سخنرانی شخصیت‌ها در کنفرانس بین المللی در اشرف ۳

 

کنفرانس بین‌المللی در اشرف ۳ ـ ۲۹ژوئن ۲۰۱۹- سخنرانی‌های شخصیت‌های برجسته سیاسی و حقوقی

لورانس فلمن ری‌یل - نایب‌رئیس کمیسیون امور قضایی در پارلمان فدرال سوئیس

خانم مریم رجوی گران اشرف، برایم مایه افتخار و مسرت بسیار است که می‌توانم شما را مخاطب قرار بدهم، در این دیدار با زنان و مردان اشرفی و ما نمایندگان کشورهای مختلف. می‌خواهم تأکید کنم بر حمایتم از مقاومت ایران تحت هدایت رئیس‌جمهور برگزیده آن خانم مریم رجوی. می‌خواهیم اینجا درود بفرستیم به شجاعت و پایداری اشرفی‌ها، به‌طور خاص هزار زن اشرف۳ که روزانه و با فداکاری خودشان را وقف مبارزه با دیکتاتوری منحصر به‌فرد آخوندها کرده‌اند. پیشتر از این افتخار و احساسات برخوردار شدیم و شهادت‌های بسیاری را از زنانی شنیدیم که وقایع وحشتناکی را در میان خانواده‌های خود تجربه کرده‌اند که تحت سرکوب، کشتار و شکنجه در زندان‌های ایران بوده‌اند. زنان در ایران نقشی اساسی در اپوزیسیون علیه دیکتاتوری مذهبی ایفا می‌کنند. در واکنش به این فعالیت‌ها، آخوندها تدابیر سرکوبگرانه جدیدی را علیه زنان اعمال کرده‌اند. این زنان هستند که در خط مقدم فعالیت‌ها قرار دارند و همان‌ها نیز نخستین اهداف این رژیم هستند. در برابر این سیستم، دوست دارم چند ماده از برنامه خانم رجوی برای ایران آینده را مورد تأکید قرار دهم: ایرانی آزاد و دموکراتیک، (با حکومتی) غیر دینی که باید بر حق رأی همگانی واقعی متکی باشد.
باید نظامی کثرت‌گرا بنا شود، همراه با آزادی تمامی احزاب، احترام به آزادی‌های فردی به‌خصوص آزادی بیان. باید جدایی دین از دولت محقق شود و بایستی آزادی در قانون و در عمل بین زنان و مردان در تمام زمینه‌ها برقرار شود؛ چه سیاسی، چه اقتصادی و اجتماعی و آموزشی و غیره. درباره زنان بسیار صحبت کردم، چون فرصت و افتخار دیدار با آنها را در فوریه ۲۰۱۷ یافتم و از فرصت گفتگو با آنها برخوردار شدم. اما مردان نیز تماماً در مبارزه برای برابری بهره مند می شوند، چون این برای آنها نیز یک نیروی رهاکننده است. جامعه اشرف۳ منبع امید و مرکز بی بدیل مقاومت برای برچیدن این رژیم است و شما الگویی ستایش‌انگیز برای ما هستید. موج اعتراضاتی که از اواخر دسامبر ۲۰۱۷ شروع شد، رژیم استبدادی را به‌لرزه درآورد و ناظران را در تمام جهان غافلگیر کرد؛ مردم در بیش از ۱۴۰ شهر به خیابان‌ها آمدند؛ مردم ایران علامت قدرتمندی را فرستادند: رژیمی که این‌همه ویرانی به‌بار آورده و دست به دستگیری، شکنجه و اعدام ده‌ها هزار فرد بی‌گناه زده است باید جای خود را به دموکراسی بدهد. ولی ما نباید در این راستا به سکوت درباره استمالت و هم‌دستی بسیاری از کشورهای اروپایی کشیده بشویم که هم‌چنان به تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور ادامه می‌دهند، بدون در نظر گرفتن نقض حقوق بشر. با اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های شما، فعالیت‌های مقاومت ایران، بایستی به فشار آوردن به نظام‌های خودمان ادامه بدهیم. در پایان، شکی ندارم که در آینده‌یی نزدیک همان‌طور که امروز بارها شنیدیم تلاش‌های شما قرین موفقیت خواهند شد و شاهد پایان این رژیم دیکتاتوری خواهیم بود متشکرم.


