قیام دیماه نقطه عطفی در فاز سرنگونی حکومت آخوندی

 

ارگان دولت روحانی در باره اظهارات رئیس جمهور ارتجاع مبنی براین که دوران سخت رژیم از قیام دیماه شروع شده است نوشت: اعتراضات دیماه در بیش از ۱۰۰ شهر نقطه عطفی برای رژیم آخوندی بود.

علی ربیعی که قبلا وزیر کار و اکنون سخنگوی دولت روحانی است در ۲۶دی ۹۷ گفته بود: در دیماه ۹۶ اعتراضات در ۱۶۰ شهر خود را نشان داد و تعدادی نیز در این شهرها کشته شدند.
آخوند روحانی ـ ۱۲تیر ۹۸: «حالا دی ماه ۹۶ یک حوادث داخلی رخ داد که فعلا من نمی خواهم وارد آن بشوم یک تهدیداتی هم از سوی آمریکا شروع شد خوب ما وارد فاز جدید شدیم از دی۹۶ تا امروز یعنی یک دوران ۱۸ ماهه را ما به سختی گذراندیم».
روزنامه دولت آخوند روحانی موسوم به ایران درباره این حرف روحانی نوشت: روحانی سال‌های فعالیت دولت خود را به دو دوره تقسیم کرد که نقطه عطف آن در اعتراضات دی ماه ۹۶ قرار داشت. به این اعتبار او آن حوادث را سرسلسله رویدادهای دومینو واری دانست که به وضعیت فعلی کشور انجامیده است... نباید این حقیقت را نادیده گرفت که آن حوادث حکایت از وجود مسائل و آسیب‌هایی در جامعه ما داشت... تنگناهای معیشتی، اختلاف طبقاتی، گسست میان زبان نسل‌های قدیم و جدید از جمله مسائلی بود که در وقایع ۹۶ خودش را نشان داد.

روزنامه دولت آخوند روحانی در روز ۱۰ تیر نوشته بود: قبل از ماجرای ۹۶، هر حادثه‌‌ای پیش می‌آمد، دولت (به معنای عام آن) وسط میدان می‌ایستاد. حوادث سال ۹۶ همه چیز را وسط آورد و آن را به همه جا تسری داد. ببینید تعداد شهرهای درگیر چقدر زیاد است؟ حدود ۱۰۰ شهر درگیر شد.روزنامه ایران ۱۰/۴/۹۸

روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز با طعنه به آخوند روحانی نوشت: (او) با «نظرسنجی از چهره‌های مردم» در خودروی شیشه دودی دریافته بود که «کوچک شدن سفره مردم مهم نیست»... این نمای کلی از اقتصاد و صحبت‌های مسئولان رده اول با توجه به میزان افزایش قیمتها تنها متبادر‌کننده یک موضوع است و آن، عدم اطمینان به ساختار کنونی اجرایی کشور و وعده‌های مسئولان است.

روزنامه حکومتی همدلی نیز با اشاره به شرایط انفجاری جامعه نوشت: کشور شرایط خطیری را در حال تجربه کردن است. در واقع مجموعه ناهنجاریهایی که متأسفانه روزبه‌روز بیشتر هم می‌شوند، موجب شده تا در لایه‌های مختلف جامعه نوعی بی‌اعتمادی و در نتیجه یاس و ناامیدی را شاهد باشیم که می‌تواند تبعاًت بسیار خطرناک و هزینه‌سازی را تحمیل کند و در نتیجه، مصالح نظام را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد.

روزنامه حکومتی آرمان با اشاره به نابرابرتر شدن توزیع درآمد نوشت: این یعنی، حرکت جامعه به سمت پولاریزه شدن و در نتیجه احتمال تکرار وقایعی چون دیماه ۱۳۹۶. در این موقعیت آیا می‌توان کار خاصی انجام داد؟ پاسخ، در نگاهی واقع‌بینانه، منفی است.