توجیه نمایندگان کنگره و سنا توسط وزیر خارجه و وزیر دفاع موقت آمریکا بر سر رژیم ایران

 

مایک پمپئو وزیر خارجه و پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت امریکا بعد از جلسات توجیه نمایندگان کنگره و سنای آمریکا در گفتگو با خبرنگاران گفتند در این جلسات، کارزار استراتژیک خود برای عقب راندن فعالیت شرورانه و تروریستی رژیم آخوندی را برای کنگره توضیح داده اند

مایک پمپیو گفت: من چند نکته درباره گفتگویی که امروز با مجلس نمایندگان داشتیم بگویم و ادامه را به پاتریک شاناهان بدهم.
اول اینکه ما کمپین استراتژیک خودمان را برای هم کنگره و هم سنا توضیح دادیم که می خواهیم ۴۰سال فعالیت شرورانه و تروریستی رژیم ایران را عقب برانیم. ما در این رابطه با آنها صحبت کردیم.
ما همه اینها را همراه با اطلاعاتی که از این تاریخچه ۴۰ساله داشتیم و جدید بودند با آنها به اشتراک گذاشتیم.
ما تلاشهایمان و هدف آشکارمان بخصوص طی چند روز گذشته که بازدارندگی علیه رژیم ایران بوده را ارائه کردیم.

پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت امریکا گفت:‌ ما یک گفتگوی خوبی هم با مجلس نمایندگان و هم با سنا داشتیم ما دیدیم که آنها به گفتگوی بیشتر نیاز دارند و همچنین از ما خواستند که ارتباط بیشتری با عموم مردم داشته باشیم که ما هم توافق کردیم که بیشتر در این رابطه کار کنیم.
امروز من آنها را بریف کردم که وزارت دفاع از سوم مه که اطلاعات معتبری حول تهدید علیه ما در خاورمیانه و علیه نیروهای آمریکا را دریافت کردیم و اینکه ما نسبت به این اطلاعات تهدید آمیز چه کارهایی کردیم.
باید بگویم که با این اقداماتی که متقابلا انجام و با نقل و انتقال امکانات [نظامی] که داشتیم این تهدیدات را باز داشتهایم. تهدید علیه نیروهای آمریکا را باز داشتیم.
در این نقطه بیشترین تمرکز ما جلوگیری از اشتباه محاسبه رژیم ایران است.
ما خواهان تشدید وضعیت نیستیم. موضوع بازدارندگیست، نه جنگ.
ما نمی خواهیم وارد یک جنگ شویم بلکه ادامه تلاش برای حفظ منافعمان در خاورمیانه است و ما ماموریتهایی را که در آنجا برایش هستیم ادامه می دهیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ یک از مواردطرح ۱۲ماده ای برای تغییر رفتار رژیم ایران انجام نشده و پاسخ، منفی بوده است. چالش اصلی در قبال این رژیم، پشتیبانی مالی‌آن از نیروهای دست نشانده است.
وی تاکید کرد هیچ اختلافی بین او، جان بولتون و برایان هوک وجود ندارد. آنچه برخی افراد میگویند داستانهایی است که برای سرگرمی‌های خودمانی در قهوه خوردن خوب است
وزیر خارجه آمریکابا انتقاد از اعضای ارشد دولت قبلی آمریکا در روابطشان با رژیم آخوندی گفت: آنها به همتایان خود در ایران علامت می‌دهند که باید صبر کنند تا این دولت دوره اش تمام شود.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با هیو هیوییت که در سایت وزارت خارجه آمریکا درج شده است گفت: ما می خواستیم با طرح ۱۲ماده ای رفتار رهبری ارشد جمهوری اسلامی و رژیم اش تغییر کند ولی جواب منفی است و هیچیک از این ۱۲ مورد عملی نشده است. مواردی مانند توقف پرتاب موشکهای بالستیک و با توان حمل کلاهک اتمی، آزادی شهروندان خارجی، خاتمه دادن به حمایت از گروههای ترور، هیچکدام از اینها تا این تاریخ اتفاق نیافتاده اند.
پمپئو هم چنین گفت: هدف استراتژی ما تضعیف ظرفیت رژیم ایران برای حمایت از نیروهای نیابتی بوده است چه حزب الله که برایش موشک می فرستند چه درسوریه یا شبه نظامیان شیعی در عراق که دولت عراق را تضعیف می کنند تا نتواند بعنوان یک دولت مستقل روی پای خود بایستد. هم چنین است پرتاب موشکهای رژیم ایران از یمن توسط حوثیها – که نیروی دست نشانده رژیم ایران هستند، همه اینها فعالیتهایی هستند که در خاورمیانه بی ثبات کننده است و توقف اینها از جمله اهداف اصلی ما در سیاست مقابله با رژیم ایران است.
پمپئو در مورد نقش رژیم در حملات اخیر به کشتیهای نفتکش درساحل امارات گفت: با توجه به همه درگیریهای منطقه ای که ما طی دهه گذشته دیده ایم و شکل این حملات، محتمل است رژیم ایران پشت آنها باشد و ما به پیگیری وضعیت ادامه می دهیم.
پمپئو در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم آخوندی نیز گفت: رژیم ایران بلحاظ آزادی مذهبی، اذیت و آزار شمار عظیمی از زندانیان سیاسی، یکی از ناقضین انزجارآور حقوق بشر در جهان است.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: ما روشن ساخته ایم که اجازه نمی دهیم رژیم ایران در پشت نیروهای نیابتی پنهان شود، اگر آمریکا مورد تعرض قرار گیرند چه توسط خود رژیم و چه از طریق نیروهای نیابتی اش، ما بصورتی متناسب علیه رژیم ایران پاسخ می دهیم.

