت است ندیدن شباهت مقاومتی که شما و مردم ایران پیگیرش هستید با آنهایی که در انقلاب آزادی آمریکا در قرن هجدهم جنگیدند یا آنها که برای آزادی فرانسه در قرن نوزده مبارزه کردند یا مردمی که ضد نازی ها و فاشیست ها در قرن بیستم جنگیدند». همانطور که انبوهی از رهبران جهان در کنفرانس ایران آزاد در لهستان روشن ساختند، طرفداری از تغییر در ایران رو به رشد است.
سناتور رابرت توریسلی:«ما برای چهل سال به امید بهبودی بوده ایم. اما (رژیم ایران) با تروریسم، ستم و مرگ پاسخ داده اند. مذاکره ای با چنین رژیمی نداریم. این رژیم باید تمام شود. همین حالا!».

هیل سپس به مصاحبه با فرماندار تام ریچ، نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا در مورد مجاهدین می پردازد:

سوال:میدانید که مجاهدین خلق برای سالیان طولانی توسط ایالات متحده به عنوان گروهی تروریستی نام گذاری شد. رییس جمهور کلینتون در آن زمان تایید کرد که این یک علامت حسن نیت برای رژیم تهران بود. حالا بعد از سال ها، وزیر خارجه خانم هیلاری کلینتون است که آنها را از لیست تروریستی خارج میکند. درباره این تغییر و این عملکرد متناقض چه فکر میکنید؟ آیا اصلا لیستگذاری مجاهدین خلق کار صحیحی بود؟.
تام ریج ـ نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا: جواب کوتاه نه هست. همان موقع عقیده داشتم که این کار یک جور ساده لوحی بود؛ وقتی در آیینه رویدادها به گذشته نگاه میکنم، می بینم که پرزیدنت کلینتون علامت حسن نیت می دهد به رژیم خودکامه ای که اعضای سفارت ما را گروگان گرفت، برای چهارصد و چند روز نگهشان داشت، و از زمان آن گروگانگیری تا امروز سلطه وحشت و ستم علیه مخالفان و خصوصا مجاهدین برقرار کرده است. دیگر موردی که من همیشه به همه یادآوری میکنم این است که به عنوان وزیر امنیت داخلی، هر روز و برای سالها، رهنمودها و اطلاعات کتبی و شفاهی دریافت میکردم. نه یک روز، نه یک صفحه، برای سالها اما حتی یک اشاره به مجاهدین خلق به عنوان ارگان تروریستی نداشتیم در حالی که فی الواقع تمرکز رهنمود های دولتی بر این موضوع بود. و طعنه روزگار این که رییس جمهور کلینتون سازمان را در لیست سازمان های تروریستی خارجی گنجاند اما وزیر خارجه هیلاری کلینتون راهی برای نگاهداری آنها در لیست نداشت. تنها دلیلی که او از نامگذاری صرفنظر کرد این بود که دادگاه گفت: نشان بده، سند و مدرک نشان بده که چرا و به چه دلیلی آنها باید در لیست باشند. او قادر به پاسخگویی نبود. از ابتدا این کار خیلی ساده لوحانه و غلط بود. 

