آویختن رژیم به آلمان برای حفظ برجام و سوزش از فاصله گرفتن اروپا

 

درحالیکه حکومت آخوندی برای حفظ برجام دست به دامان آلمان شده است، جواد ظریف وزیر خارجه آخوندها در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هایکوماس وزیر خارجه آلمان گفت، توقع ما صرفاً اجرای برجام است.

هایکوماس وزیر خارجه آلمان نیزگفت: ما تلاش خود را می کنیم که توافق اتمی را حفظ کنیم اما معجزه نمی توانیم بکنیم. ما سعی میکنیم از طریق اینستکس تبادلات مالی امکانپذیر باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند فعالیت کنند و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: ما می‌دانیم تحقق منافع اقتصادی که به ایران وعده داده شده، تا حدی زیادی بدون آمریکایی‌ها دشوار است.
هایکو ماس گفت: کاهش تعهدات برجامی رژیم ایران و افزایش تنش در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست و مسئله‌ای که نمیخواهیم بپذیریم این است که کسی مدعی شود اگر طرف مقابل تعهداتش را کامل اجرا نمی‌کند، ما هم کامل اجرا نمی‌کنیم.

جواد ظریف در سخنان خود هم چنین گفت: ما معتقدیم که آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند به کاهش تنش کمک کنند و از ایفای نقش آنها در این زمینه استقبال می‌کنیم.
هدف مشترکی ما و آلمان و اتحادیه اروپا داریم و آن هدف حفظ برجام و جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه هست و همین طور برخورداری مردم ایران از مزایای برجام.

خبرنگار خبرگزاری اشپیگل: جناب آقای وزیر از طرف ایالات متحده و همینطور از طرف اروپا در اصل این خواسته مطرح می‌شود که خارج از چارچوب برجام گفتگوهای صورت بگیرد در خصوص برنامه موشکی ایران و همینطور نقشه بی ثبات ساز ایران در منطقه، تا کجا این آمادگی از طرف شما وجود دارد که درباره این موضوعات صحبت بشود و به چه صورت می بینید این امر رو و یک سوال هم از جناب آقای ماس داشتم که در اصل در رسانه های اروپایی آمده بود که ایران یک التیماتومی را طرح کرده آیا در مورد این التیماتوم در این گفتگوها صحبتی شد و فکر می‌کنید که چه پاسخی دریافت کردید در عوض؟.
ظریف: در مورد بحث‌هایی که ایالات متحده و اروپا مطرح می کنند دو نکته مهم است. نخست باید نشان بدهند که توافق کردن با ایالات متحده فایده‌ای دارد بعد درخواست گفتگو برای یک توافق دیگر را بکنند.
اما تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران است که شخص آقای ترامپ اعلام کرده ما در جنگ اقتصادی با ایران قرار داریم.
تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است. نمیشود توقع داشت که جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که از این جنگ حمایت می‌کنند و یا کسانی که این جنگ را راه انداخته اند در امان باشند. ما معتقدیم که آلمان و اتحادیه اروپا می توانند نقش مهمی در پایان دادن به این تنش ایفا کنند و از این نقش استقبال می کنیم.

کیهان خامنه‌ای درباره سفر وزیر خارجه آلمان به ایران نوشت: از آلمان چه انتظاری داریم وقتی یک باک بنزین هم به ظریف نداد. آلمان، کشوری است که به پادویی آمریکا مشهور است و بدون اجازه واشنگتن حتی نمی‌تواند در خاک خود یک باک بنزین به هواپیمای حامل ظریف بدهد، چه به نقش‌آفرینی برای احقاق حقوق جمهوری اسلامی؟!.
این سفر در حالی است که وزارت خارجه آلمان در روزهای گذشته در بیانیه‌ای گستاخانه تاکید کرده بود: «اجرای کامل برجام از جانب ایران، عاملی کلیدی برای ثبات در منطقه است»!.

سپاه پاسداران در روزنامه خود تحت عنوان دیپلوماسی «ماس» مالی برجام نوشت: هایکو ماس به تهران می‌آید تا به گفته خودش «به نظام درباره پایبندی آلمان و اروپا به توافق هسته‌ای» اطمینان دهد.
روزنامه سپاه پاسداران افزود: سفر وزیر خارجه آلمان به ایران، دو روز قبل از سفر شینزو آبه، نخستوزیر ژاپن به تهران، میتواند نشانه نگرانی اروپاییان از این واقعیت باشد که مسیر مذاکره با ایران، از مدار اروپا خارج شود. با این حال، اروپاییان در حالی تلاش میکنند که تهران را در مدار توافق هسته ای حفظ کنند که مقامهای بلندپایه ایرانی در بالاترین سطوح، هیچ رضایتی از نحوه برخورد اروپا ندارند.

روزنامه سپاه پاسداران هم چنین می نویسد: گفته می‌شود وزیر خارجه آلمان، نماینده فرانسه و انگلیس نیز هست تا طرح نجات برجام را در ایران مطرح کند. اکنون، «دیپلماسی دو ستونی» به راه افتاده و امریکا و اروپا هر کدام خواهان رسیدن به اهداف خود هستند. اروپا تنها خواهان به اجرا درآمدن تعهدات از طرف جمهوری اسلامی است، اما آنچه که تاکنون نشان داده توانی برای اجرای تعهدات خود در بستر اینستکس و اس پی وی SPV و INSTEX ندارد.
سپاه پاسداران افزود: این دیپلماسی دو ستونی توأم با فشار، اگر بین اروپا و امریکا به نتیجه نرسد و آن دو، بین خود راه‌حل میانه‌ای پیدا نکنند و همزمان سیاست فرار اروپا از اجرای تعهدات اقتصادی و رویکرد فشار و تحریم امریکا تداوم پیدا کند، نه آبه و آمریکا به مقصود می‌رسند و نه ماس و اروپا. (و) در آینده باید شاهد تحولات دیگری بود.

یک دپپلومات سابق رژیم نام فریدون مجلسی در باره انتظارات ظریف و روحانی و دیگر سرکردگان نظام که خودرا به مذاکره بی قید وشرط با آمریکا دعوت می کنند، نوشت: اینکه عده‌ای انتظار داشته و یا دارند که اگر طرف آمریکایی صحبت از مذاکره می‌کند، دیگر نباید تحریم‌های جدید وضع کند؛ محلی از اعراب ندارد. شاید دو طرف تحت شرایطی حاضر به گفتگو باشند، اما آنچه از این گفتگو طلب خواهند کرد، به اندازه‌ای با یکدیگر متفاوت است که دستیابی به تفاهم را پیچیده و مشکل می‌کند.
جوادظریف، می‌گوید: «ما از آمریکا رابطه نمی‌خواهیم، تجارت نمی‌خواهیم خواهان رفع مزاحمت آمریکا هستیم». اما نکته اینجاست که این استدلال توسط آمریکایی‌ها هم علیه جمهوری اسلامی مطرح است... این اختلاف موضع سبب شده تا دو طرف نتوانند بر سر موضوعی به اشتراک نظر برسند.