ژان-شارل ری‌یل - نماینده پارلمان ژنو
خانم رئیس‌جمهور مریم رجوی، زنان و مردان اهل اشرف، سلام بر شما. امروز روز مهمی برای من، برای ما و هیأت ما است که با شما در آلبانی دیدار می‌کنیم. چه فعالیت‌هایی در سطح کل جهان برای دفاع و حفاظت از اشرف و لیبرتی که صورت نگرفته. چه دعوت‌ها و سفرهای خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران به ژنو که صورت نگرفته تا ما را در جریان مقاومت مردان و زنان اشرفی بگذارد.

تعداد زیادی از نمایندگان سوئیس در شورای شهر، در شورای عالی و در مجلس فدرال در حمایت از شما سخن گفتند و من با افتخار زیاد به‌یاد می‌آورم که امضاهای بیش از نیمی از اعضای شورای عالی را که از اشرف حمایت کرده بودند به رئیس‌جمهور شما اهدا کردم.
چه تکان‌دهنده بود روزی که این افتخار را داشتم که به‌عنوان رئیس شورای شهر ژنو و در حضور شهردار شهر ژنو، رمی پاگانی، از رئیس‌جمهور شما، خانم مریم رجوی در تالار ملت‌ها استقبال کنم.
ما روز به روز، ماه به ماه و سال به سال، تحت تاثیر پایداری زنان و مردان اشرف و مبارزه شما قرار گرفتیم.
یک روز صبح مشغول خوردن یک فنجان قهوه در ایستگاه ترمینال اتوبوس‌ها در ژنو بودم و به فکر ضرب‌الاجلی بودم که برای اشرف در آن ایام تعیین شده بود، که روی بدنه یک اتوبوس تبلیغ زنجیره انسانی برای دفاع از کمپ اشرف را دیدم. من اشرف را همه‌جا می‌دیدم. این فراخوانی بود برای تشکیل زنجیره‌های انسانی در دفاع از اشرف و محکومیت ضرب‌الاجل ماه دسامبر برای تخلیه اشرف. آن موقع می‌دانستیم که کشتار دیگری در راه است.
زنجیره انسانی در شرایطی بسیار دشوار، زیر باد و باران تشکیل شد. کمپ اشرف و زنان و مردان اشرفی برای اهالی ژنو به‌خوبی شناخته شده‌اند و همه افرادی که از میدان «ناسیون» عبور می‌کردند شما را می‌شناختند.
ما هم‌چنین به‌شدت منزجر شده و تکان خوردیم از شکنجه روحی اشرف با صدها بلندگو که تهدیدها و اهانت‌ها را عربده می‌کشیدند و از تحریم پزشکی که باعث رنج‌کشیدن و جان‌باختن تعداد زیادی از بیماران شد. هنگامی که به اینجا رسیدیم مقداری شوکه شدم از این که دیدم سه بلندگوی بزرگ سرودی برای اشرف پخش می‌کردند همان لحظه به یاد این افتادم شما اهالی اشرف چه فشاری متحمل شدید، نه از سه بلکه از صدها بلندگو که سرود و ترانه پخش نمی‌کردند، بلکه تلاش می‌کردند شما را نابود کنند. این دوباره موضوعی بود که مرا خیلی تکان داد. به آسمان نگاه کردم و سه بلندگو را دیدم که دارند موسیقی و سرودهای اشرف را پخش می‌کنند. شما بلندگوها را تغییر دادید. دیگر با بلندگوهایی مواجه نیستید که می‌خواهند شما را نابود کنند، بلکه بلندگوهایی دارید که به شما می‌گویند: پیش به‌سوی ایران!
در پایان می‌خواستم مراتب قدردانی و احترام خودم را به خانم رئیس‌جمهور مریم رجوی ابراز کنم، برای تلاش‌های همه‌جانبه و نیرویی که صرف نجات اشرف و زنان و مردان اهل آن کرد و برای مبارزه علیه استبداد و دیکتاتوری مذهبی در ایران. خانم مریم رجوی به‌طور خستگی‌ناپذیری مبارزه می‌کند تا آلترناتیو واقعی را برای ایرانی دموکراتیک که به خلق خودش احترام می‌گذارد ارائه دهد.
زنان و مردان اهل اشرف واقعاً از میهمان‌نوازی شما ممنونم. شما در قلب و ذهن و ضمیر ما جا دارید و می‌توانید روی حمایت تام و تمام ما حساب کنید.
زنده باد اشرف۳، زنده باد مریم رجوی، زنده باد ایران دموکراتیک.