سناتور لیندزی گراهام پس از جلسه توجیهی مقامات دولت ترامپ در سنای آمریکا گفت: دولت ترامپ در مواجهه با تشدید تجاوزات رژیم ایران، خویشتنداریی حیرت انگیزی از خود نشان داده است. نیروهای رژیم ایران به ۴کشتی حمله کرده اند، لوله نفت دیگران را خرابکاری کرده اند و به منطقه سبز عراق موشک زده اند ولی هنوز به یک پاسخ نظامی منجر نشده است.
من مطمئن هستم که اگر رژیم ایران به یک آمریکایی در عراق یا سایر جاها آسیبی برساند بهای سنگینی خواهد پرداخت. دولت ترامپ بطور نظامی و به صورتی چشمگیر پاسخ خواهد داد.
دوران اوباما با سیاست مماشات با رژیم ایران دیگر تمام است. روزهای کشتار آمریکایی ها، بدون مجازات، بسرآمده است.

مارکو روبیو بعد از جلسه توجیهی در پیامی نوشت: اطلاعات ارائه شده به رئیس جمهور آمریکا بیش از هر چیز ساختار دفاع نظامی آمریکا در خاورمیانه را توجیه میکند. ما باید آمادگی برای دفاع از آمریکاییان در برابر حمله مزدوران سپاه پاسداران را داشته باشیم. حمله ای نباشد جنگی نیست، در صورت حمله: پاسخ کوبنده است.

یک مقام رسمی آمریکا گفت: ایالات متحده معتقد است رژیم ایران و سپاه پاسداران به طور مستقیم مقصر حمله به کشتیها در ساحل امارات هستند.
پایگاه اینترنتی ای بی سی ABC روز اول خرداد خبرداد یک مقام رسمی اطلاعاتی ایالات متحده به ای بی سی گفت آمریکا اکنون معتقد است رژیم ایران در پشت حمله علیه کشتیهای تجاری در ساحل امارات متحده عربی قرار داشته است.
ارزیابی جدید، مستقیماً سپاه پاسداران را مقصر می داند.