مایک پمپئو: در صورت حمله ای در عراق، آمریکا بدون هماهنگی دست به اقدام خواهد زد

 

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا در سفراخیر خود به بغداد به مقامات عراقی تاکید کرده که اگر آمریکا در خاک عراق مورد حمله یی از سوی شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران قرار بگیرد، نیروهای آمریکایی بدون هماهنگی با بغداد دست به اقدام خواهند زد و باقدرت به آنها پاسخ خواهد داد.

رویترز روز ۱۵مه(۲۵اردیبهشت) از بغداد گزارش داد: بنا به گفته دو منبع امنیتی عراقی بازدید سرزده وزیرخارجه آمریکا مایک پمپئو از بغداد بعد از آن بود که اطلاعات آمریکا نشان داد شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران موشکهایی را نزدیک پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی مستقر کرده اند.
این منبع گفت، پمپئو در سفر خود به بغداد به مقامات ارشد عراقی گفت این شبه نظامیان که قدرت خود را در عراق گسترش می دهند و اکنون بخشی از دستگاه امنیتی آن هستند، باید تحت کنترل باشند، در غیر اینصورت آمریکا با قدرت پاسخ خواهد داد.
رویترز افزود: یک منبع ارشد نظامی عراقی که از سفر پمپئو مطلع بود گفت پیام از جانب آمریکاییان روشن بود. آنها خواستار این تضمین بودند که عراق باید گروه هایی که منافع آمریکا را تهدید می کنند متوقف کند.
آنها گفتند اگر آمریکا در خاک عراق مورد حمله قرار گیرد، برای دفاع از خود بدون هماهنگی با بغداد دست به اقدام خواهد زد.
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود اضافه می کند: پمپئو بعد از سفرش به عراق گفته بود: ما نمی خواهیم در عراق کسی با حمله به کشوری دیگر در داخل عراق، دخالت کند.
یک منبع امنیتی عراقی دیگر به رویترز گفت: ارتباطات شنود شده توسط آمرکاییان نشان داد که برخی از گروه های شبه نظامی مجدداً به عراق اعزام شده اند تا به اقدامات مشکوکی مبادرت کنند که آمریکاییان ‌آنها را تحریک آمیز میدانند. این منبع گفت، به عراقیان از جانب آمریکا گفته شده با هر تهدیدی از جانب این گروه ها به وسیله نیروی مستقیم آمریکا برخورد خواهد شد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: دولت هلند ماموریتش در عراق برای کمک‌رسانی به مقامات محلی را بدلیل تهدید امنیتی منتفی کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: آلمان و هلند با افزایش تنشها در ارتباط با رژیم ایران،‌ مأموریتهای نظامی خود در عراق را متوقف کردند.
یادآوری می شود ارتش آلمان اعلام کرده بود در ارتباط با تنشهای ایران آموزش ارتش عراق را متوقف می‌کند.

پس از درخواست سفارت آمریکا برای خروج شهروندان آمریکایی از عراق، شرکت نفتی اکسون موبیل از کارمندانش خواست از مراکز نفتی استان بصره خارج شوند.
شرکت نفتی اکسون موبیل که یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی جهان است، در بصره مشغول استخراج نفت بود.