اتو برنهارد - عضو هیأت‌رئیسه بنیاد کنراد آدنائر
خانم رئیس‌جمهور، خانم‌ها و آقایان محترم، من صمیمانه‌ترین درودهای کمیته آلمانی همبستگی برای یک ایران آزاد را به شما تقدیم می‌کنم. و وقتی شاهد چیزی هستم که شما به‌صورت دسته‌جمعی طی ۱.۵ سال گذشته انجام دادید، به این باور می‌رسم که اشرف۳ می‌تواند حتی از اشرف۱ هم زیبا‌تر شود، تقدیر و احترام من به کاری که شما در اینجا انجام دادید.
من می‌دانم که رئیس جمهور شما با چه فشاری تلاش کرد که این ساکنان به کشورهای امن منتقل شوند. هدف دوم این بوده که البته این، آن هدف بزرگ است و این بوده و هست که حقوق بشر را در ایران محقق کنیم. اگر اخبار را به‌دقت دنبال کنیم، به این نتیجه می‌رسیم خانمها و آقایان که حتی در این مسیر هم گامی به پیش برداشته‌ایم. اعتراضات در ایران علیه آخوندها افزایش یافته‌اند. این واقعیت که سپاه پاسداران در لیست تروریستی ایالت متحده قرار داده شده‌اند، که در لیست تروریستی بقیه نیز جا دارند، یک گام عالی بوده است. این‌را باید به‌صراحت اعلام کنیم. تعداد فزاینده‌یی از مسئولان سیاسی سرانجام درک کرده‌اند که -در آلمان هم این مسئله کمی طول کشیده- ما در خاورمیانه شاهد صلح نخواهیم بود تا زمانی که آخوندها در تهران حکومت می‌کنند. در پشت همه جریان‌های افراطی، در یمن، لبنان و هر کجا که باشد، آخوندها هستند. در ارتباط با توافق اتمی، آخوندها پول زیادی به‌دست آوردند، ولی همان‌طور که در سخنرانی قبلی‌ام گفتم، آنها متأسفانه از این پول برای بهبود وضعیت مردم استفاده نکردند؛ نه، آنها از این پول استفاده کردند تا از تروریسم پشتیبانی مالی کنند. این باید علامتی به تمام دموکرات‌های واقعی باشد مبنی بر اینکه ما دیگر نمی‌توانیم از این رژیم حمایت کنیم. من مأیوس هستم که برخی در اقتصاد آلمان هنوز این را درک نکرده‌اند. البته، و این برای ما علامت خوبی است، الآن به‌صورت فزاینده‌یی این سؤال به بحث گذاشته می‌شود که وقتی زمان آخوندها بالأخره به‌پایان رسید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وقتی برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی محقق شود، آن‌وقت به این معنی است که ایران یک سیستم مشابه آلمان، فرانسه و انگلستان، که سه دموکراسی بزرگ هستند، خواهد داشت.
این باید هدف مشترک ما باشد. کار زیادی را هنوز در پیش داریم. اما من بر این باورم که زمان زیادی نمانده تا ما بتوانیم جشن سالانه‌مان را در تهران بگیریم.