سوال:‌ شما مدت زیادیست که آشکارا از مجاهدین خلق حمایت کرده اید. چرا نام نیکی که در طی سالیان خدمت دولتی به دست آورده اید را خرج این گروه میکنید؟. 
تام ریج ـ نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا: ممنونم. به نظرم سوال بسیار مهمی است. اما در سطح شخصیت های سیاسی و اجتماعی من تنها کسی نیستم که تصور میکنم این سازمان نه تنها ارزش حمایت شخصی دارد بلکه شایسته حمایت حکومتی نیز هست. چند دلیل به شما میگویم.
یک، آنها مدت ها پیش به غلط در لیست تروریستی قرار داده شدند.
دوم، امروز شخصیت هایی را می شناسیم که همه خدمات آنها را ارج می گذارند این شخصیت ها که در عراق هم بوده اند، خودشان به شما خواهند گفت مجاهدین چقدر مسئولانه برخورد میکردند، چه جانهای زیادی را نجات دادند. 
سوم، وقتی ما به عنوان یک دولت، سلاح آنها را در عراق که وسیله حفاظت از خودشان و سازمانشان بود از آنها گرفتیم، به آنها قول حفاظت تحت کنوانسیون چهارم ژنو را دادیم ولی در قولمان در حفاظت از آنها مردود شدیم.
خودمان یا از راه منابعی مثل دولت عراق اما چشم خود را بستند وقتی که نیروهای رژیم ایران به مقرشان نفوذ کردند و در واقع چند نفرشان را گروگان گرفتند. و این حقیقت که تا همین اواخر به قولمان در محافظت از آنها عمل نکردیم. پس من افتخار میکنم به پیوستن به لیستی از مردان و زنان ارزشمندی از، جمهوری خواهان و دموکرات ها، رهبران مذهبی و رهبران دیپلوماسی برای حمایت از مجاهدین.

تام ریج نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا در پاسخ به سوالی در باره حمایت بین المللی از مجاهدین خلق و گستردگی آن می گوید:‌ بله باک! آنها هر سال گردهمایی در پاریس برگزار میکنند و لیست شخصیتهای شرکت کننده از کشورهای متعدد از آفریقا، اروپا و خاورمیانه پیوسته افزایش می یابد آنها متوجه میشوند که مجاهدین و مقاومت ایران یک جایگزین برای حکومت بسیار مستبد و سرکوبگر آخوندهاست. بنابراین لیست حمایت بین المللی که بسیار مهم است همچنان به طور روزمره رو به رشد است.
سوال:‌ چه چیزی در مورد رهبری مجاهدین و سابقه شان در مقاومت علیه استبداد ایران می بینید که شما را خوشبین میکند؟ چرا ایدئولوژی این گروه موثر است و چرا معتقدید که آنها بیشترین تاثیر را داشته اند و مشخصا بزرگترین مخالف ملایان هستند؟
تام ریج ـ نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا: خب، جالب است، قسمت آخر سوال شما احتمالا بزرگترین نشانه است که آنها یک جایگزین برای رژیم ایران هستند. از اوایل دهه هشتاد میلادی ( ۱۳۵۸) این رژیم بیش از صد هزار نفر از اعضا و هواداران این سازمان را به قتل رسانده است. عفو بین الملل گفت که رژیم در سال ۱۹۸۸، مردادماه ۱۳۶۷، بیش از سی هزار نفر از آنها را قتل عام کرد و از آن زمان تا حالا به زندانی کردن و شکنجه و کشتار ادامه میدهد. آنها را در ملا عام به دار میآویزند تا به مخالفین و بقیه جامعه ایران یادآوری کنند تهدید حکومت آخوندی کیست. اخیرا وزیر اطلاعات با رجز خوانی اعلام کرد چندین گروه از کانون های شورشی مجاهدین را دستگیر کرده. در همین ماه می مردی ۳۴-۳۵ ساله را به خاطر هواداری به دار آویختند. پس اگر میخواهید بدانید چرا جامعه بین المللی از این سازمان استقبال کرده دلیلش این است که آنها همان چیزی را میبینند که خامنه ای و روحانی میبینند؛ یک جایگزین، یک جایگزین دموکراتیک برای رژیم.

