هشدار مدیرکل آژانس نسبت به نقض تعهدات از سوی رژیم آخوندی

 

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سخنانی در اجلاس سالانه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اشاره به اقدام رژیم در توقف برخی تعهداتش در برجام، نگرانی خود را نسبت به افزایش تنشها در رابطه با موضوع هسته ای رژیم آخوندی ابراز کرد.

مدیر کل آژانس در گزارش خود خطاب به رئیس شورای حکام گفت: گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت در (رژیم) ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، فعالیتهای ذیربط آژانس در چند ماه گذشته را در بر میگیرد.
در تاریخ ۸ مه، شورای عالی امنیت رژیم ایران اعلام کرد ”دستوری صادر کرده است که از امروز رژیم ایران برخی از اقدامات خود بر طبق برجام را متوقف میکند.“ من نسبت به تنشهای افزایش یابنده در رابطه با موضوع هسته ای ایران نگرانم.
وی با تاکید برتعهدات هسته ای رژیم آخوندی بر اساس برجام، اجرای این تعهدات را برای راستی آزمایی، حائز اهمیت دانست و افزود:این بسیار مهم است که رژیم ایران تعهدات هسته ای خود را بر اساس برجام کاملا انجام دهد.
آمانو هم چنین تاکید کرد: آژانس (بین المللی انرژی اتمی) به راستی آزمایی عدم انحراف از مواد هسته ای که رژیم ایران بر اساس توافقنامه پادمانی اعلام کرده، ادامه میدهد. ارزیابیها در رابطه با عدم وجود مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد.
مدیر کل آژانس در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوال طلبکارانه یک خبرنگار حکومت آخوندی در باره موضوعات باقیمانده مورد نگرانی در پرونده اتمی رژیم گفت: ما موضوعاتی مورد نگرانی را شناسایی کردیم و آژانس از رژیم ایران خواست که این موضوعات را روشن کند. اما متاسفانه این کار برای مدتی طولانی محقق نشده است.
مدیر کل آزانس اضافه کرد: درباره موضوع اتمی رژیم ایران که از سال ۲۰۰۳ مطرح بوده، خود من در سال ۲۰۰۹ یک ارزیابی روشن از وضعیت ارائه دادم و در ۲۰۱۱من ۱۲زمینه را شناسایی کردم و گفتم رژیم ایران لازم است این سوالها را پاسخ دهد و هیات حکام از ایران و آژانس خواست تا دیالوگ را تشدید کند تا این مقولات را حل و فصل نماید.
با این حال مدتی طولانی گذشت تا توافق برجام امضا شد و در نهایت در ۲۰۱۳ ما به توافق رسیدیم که چگونه این موضوعات را روشن کنیم. اینکه چرا این موضوعات باقیمانده حل و فصل نشد دلیلش این بود که همکاریی( از جانب رژٰیم ایران) وجود نداشت.

رویترز نوشت: «رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت، رژیم ایران تهدید خود در مورد شتاب بخشیدن به غنی‌سازی اورانیوم را دنبال کرده است، (رئیس آژانس)‌ از لحن محتاطانه معمول خود عدول کرد و گفت او نسبت به افزایش تنش ها نگران است ...
یوکیو آمانو که مسئول نظارت بر تبعیت رژیم ایران از توافق اتمی است گفت، رژیم ایران اکنون بیش از گذشته اورانیوم غنی شده تولید میکند ولی معلوم نبود که چه زمانی ممکن است به محدودیت ذخایر که در توافق تعیین شده است برسد
آمانو از پاسخ به این پرسش که از زمان آخرین گزارش فصلی آژانس درمورد تبعیت رژیم ایران از برجام، تولید غنی سازی اورانیوم چقدر افزایش داشته خودداری کرد».
رویترز در گزارش خود از کنفرانس خبری مدیر کل آژانس می افزاید: «رژیم ایران ماه گذشته گفته بود ممکن است تولید غنی‌سازی اورانیوم را ۴برابر کند اقدامی که اگر، ذخایر بسیار افزایش یابد می تواند به عدم تبعیت آن راه ببرد.
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان بالاترین مقام غربی بود که از زمان شروع جنگ لفظی ماه گذشته میان واشنگتن وتهران به ایران سفر کرده است. روز دوشنبه هایکو ماس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران گفت«وضعیت درمنطقه به شدت انفجاری و بینهایت جدیست » و “یک تشدید خطرناک تنشهای موجود می تواند به یک تشدیدٍ تنش نظامی منجر شود» ...
رویترز نوشت:آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت او درمورد افزایش تنش ها برسر موضع اتمی ایران نگران است». و ابراز امیدواری کردکه راه هایی برای کاهش تنش موجود از طریق گفتگو پیدا شود. این بسیار ضروریست که رژیم ایران بطور کامل به تعهدات اتمی اش عمل کند».
خانم مریم رجوی همزمان با اعلام عدم التزام رژیم به تعهداتش در برجام گفت: «اظهارات آخوند روحانی بار دیگر نشان داد که پروژه‌های ضدملی اتمی باید برچیده شود. رژیم برای بقای خود نیازمند تسلیحات کشتار جمعی و جنگهای منطقه ای است.
سیل‌زدگان و زحمتکشانی که ماهها حقوق ناچیزشان را دریافت نکرده‌اند به رژیم می‌گویند: سوریه را رها کن
مقاومت ایران از این پیشتر بارها و بارها اعلام کرده است: اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت، توقف کامل غنی‌سازی، پذیرش پروتکل الحاقی و دسترسی آزادانه بازرسان به مراکز و تأسیسات مشکوک رژیم، لازمه دست کشیدن آخوندها از بمب اتمی است».