مریدیت برگمن - استرالیا
خانم رجوی، میهمانان بین‌المللی و دوستان جدید من از اشرف ۳، بله از استرالیا تا اینجا راه درازی است و خیلی سخت است که بتوان اعضای پارلمان استرالیا را بر آن داشت که نسبت به موضوعی که در آن سوی جهان می‌گذرد علاقه‌مند شده و درگیر شوند. اما به‌یمن کار فوق‌العاده پیتر مورفی و دوست من فیل گلن دنینگ، سازمانی به‌نام حامیان استرالیایی دموکراسی در ایران تشکیل شده است در سال ۲۰۱۶ سه نفر از ما از استرالیا برای دیدار از ۲ کمپ در تیرانا که تازه و در آستانه ساخت اشرف۳ تشکیل شده بود آمدیم. آن موقع روزهای اول بود و تنها چند صد نفر از ساکنان اشرف در اینجا بودند. وقتی به دیدارم با ساکنان در سال۲۰۱۳ و دیدار امروزم با شما فکر می کنم، تفاوتش اطمینان و اعتماد به‌نفس است. فکر می‌کنم امروز بر سر ناهار با خواهرانم، دریافتم که چرا تا این حد متعهد به حمایت از شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق ایران هستم. زیرا این جنبشی است که در آن، با زنان رفتاری برابر می‌شود و یک جنبش مبتنی برجدایی دین و دولت و دموکراتیک به‌رهبری یک زن است و متعهد به صلح، آزادی و دموکراسی است. من چشم‌انتطار روزی هستم که با خواهران و برادران اشرفیم در تهران جشن بگیرم. متشکرم

اریک وروو ـ سوئیس 

خانم رئیس‌جمهور رجوی، دوستان عزیزم زنان و مردان اشرفی، خوشوقتم که در میان شما هستم. خوشوقتم که اینجا در کشوری مثل آلبانی که از شما با آغوش باز استقبال کرده است به‌یمن دولت و مردم آلبانی. درود
شما را از راه دور می‌شناختم، از طریق صفحه تلویزیون و درد و رنج‌هایی که در اشرف۱ یا اشرف۲ متحمل شدید؛ و اکنون شما در اشرف۳ آزاد هستید، اما دوست دارم خیلی منتظر نشویم تا شما به اشرف۴ برسید که در تهران، در ایرانی آزاد و رها شده از شر آخوندها است.
ما خیلی برای شما تظاهرات کردیم؛ در ژنو و سایر نقاط. در ژنو در مقابل مقر ملل متحد. و آیا برایتان قابل تصورست که آخوندها می‌خواستند مانع تظاهرات ما سوئیسی‌ها در خاک خودمان در نزدیکی ملل متحد بشوند؟ چون برایشان خوشایند نبود که از شما حمایت کنیم. آخر این ربطی به آخوندها ندارد که به من به‌عنوان شهروند سوئیسی بگویند در کشور خودم تظاهرات بکنم یا نکنم؛ نیازی به راهنمایی آنها نداریم.
دوستان عزیز من، در این مبارزه دراز مدت، شما نشان دادید که حامل ارزش‌های انسانی هستید که برای مقاومت در برابر یک دیکتاتوری مذهبی ضروریست و بدین‌صورت به گسترش این ارزش‌ها کمک کردید. ما شاهد مقاومت شما زیر موشک‌های رژیم آخوندها و مقاومتتان در برابر شکنجه سفیدی بودیم که آخوندها به شما تحمیل کردند و دیدیم که چه‌طور شما توطئه‌های این رژیم را درهم شکستید. حامیان سیاست استمالت تلاش داشتند شما را با وعده‌های فریبنده به‌زانو در بیاورند، هم‌زمان چشمانشان را بر روی جنایتهایی می‌بستند که شما قربانی آن بودید. اما آنها شکست خوردند. بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم که این تعداد بسیار از شما را می‌بینم، اکنون شاهد تظاهرات مردم ایران و فعالیت‌های کانون‌های شورشی و مقاومت سازمانیافته شما هستیم و به‌یمن شما مطمئنیم که دیکتاتوری سقوط خواهد کرد و مردم ایران به آزادی خود دست خواهند یافت.
دوستان عزیز، عمیقاً آرزو دارم که سوئیس و البته هم‌چنین اروپا به سیاست استمالت پایان بدهند و در کنار ملت ایران قرار بگیرند. ملت ایران شایسته بازیافتن جایگاه خود در جامعه کشورهای غنی است، آن‌هم با هزاران سال تاریخ تمدنی که دارد. می‌خواهم در اینجا حمایت کامل خودم را از برنامه ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی برای ایران فردا ابراز کنم. متشکرم.

