تحولات منطقه: ترامپ: رژیم ایران یک رژیم تروریستی است و ما تحمل نخواهیم کرد

 

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا قصد دارد برای مقابله با حکومت ایران نیرو به خاورمیانه اعزام کند، گفت فکر نمی کنم نیاز داشته باشیم، اما گر نیاز باشد قطعاً نیرو به منطقه اعزام می‌کنیم.

ترامپ که درکاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد افزود: رژیم ایران یک بازیگر بسیار خطرناک و بسیار بد است. این رژیم، یک رژیم تروریستی است و ما تحمل نخواهیم کرد. توافقی که این رژیم با اوباما امضا کرد، توافقی وحشتناک بود. اما از لحظه‌ای که توافق را از هم پاشاندیم و از بین بردیم، این رژیم در وضعیت خیلی بدی قرار گرفت و اکنون دچار مشکلات کلان مالی و بالاترین سطح تورم در جهان شده‌ است.
رئیس جمهور آمریکا در دامه گفت: مردم ایران مردم بسیار خوبی هستند من بسیاری از آنان را می شناسم. زمانی که اولین بار به کاخ سفید آمدم یک رژیم تروریستی را مشاهده کردم که در همه جا بودند. در اغلب جلساتی که من شرکت داشتم وقتی از مشکلاتی در خاورمیانه و شاید فراتر از آن صحبت می‌شد، معلوم می‌شد که این مشکلات توسط رژیم ایران ایجاد شده است.
این رژیم پشت هر حمله ای قرار داشت. ما در زمانی ۱۴ موضوع حمله را داشتیم که در پشت همه آنها رژیم ایران قرار داشت.
بنابر این خواهیم دید که در مورد رژیم ایران چه خواهد شد. فکر نمی کنم که نیاز به اعزام نیرو داشته باشیم اما اگر ضروری باشد، به هرتعدادی که نیاز باشد، نیروهای ما در آن‌جا خواهند بود.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز برآمادگی نیروهای آمریکایی در مقابله با تهدید رژیم آخوندی تاکید کرد.


مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در باره اخبار مربوط به تهدیدات در منطقه و اعزام نیرو به خاورمیانه گفت: تهدید واقعی و معتبر است. بدون ورود به جزئیات، مطمئن باشید که رئیس جمهور ترامپ تضمین خواهد کرد که ما همه منابع ضروری برای عکس العمل نشان دادن را در اختیار داشته باشیم. این در صورتی است که رژیم ایران تصمیم بگیرد به آمریکاییها، یا منافع آمریکا، یا سربازان، ملوانان، خلبانان و تفنگدارانی که در منطقه خدمت میکنند، یا دیپلماتهایی که در عراق یا هر جای دیگری خدمت میکنند، حمله کند...
پمپئو افزود: ما با ۴۰ سال تروریسم روبرو هستیم که از رژیم ایران نشأت میگیرد و رئیس جمهور ترامپ مصمم است که رفتار این رژیم را تغییر بدهد....
وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: ما عزممان جزم است که نه فقط برنامه هسته ای آنها را متوقف کنیم بلکه همچنین از توسعه برنامه موشکی و اعمال تروریستی آنها جلوگیری کنیم. آنها مدت طولانی، قبل از فشار ما، 600 آمریکایی را کشتند...
رژیم ایران تاریخچه طولانی تروریسم دارد که خیلی قبل از تلاشهای تحریمی ما بوده است.
بنابراین مسأله فقط تحریمهای ما نیست. مسأله ماهیت این رژیم مذهبی دزدسالار در تهران است و ما مصمم هستیم که با آنها مقابله کنیم. ...
پمپئو در جواب به سوال درباره دیدارهای مقامات دولت اوباما با رژیم و رهنمود دادن به این رژیم توسط آنها گفت: من در مونیخ که بودم فقط کری را ندیدم بلکه وندی شرمن و ارنست مونیز را هم دیدم، کل باندی که این توافقنامه وحشتناک را بدست آورد. آنها آنجا بودند و با (برخی) سران رژیم ایران دیدار کردند.... این یک کارغیر معمول و غلط است.

در باره خبرهای مربوط به طرح پنتاگون برای اعزام نیرو به خاورمیانه و درخواست ژنرال مک کینزی برای اعزام ۵ یا ۱۰ هزار نیروی افزوده، شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا گفت: این یک مسأله بسیار محتوایی است. از همین رو کافی نیست که ما آن را در یک عدد مشخص خلاصه کنیم. عدد و رقم مشخصی وجود ندارد. آنچه ما روی آن متمرکز هستیم حفاظت کافی برای نیروهایمان در خاورمیانه است.
شاناهان در مورد اعداد و ارقام مطرح شده در رسانه ها، افزود: عددهای ۱۰ هزار نیرو یا ۵۰۰۰ نیرو، دقیق نیست و چنین چیزی وجود ندارد. من به طور مرتب با ژنرال مک کینزی فرمانده سنتکام تماس دارم و رئیس ستاد مشترک مرا به روز میکند.