افزایش بحران درونی نظام درهم شکسته ولایت فقیه بر سر شکست برجام

 

آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه با شرکت عباس عراقچی معاون ظریف تشکیل شد.

به دنبال آن پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان در سرمقاله این روزنامه نوشت: انتظار از روحانی و وزرات خارجه آن است که از فاجعه برجام عبرت گرفته و با پذیرش اینستکس آن فاجعه را تکرار نکنند.
پاسدار شریعتمداری افزود: متن بیانیه پایانی به وضوح نشان می‌دهد که اروپایی‌ها کلاه گشاد دیگری برای ما تدارک دیده‌اند ... با مروری گذرا بر متن بیانیه و ساختار اعلام شده اینستکس، به آسانی و بدون کمترین ابهام و تردیدی می‌توان به ماهیت ذلت‌بار و تحقیر‌آمیز آن پی برد. سازوکار اینستکس در یک کلمه «نفت در مقابل غذا و داروست».
نماینده خامنه‌ای در کیهان در این سرمقاله خطاب به آخوند روحانی نوشت: شایسته این است که خروج خود را از برجام رسماٌ اعلام کنیم و روی دیوار اینستکس یادگاری ننویسیم!.

خبرگزاری سپاه پاسداران نیز به دنبال جلسة کمیسیون مشترک برجام، به نقل از یک منبع آگاه حکومتی، براستمرار مسیر خود زنی رژیم در مسیر نقض برجام تاکید کرد و نوشت: با توجه به این که نتایج کمیسیون مشترک برجام با خواسته‌های (نظام) فاصله زیادی داشته ، تصمیم قطعی این است که اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی‌اش را ادامه داده و در این مسیر در اولین اقدام به زودی از سقف ذخایر ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور خواهد کرد.

در همین حال، بحران درونی نظام درهم شکسته ولایت فقیه برسر این موضوع نیز تشدید شده و فضیحت شکست بلوفها و باجخواهیهای اتمی رژیم و برملا شدن ضعف رژیم در اجلاس کمیسیون مشترک برجام به حدی است که مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی نتایج این مذاکرات را «پاسخ نداشتن دیپلوماسی ایجابی»، «اینستکس، نفت در برابر غذا و دارو»، «آبنبات و آفتابه لگن اینستکس» توصیف کرده و خواهان خروج از برجام شده‌اند.

تخت روانچی، نماینده دائم حکومت آخوندی در سازمان ملل گفت: اینستکس در حالت فعلی ماشینی زیبا بدون بنزین است و وضعیت فعلی اینستکس کافی نیست.
وی افزود برخی از مقامهای آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند و هدف سیاست فشار حداکثری آنها هم همین است.

سپاه پاسداران در روزنامه خود در مطالبی با عناوین «آبنبات اینستکس برای حفظ برجام» و «آفتابه لگن اینستکس» از جمله نوشت: اگر حجم تعهدات (ما) را با آبنبات مسموم و کوچک اینستکس، بخواهند جایگزین کنند تا از اقدامات روزهای آینده جلوگیری کنند، یک بار دیگر کلاه گشادی را خودمان بر سر گذاشته‌ایم.

حمیدرضا آصفی، سفیر سابق رژیم در فرانسه درباره بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام گفت: با توجه به خروجی مذاکرات مشخص است که دستاورد ملموسی برای جمهوری اسلامی نداشته است. اروپاییها اعلام کردند تنها یک یا دو مورد محورهای سازوکار مالی در حال اجرایی شدن است. به نظر می‌رسد حجم (کالاهای قابل تبادل) بسیار کم باشد و کالاها، مواد خوراکی و کشاورزی باشند و مواد استراتژیکی نیستند... اروپا برای خرید نفت و تبادلات مهم تجاری جدی نیست... می‌خواهند با دلخوشی ما را سرگرم کنند.
سفیر سابق رژیم در فرانسه افزود: دیپلوماسی ایجابی ما به اروپا پاسخ نداد اما دیپلوماسی قهری جواب دارد.

صباح زنگنه از کارشناسان حکومتی گفت: سازوکار مالی بدون منافع مالی مانند داشتن کتابی خیلی خوب روی طاقچه است که از دستورات آن تبعیت نمی‌شود. اینستکس مورد اشاره اروپا ناچیز است و هیچ اثر عملی برای ما نداشته است. اگر هدف اینستکس تعویق اولتیماتوم (دو ماهه روحانی) است آن را نمی‌پذیریم.

روزنامه حکومتی رسالت نوشت: همان قدر که انتهای کوچه برجام، باغهای پر از گلابی بود، انتهای کوجه اینستکس هم مملو از خوراکی و دارو و مبادلات مالی فروش نفت است. اما هر دو کوچه بن‌بست است ولی تنها کسانی که تابلوی بن‌بست را می‌بنینند که غربزدگی کورشان نکرده باشد. مجدد گول این قماربازان بی‌رحم را نخورید و به کوچه بن‌بست دیگری وارد نشوید.

این در حالیست که بسیاری از سرکردگان نظام دروحشت از عواقب سنگین راه نیامدن با اروپا ، نیاز حیاتی رژیم به گدایی برجام اروپایی را برملا می کنند. حشمت فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم می گوید: اینستکس سازوکاری است که اثر سیاسی آن برای گذر از دام افراطیون مهمتر از گشایشهای اقتصادی آن است، پس باید به آن فرصت داد.

بگذریم که خامنه ای در سخنرانی خود در اول فروردین امسال در مشهد گفت:..... علاوه بر اینکه در مقابل آمریکا نایستادند، خودشان هم در عین اینکه هی به ما تاکید کردند و می کنند که مبادا از برجام خارج بشید، خودشان عملا از برجام خارج شدند، یعنی تحریم های جدیدی را حتی علیه ایران بوجود آوردند، این رفتار اروپایی ها است. از اینها می شود توقع داشت؟ این کانال مالی هم که اخیراً هی گفته میشه که کانال مالی درست کردند، این به شوخی شبیه تر است، البته شوخی تلخی است. این هیچ معنی ندارد هیچ اصلا، آن چیزی که وظیفه آنها است با آنی که آنها دارند مطرح می کنند زمین تا آسمان فرق داره. در آخرین مسئله بین المللی ما باز اروپاییها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند، از اینها توقع نمی شود داشت، هیچ توقعی نمیشه داشت.