مارک فالکه - نماینده پارلمان ژنو

خیلی ممنون. خانم رئیس‌جمهور. از شما تشکر می‌کنم به‌خاطر همه کارهایی که سال‌هاست برای مقاومت انجام می‌دهید. به‌شما درود می‌فرستم. هم‌چنین مایلم درود بفرستم به‌همه زنان و مردان مقاومت که در این سالن حضور دارند، هم به مدعوین و هم به همه زنان و مردان ایرانی، به همه اعضای مقاومت ایران در همه‌جای جهان و همچنین به همه زنان و مردان مقاومت در ایران که مشتاقانه در انتظار آزادی هستند.
می‌خواستم هم‌چنین به‌خاطر استقبالی که از ما کردید از شما تشکر کنم. هر چند متوجه نمی‌شویم، ولی سازمان‌دادن چنین گردهمایی کاری عظیم است. هم‌چنین می‌خواستم تشکر کنم از همه خانم‌ها و آقایانی که در سازمان‌دادن این گردهمایی شرکت داشتند که بسیار استثنایی است. از همه شما متشکرم.
امروز صبح من با شنیدن شهادت‌های خواهران غافلگیر شدم. مایلم شما را برادر و خواهرانم خطاب کنم. و می‌خواستم بگویم که در شهادت‌هایی که شنیدیم از خودمان سئوال می‌کنیم که چرا شما اینقدر قوی هستید و چرا شما پیروز خواهید شد. و بالأخره فهمیدم که به‌خاطر از خودگذشتگی است. از خواهری شنیدم که توضیح می‌داد، برای او مهم‌تر این است که برای دیگران کارهایی انجام دهد تا این‌که برای خودش کاری کند. دوست‌داشتن نسبت به دوست داشته‌شدن، پس این آن چیزی است که در نهایت باعث پیروزی شما خواهد شد. زیرا رژیم ایران کاملاً عکس آن عمل می‌کند و دوام نخواهد آورد. یک رژیم سرکوبگر نمی‌تواند دوام بیاورد. این‌را هم بگویم که متوجه شدم واقعاً یک رابطه قلبی با رئیس‌جمهور شما در بین خواهران وجود دارد.
پس من نمی‌گویم که شما قربانیان هستید، بلکه الآن شما تقریباً پیروز شده‌اید. چرا؟ زیرا مبارزه شما یک مبارزه معنوی است. شما نمونه هستید و به‌خاطر ارزش‌هایتان پیروز خواهید شد.
در نهایت ارزش‌های شما چه هستند؟ اولین ارزش در شما صداقت است. شما افرادی صادق هستید. شما افرادی درست‌کار هستید. شما دارای صداقت و انسان‌های درست‌کاری هستید. صبور هستید. به دیگران عشق می‌ورزید و این قابل توجه است. البته شما بسیار شجاع هستید. و وقتی صحبت از جنگ به میان می‌آید، شما جنگاور هستید. این واقعیت دارد که شما جنگاور هستید. می‌توان گفت که شما در حال انجام یک نبرد معنوی هستید. شما جنگاوران نور هستید، اگر اجازه بدهید این‌را بگویم،‌ شما جنگاوران واقعی نور هستید و نور همیشه بر سایه پیروز می‌شود. لذا در نهایت این محتوم است که با وجود پایه‌هایی که دارید و با وجود ارزش‌هایی که از آن دفاع می‌کنید، این قطعی است که شما در آینده پیروز خواهید شد.
مردم ایران در انتظار یک حاکمیت درستکار هستند. مردم در انتظار مقامات دارای صداقت هستند. آنها از فساد بیزارند و کسانی مانند شما را می‌خواهند. شما یک نعمت هستید. شما نعمتی برای ایران هستید. شما یک نعمت واقعی برای مردم ایران هستید و من فکر می‌کنم شما سرانجام پیروز خواهید شد، نمی‌دانم چه زمانی، ولی فکر می‌کنم طرح‌هایی در آسمان‌ها هست تا مسیر را برای پیروزی شما آماده کند. لذا می‌گویم: زنده باد ایران آزاد، زنده باد آزادی، زنده باد مردم ایران. از بابت نجابتتان، به شما تبریک می‌گویم. متشکرم.

