توقیف کشتی نفتکش رژیم آخوندی به دیکتاتور سوریه توسط انگلستان

 

نیروی دریایی انگلستان یک کشتی حامل نفت رژیم آخوندی برای رژیم بشار اسد در سوریه را توقیف کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، نیروی دریایی انگلستان روز پنجشنبه یک نفتکش رژیم ایران را در آبهای جبل‌الطارق، به دلیل نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه، توقیف کرد. این اقدام چشمگیر می‌تواند روابط میان کشورهای غربی و رژیم ایران را پرتنش‌تر کند.
رویترز نوشت: اگر اثبات شود که نفتکش رژیم ایران، حامل نفت برای رژیم سوریه بوده، علاوه بر نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه، تحریم نفتی آمریکا علیه رژیم ایران را نیز نقض کرده است.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان از اقدام مقامات جبل‌الطارق در توقیف نفتکش حکومت آخوندی استقبال کرد. سخنگوی نخست‌‌وزیر انگلستان گفت: توقیف این نفتکش «پیام روشنی» است مبنی بر اینکه نقض تحریمهای اتحادیه اروپا «غیر قابل قبول» است.
جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلستان صورت گرفته است.
داده‌های نهادهای نقشه برداری نشان می‌دهد، نفتکش رژیم ایران به جای عبور از کانال سوئز، مسیری بسیار طولانی را در اطراف دماغه امید نیک در جنوب آفریقا طی کرده است.
رسانه‌های خبری هم‌چنین به نقل از کارشناسان دریایی گزارش دادند، رژیم ایران ممکن است برای دور زدن تحریمها، قصد داشته با انتقال نفتکش به آبهای سوریه، نفت این کشتی به یک کشتی دیگر برای فروش به کشورهای اروپایی منتقل کند.
حکومت آخوندی در واکنشی ذلیلانه در پی توقیف نفتکش رژیم توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور را احضار کرد.
سخنگوی وزارت خارجه حکومت آخوندی اعلام کرد: در پی توقیف غیرقانونی یک نفتکش جمهوری اسلامی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار شد.