سرخوردگی رژیم پس از ناکامی در باجگیری اتمی در اجلاس کمیسیون مشترک برجام

 

زنگنه وزیر ورشکتسته نفت رژیم اینستکس و سازوکار مالی اروپایی را بدون واریز پول نفت، بی فایده دانست.

وی گفت: اگر اینستکس را به عنوان یک عملیات در نظر بگیرید بدون واریز مطمئن پول به آن و یا با واریز سه یا چهار میلیون دلار یا یورو، این سازو و کار پاسخگو نیست. باید پول نفت به آن واریز شود.

همتی رئیس کل بانک مرکزی رژیم گفت: به اینستکس امید نداشته باشید.
وی گفت که اینستکس در چهارچوب تحریمهای آمریکا است و کالاهای تحریمی را شامل نمیشود و صادرات نفت به اروپا را دربر نمیگیرد.
روزنامه حکومتی وطن امروز درباره این اظهارنظر نوشت: در حالی که حامیان دولت با ذوقزدگی فراوان از آغاز به کار نهاد مالی اروپا (اینستکس) خبر میدهند اما بررسیها نشان میدهد دولت نمیتواند روی دیوار اینستکس یادگاری بنویسد، چرا که اصلا دیواری وجود ندارد.
روزنامه سپاه پاسداران درباره نتایج کمیسیون مشترک برجام در وین نوشت: هیچ جای متن بیانیه دوازدهم کمیسیون مشترک به ۱-نقض برجام و ۲-عدم اجرایی شدن تعهدات مشترک امریکا-اروپا تصریح نشده است و، اما جمهوری اسلامی را ملزم به اجرای تعهدات برجامی و آن را یک «وظیفه» تعریف کرده و تأکید کردهاند که کاهش تعهدات برجامی به منزله افزایش پیامدهای حقوقی، اقتصادی و سیاسی خواهد بود.
سپاه پاسداران افزود: اینستکس به عنوان «تضمین کننده منافع اقتصادی (نظام)» صرفا روی کاغذ تبدیل به یک «کانال تسویه حساب» جهت خرید دارو و غذا شده و همچنان کالاهای تحریمی امریکا از جمله نفت ایران را شامل نمیشود.
کیهان خامنه ای نوشت: ناظران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی اینستکس را نوعی رفتار تاکتیکی و در حقیقت عملیات تاخیری برای معوق ساختن تصمیم راهبردی جمهوری اسلامی ارزیابی کردند. اروپایی ها در بسته پر از خالی اینستکس و به نام برجام، حتی نپذیرفته اند که چنین مبادله ای داشته باشند.

محمدعلی حسینی سخنگوی سابق وزارت خارجه رژیم گفت: اروپا رویه کنونی خود را اصلاح کند یا نکند، تداوم شرایط جاری برای (نظام) غیرممکن و به دور از عقلانیت سیاسی است.

پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رژیم گفت: «اینستکس» بیخاصیت (و) توهین به (نظام) است،

شاکری یک کارشناس رژیم گفت ساختار اینستکس در چهارچوب تحریم آمریکاست و اینستکس «مخلوق افلیج» است

روزنامه حکومتی وطن امروز در باره به دام افتادن رژیم در مقطع کنونی و خطر اجماع علیه رژیم نوشت: ما الان با یک سلسله قوانین نرم مواجه هستیم که... میتواند اجماعی را علیه ما بسیج کند. این اجماع در عمل اتفاق میافتد. نمونه اش همین NPT, CTBT, ISA, CFT FATF و غیره است... متاسفانه عدهای میگویند شرط مذاکره ما با ترامپ بازگشت او به برجام است. این درست نیست... باید گفته شود که برای مذاکره در گام اول خواستار لغو تروریستی خواندن سپاه پاسداران و حذف قانون کاتسا هستیم.

ازسوی دیگر روزنامه حکومتی همدلی از باند روحانی می نویسد: دلواپسان دوباره توپخانه های خود را به سوی دولت روحانی و برجام و این بار اینستکس که شاید بتواند نقش سرُم حیات برجام را بازی کند، نشانه گرفتند تا بتوانند این سازوکار مالی را در نطفه خفه کنند. تیترهایی مثل«آفتابه لگن اینستکس»، «اینستکس در حد یک صرافی هم نیست»، «پاسخ قاطع به بازی اروپا»، «کلاه جدید غرب برای ایران»، «آقای رئیس جمهور، از برجام عبرت بگیرید، فریب اینستکس را نخورید» همه یک معنا و پیام را دارند.