هشدارهای بین المللی به رژیم آخوندی حول نقض تعهدات برجام

 

روز چهارشنبه ۵ تیرماه شورای امنیت ملل متحد شاهد بحث پیرامون نقض قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت توسط رژیم آخوندی و هشدار به این رژیم در رابطه با نقض برجام و عبور از حد مجاز انباشت اورانیوم غنی شده بود.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل ملل متحد که گزارش آنتونیو گوترز را به شورا ارائه داد، گفت: اعلام هفته گذشته رژیم ایران مبنی بر رد کردن حد اورانیوم غنی شده، برطبق برجام به حفظ برجام کمک نمی کند. دبیرکل سازمان ملل مصر است که رژیم ایران به تمام تعهدات برجامی اش عمل کند.
دی کارلو ادامه داد: بدنبال تجزیه موشک های بالستیک استفاده شده علیه عربستان سعودی توسط شبه نظامیان حوثی در یمن دبیرکل سازمان ملل اطمینان داد که برخی از سلاح ها در میدان جنگ ساخت رژیم ایران است هرچند اطمینان کامل ندارد که انتقال انها به حوثی ها بعد از تحریم تسلیحاتی رژیم ایران بوده یا نه.

سفیر فرانسه دراجلاس شورای امنیت گفت: مایلم نگرانی فرانسه را در رابطه با عدم پایبندی مستمر رژیم ایران در خصوص فعالیتهای بالستیک این کشور و انتقال تسلیحات گوناگون به نقش آفرینان دیگر در خاورمیانه ابراز کنم. رژیم ایران مشخصا در عرصه موشکی فعالیتهای بی ثبات کننده دارد.
فرانسوا دلاتره Francoise Delattre افزود: چه تلاشهای این رژیم برای توسعه برنامه موشک بالستیک و چه انتقال تسلیحات به بازیگران دولتی و غیر دولتی در خاورمیانه، رژیم ایران را در موقعیت نقض چند قطعنامه این شورا از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ قرار میدهد. به همین دلیل بسیار مهم است که رژیم ایران این فعالیتها را متوقف کند و بطور کامل از قطعنامه های مصوب شورای امنیت ملل متحد تبعیت کند.

سرپرست هیات نمایندگی آمریکا در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل گفت: سرپیچی رژیم ایران از شورای امنیت و رفتار خودسرانه اش که صلح و امنیت جهانی را در خطر می اندازد نباید تحت نام حفظ برجام کمرنگ شود. بخصوص که توافق برجام نمی تواند بطور کامل مسیر رسیدن این رژیم به سلاح اتمی را ببندد.
جاناتان کهن افزود: گروههای شبه نظامی که توسط رژیم ایران حمایت می شوند، تحریم های تسلیحاتی این رژیم توسط سازمان ملل را،علیرغم اینکه تحریم شده اند کمک های نظامی از رژیم ایران دریافت می کنند.
سرکرده نیروی قدس رژیم ایران قاسم سلیمانی که بنا بر قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوع السفر است، بنا به گزارش دبیرکل ملل متحد کماکان به مسافرت در خاورمیانه ادامه می دهد. بنابراین نقض این قطعنامه ها سالهاست توسط رژیم ایران ادامه دارد. این رژیم کشتیرانی و فضای حریم هوایی بین المللی را مورد تهدید قرار داده، خشونتها در یمن را ادامه داده و از توسعه گروههای تروریستی و گروههای دست نشانده در سراسر خاورمیانه حمایت کرده است.
همین رفتار رژیم ایران انحطاط اقتصادی را بدنبال داشته و مشکلات اقتصادی این کشور، حاصل سوءمدیریت اقتصادی، فساد یا انحراف درامدها به اهداف نظامی و دخالت در سراسر منطقه است.

سرپرست هیات نمایندگی آمریکا نتیجه گیری کرد که رژیم ایران در مغایرت با قطعنامه های این شورا کماکان به ارسال سلاح به سراسر خاورمیانه ادامه داده است.
کهن افزود: آژ‌انس اتمی نیز گزارش داده که رژیم ایران سانتریفیوژهای جدیدی را نصب کرده و آنها را به تعداد زیاد عملیاتی کرده که محدودیتهای قیدشده در برجام را نقض می کند.
آرشیوی مخفی رژیم ایران بیانگر فعالیت اتمی این رژیم با کاربرد تسلیحاتی است که تلاش کرده آن را از چشم جهانیان مخفی نگه دارد.
در این میان شورای امنیت نباید دست روی دست بگذارد تا رژیم ایران به حملاتش به دوستان ما در منطقه و به کشتیهای تجاری در خلیج فارس ادامه بدهد.

سفیر انگلستان در سازمان ملل گفت:رژیم ایران در فعالیت موشک بالستیک و انتقال موشکها به عوامل غیردولتی در کشورها ناقض قطعنامه های شورای امنیت بوده و حملات به نفتکشها کار سپاه پاسداران است.
کارن پیرس Karen Pierce هم چنین گفت: بدنبال ارزیابی طیفی از شواهد و اسناد، انگلستان نتیجه گیری کرد که سپاه پاسداران مسئول حمله ۱۳ژوئن به ۴نفتکش در بندر فوجیره است.
سفیر انگلستان افزود: رژیم ایران موشکها را به شبه نظامیان منجمله در سوریه و یمن منتقل کرده که ناقض قطعنامه های ۲۲۳۱ و ۲۲۱۶ و ۱۵۴۰ شورای امنیت است. این اعمال بخشی از جریانی از رفتار رژیم ایران هستند که خطری جدی متوجه صلح و ثبات این منطقه کرده است.
سفیر انگلستان در سازمان ملل اظهار داشت: تلقی شورای امنیت سازمان ملل از تصویب برجام این بود که نه تنها به مقوله اتمی بپردازد بلکه به اعمال محدودیتهای الزام آور برای مهار برنامه موشک بالستیک و فعالیتهای تکثیری رژیم ایران که منطقه و فراتر را مورد تهدید قرار می دهد ادامه می دهد.