سوال:‌ رژیم ایران همچنین در خارج از ایران اعضای مجاهدین خلق را کشته است. آیا درست است؟ آیا این تلاشی در سطح جهانی از جانب رژیم بوده است تا جنبش مقاومت را خفه و خاموش کند؟. 
تام ریج ـ نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا: بله همین کار را کرده اند. در واقع در بلژیک و فرانسه و مکانهای دیگر جهان رژیم مرتکب قتل شده است. حقیقت این است که این جایگزینی برای رژیم است. رژیم این را خوب میداند و هر کاری میکند تا مانع آن شود. تا کنون قادر به این کار نبوده اند. مجاهدین در دیدگاه و رهبری و سازمانشان، دارای نظمی عالی هستند. البته یک کیفیت دیگر نیز در این گروه هست که ما همه آن را تحسین میکنیم: انعطاف پذیری. ببینید آنها همچنان به قیامشان برای آزادی، رهایی و دموکراسی حتی بعد از قتل عام بیش از صد هزار تن از اعضایشان ادامه میدهند، با وجود اینکه هر روز و هر شب رژیم تلاش میکند تا این افراد را پیدا کند و در ملا عام اعدام کند یا زندانی شان کند. همین به تنهایی گویای ماهیت آنهاست اما معتقدم این کشش آنها را در نظر بگیریم. آنها به آنچه باور دارند برخاسته اند.

سوال: آیا جایگزین های دیگری که وجود دارند و آیا دیگرانی با پتانسیل رشد هستند؟ آیا بستگان شاه در تبعید، گروه هایی شبیه مجاهدین خلق اما با ایدئولوژی دیگر، یا گروه مقاومتی با همان وقار وجود دارد؟.
تام ریج ـ نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا: فکر نمیکنم، معتقدم مردم ایران شفاف گفته اند که رژیمی مانند شاه نمیخواهیم، علاقه ای به استبداد، این حکومت فوق دیکتاتوری نداریم. باور من این است که مردم ایران برای سی سال نشان داده اند که میخواهند رهبرانشان را خودشان انتخاب کنند و گرد شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق جمع می شوند، تا به حکومتی دست پیدا کنند که دموکراسی را میپذیرد، که غیر اتمی باشد، که بسیار بیشتر تحمل آزادی سیاسی و عقیدتی را دارد. این آن چیزیست که آنها میخواهند. نگاه آنها به آینده است. شاه مربوط به گذشته است، خودکامگی مربوط به گذشته است. مردم یک دموکراسی میخواهندو این پیمان را از همان آغاز انقلاب در دهه هشتاد (۱۳۵۷). با خون نوشته اند.

سکستون: وقتی درباره امنیت ملی صحبت میکنیم، شما برای سالها بالاترین سطح رهنمود های دولتی را دریافت میکرده اید. آیا شما امید دارید که ایران کنونی هرگز به خواسته های آمریکا و جامعه جهانی تن بدهد، و اساسا اصالت و طبیعتش را تغییر بدهد؟. 
تام ریج ـ نخستین وزیر امنیت داخلی آمریکا: معتقدم تنها حالتی که ایرانیان آغوش بخش بزرگتری از جهان را بر خود باز ببینند این است که حکومت فعلی که تمامیت خواه، سرکوبگر و حامی شماره یک تروریسم در جهان است، جایگزین شود. و تنها جایگزین عملی موجود اپوزیسیون دمکراتیک،همین مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران است، همانطور که شما هم گزارش کردید. اما معتقدم که تغییر بایستی از داخل اتفاق بیافتد، بومی باشد، و بسیار واضح هست که این سازمان نیز از بین رفتنی نیست. بنابراین معتقدم تحریمهای پیگیر مهم هستند. همچنین فکر میکنم حرکت درستی باشد اگر که ایالات متحده شورای ملی مقاومت ایران را و مجاهدین خلق ایران را به عنوان جایگزین دموکراتیک رژیم کنونی به رسمیت بشناسد. البته معتقدم که این تغییر باید داخلی باشد به صورتی که آمریکا و باقی جامعه جهانی بتوانند آن را حمایت و تشویق کنند. (پس راه) تحریم های پیوسته، و افزایش میدان دید( و برسمیت شناختن آنها) و پایداری و اعتبار شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق است.