محکومیت‌ها و هشدارهای بین المللی به رژیم آخوندی در پی نقض برجام

 

وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌یی اعلام کرد رژیم ایران گامهای جدیدی برای پیشبرد جاه‌طلبیهای اتمی‌اش برداشته است.

وی افزود:‌ اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان به استفاده از برنامه اتمی برای اخاذی از جامعه بین المللی و تهدید امنیت منطقه‌ای ادامه میدهد. هیچ توافق اتمی هرگز نباید به این رژیم اجازه غنی سازی در هر سطحی را بدهد.
بیانیه وزیر خارجه آمریکا می افزاید: در شروع سال ۲۰۰۶ شورای امنیت ملل متحد شش قطعنامه تصویب کرد که رژیم را ملزم به تعلیق تمامی فعالیتهای غنی‌سازی و بازپردازش می‌کرد. این، در آنزمان معیار درستی بود و اکنون نیز معیار درستی است. دولت ترامپ از جامعه بین‌المللی خواستار احیای معیارهای دیرینه منع گسترش تسلیحات اتمی است تا به رژیم ایران اجازه غنی‌سازی داده نشود.
مایک پمپئو در این بیانیه تأکید کرد: بدون شک، رژیم ایران دارای توانایی پیگیری انرژی صلح‌آمیز اتمی بدون غنی‌سازی داخلی است. ولی اگر رژیم ایران مسلح به تسلیحات اتمی شود، خطری بسا بزرگتر برای این منطقه و جهان خواهد بود. آمریکا متعهد به مذاکره بر سر توافقی جدید و جامع تر با رژیم ایران است تا تهدیدات آن نسبت به صلح و امنیت بین المللی را برطرف کند. مادامی که رژیم ایران دیپلماسی را رد کند و برنامه اتمی خود را گسترش دهد، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک علیه این رژیم تشدید خواهد شد.
معاون رئیس جمهور آمریکا به رژیم آخوندی هشدار داد ترامپ هرگز نمی گذارد که این رژیم سلاح اتمی بسازد
مایک پنس نوشت: آمریکا به سیاست فشار حداکثری ادامه می دهد تا رژیم ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. دولت ترامپ هرگز نمی گذارد این رژیم سلاح اتمی بسازد. اقدام رژیم ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم، نشاندهنده این است که دادن اجازه غنی سازی اورانیوم به این رژیم در توافق برجام، یک کار خطا بوده است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت: هیچ دلیلی ندارد که رژیم ایران غنی سازی را افزایش بدهد مگر اینکه این کار بخشی از یک تلاش برای کاهش زمان برای دستیابی به تسلیحات اتمی باشد.
بولتون افزود: رژیم ایران امروز برای افزایش غنی سازی اورانیوم اقدام کرد. اجازه غنی سازی به این رژیم در کادر برجام، از اول کاری اشتباه بوده است.

کاخ سفید به حکومت آخوندی هشدار داد به جاه طلبیهای اتمی و رفتار شرورانه‌اش خاتمه دهد.
در بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید که روز ۱۰ تیرماه صادر شد، آمده است:رژیم ایران امروز برای افزایش غنی سازی اورانیوم دست به اقدام زد. دادن اجازه به این رژیم برای غنی سازی اورانیوم در هر سطحی اشتباه بوده است. شکی نیست که رژیم ایران قبل از وجود توافق شروط آنرا نقض می کرده است. ما باید استاندارد های دیرینه منع گسترش تسلیحات اتمی را احیا کنیم که به رژیم ایران اجازه غنی سازی داده نشود. آمریکا و متحدانش هرگز به این رژیم اجازه تولید تسلیحات اتمی نمیدهند.
فشار حداکثر بر رژیم ایران تا زمانی که سران آن، مسیر خود را تغییر دهند ادامه خواهد داشت. این رژیم باید به جاه طلبیهای اتمی و رفتار شرورانه اش خاتمه دهد.

نخست وزیر انگلستان به رژیم آخوندی درباره نقض برجام و انباشت اورانیوم غنی‌شده هشدار داد.
سخنگوی ترزا می گفت: این حرکت رژیم ایران بی نهایت نگران کننده است. ما مستمراٌ روشن ساخته ایم که تعهد ما به برجام بستگی به متابعت کامل رژیم ایران از شرایط این توافق دارد و مصرانه از رژیم ایران می خواهیم این گام را بازگرداند
وی افزود در امتداد برجام ما مصرانه گامهای بعدی را مطابق شرایط خود این توافق در نظر می گیریم

وزیر خارجه انگلستان نیز اعلام کرد: من از رژیم ایران مصرانه میخواهم که از هر گام بیشتر برای فاصله گرفتن از برجام خودداری کند و به پایبندی خود به توافقنامه برگردد.
جرمی هانت نوشت: من از اعلام رژیم ایران مبنی بر اینکه تعهدات خود در برجام را نقض کرده است، عمیقا نگرانم.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از رژیم ایران خواست فورا ذخائر اورانیوم غنی شده را کاهش دهد و از هر اقدام اضافی خودداری کند.
ماکرون گفت او همچنان برای حل اختلاف بین رژیم ایران و امریکا تلاش خواهد کرد تا رژیم تهران کاملا به تعهداتش احترام بگذارد و از مزایای اقتصادی معامله ۲۰۱۵ بهره ببرد.

چین و روسیه از اقدام حکومت آخوندی در نقض برجام با عبور از حد مجاز تولید اورانیوم سبک ابراز تأسف کرده و خواستار پایبندی رژیم به برجام شدند.
رویترز گزارش داد، سخنگوی وزارت خارجه چین از این اقدام رژیم ایران ابراز تأسف کرد و خواستار شد که همه طرفها مانع تنشهای بیشتر شوند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز ضمن انتقاد به آمریکا، از حکومت آخوندی خواست که از اقدامات احساسی پرهیز کند و مفاد توافقنامه برجام را اجرا کند.

دبیر کل سازمان ملل نسبت به نقض بخشی از توافقنامه اتمی توسط رژیم آخوندی ابراز نگرانی کرد و از رژیم مصرانه خواست به اجرای همه تعهدات خود در برجام ادامه دهد.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، چنین اقدامی توسط رژیم ایران نه به حفظ برجام کمک میکند نه منافع اقتصادی ملموسی دربر دارد.
وی هشدار داد روند نقض برجام در صورتی که به شورای امنیت ارجاع شود ممکن است به بازگشت ناگهانی تحریمهای سازمان ملل علیه رژیم ایران بیانجامد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تایید کرد که رژیم ایران تهدید خود به نقض محدودیت اصلی برجام را عملی کرده است.
رویترز نوشت: سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای گفت، یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای حکام را مطلع ساخته که این آژانس تایید می کند در اول ژوئیه مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم ایران از حد توافق تجاوز کرده است.
رویترز اضافه کرد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای تعدادی از کشورهای عضو فرستاده شده ذخیره رژیم ایران را ۲۰۵ کیلوگرم می داندکه بالاتر از حد ۲۰۲ کیلو و هشتاد گرم توافق است.