مالکوم فاولر - عضو کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز

سلام اشرفی سلام (به فارسی) دوستان و همکاران عزیز؛ در این مبارزه باشکوه، من نگاه می‌کنم و در چشمان شما، عزم شما، فداکاری شما و بینش شما را می‌بینیم و سپس می‌دانم که شما پیروز خواهید شد. شما دوباره روح ایران را به‌دست خواهید‌ آورد و شما کمک خواهید کرد تا همه ما گام بلندی به‌سمت صلح جهانی برداریم.
ما باید بر روی این پیروزی که اشرف۳ نام دارد، چیزهای بیشتری را بنا کنیم. ما باید از این پیروزی استفاده کنیم تا بر خواست و رسیدن به دموکراسی واقعی و برابری برای همه پافشاری کنیم.
من به‌عنوان یک وکیل با شما سخن می‌گویم. کسی که شیفته حکومت قانون و روندهای قضایی است. اینها چیزهای قابل مذاکره نیستند. برای آنها باید جنگید و ما باید به این نبرد ادامه بدهیم. من شما را به‌خوبی می‌شناسم و متعهد می‌شوم سازمانی که من نمایندگی می‌کنم خواهد جنگید برای اجرای عدالت در مورد آنهایی که در زندان هستند، شکنجه شدند، احکام وحشیانه دریافت کرده‌اند، فقط به این دلیل که با رژیم وحشی حاکم بر ایران مخالفت کرده‌اند.
وحشیگری و سرکوب به‌خصوص از زمانی که تظاهرات در سال ۲۰۰۹ شروع شد، افزایش یافته است. تجمعات ممنوع هستند و گردهمایی‌ها را پراکنده می‌کنند. اما به‌جایی نرسیده‌اند و نشان داده‌اند که هیچ شکی باقی نمانده که زمان این رژیم به‌پایان رسیده است. این رژیمی است که با مشکلات عمیقی روبرو است.
از اشرف۳ و از هر جای دیگری که همرزمان شما یا دوستان و خانواده‌های شما حضور دارند و با کمک ما، برنامه خانم رجوی را دنبال خواهیم کرد. ما باید به‌روشنی نشان بدهیم که بله، اشرف۳ راه را نشان می‌دهد. راه را به‌سمت توقف مماشات نشان می‌دهد. راه را به‌سمت تبعیت از حقوق بشر نشان می‌‌دهد.
در پایان، دوستان و همکاران عزیزم، من بسیار تحت تأثیر قرار گرفته‌ام از این که اینجا هستم. من به شما این تعهد را می‌دهم که سازمان حرفه من، جامعه حقوقدانان، اکنون همراه شما است. دیروز همراه شما بود. امروز با شما است و فردا با شما خواهد بود تا هنگامی که این (نبرد) ادامه دارد.
من یک رویا داشتم. نه شب گذشته بلکه رویایی است که زمان طولانی آن‌را می‌بینم. آن رویا یک جشن همگانی است که شما همه می‌دانید محلش کجاست: در ایران! در ایران آزاد!