بحران حمله به کشیتهای نفتکش در ورودی خلیج فارس

 

خبرنگار سی .ان.ان خبر داد جت های اف ۱۵ و اف ۳۵ برای انجام گشت زنی هوایی قابل رویت بر فراز خیلج فارس به بمبافکن های ب ۵۲ پیوستند.

باربارا استار خبرنگار سی ان ان در پنتاگون اعلام کرد: جت های اف ۱۵ و اف ۳۵ به بمب افکن های ب ۵۲ برای انجام گشتزنی هوایی قابل رویت بر فراز خیلج فارس پیوستند در امری که آمریکا امیدوار است پیامی بازدارنده به رژیم ایران باشد.

به دنبال بیانیه رسمی وزارت خارجه امارات مبنی براینکه روز یکشنبه چهار کشتی تجاری در نزدیکی آبهای این کشور هدف خرابکاری قرار گرفته اند، آسو شیتدپرس روز دوشنبه ۲۳اردیبهشت تحت عنوان «صدور اخطاریه آمریکا در بحبوحه گزارشهای مربوط به حمله به کشتیها در ساحل امارات»، نوشت: بنا به گزارشهای رسیده آمریکا به کشتیها هشدار داده که کشتیهای رژیم ایران یا دست نشاندگانش ممکن است هدف قرار بگیرند. این خبر درست بعد از آن است که رسانه های رژیم ایران و حامیانش در لبنان خبرهایی جعلی پخش کردند که در یکی از شهرهای بندری امارات انفجارهایی رخ داده است.
آسوشیتد پرس افزود: اطلاعیه امارات می گوید حملات به نفتکشها در بامداد یکشنبه اتفاق افتاده است. در همین رابطه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در اطلاعیه یی که شبانه منتشر کرد، گفت باتوجه به ریسک کلی در منطقه، این خرابکاری یک تشدید جدی تنشهاست.
آسوشیتدپرس اضافه کرد: هفته گذشته رژیم ایران اعلام کرد ممکن است ظرف ۶۰ روز غنی سازی اورانیوم را در سطحی بالاتر شروع کند، مگر این که قدرتهای جهان برای شرایط جدید مذاکره کنند.
این خبرگزاری افزود: مقامات اماراتی حاضر نشدند در رابطه با ماهیت خرابکاری درکشتیها، و اینکه چه کسی مسئول آن بوده، وارد جزییات شوند. بندر فجیره به فاصله ۱۴۰کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد. این حادثه بعد از اخطار دریانوردی آمریکا است که هشدار داد رژیم ایران ممکن است عبور و مرور تجارت دریایی را هدف قرار دهد.
بنا به گزارشهای رسیده آمریکا به کشتیها هشدار داده که کشتیهای رژیم ایران یا دست نشاندگانش ممکن است هدف قرار بگیرند.

درهمین حال خانزادی سرکرده نیروی دریایی ارتش تحت امر ولایت فقیه اعلام کرد: آمریکایی ها باید منطقه را ترک کنند. در گام دوم انگشت نسل انقلاب بر روی ماشه است.
وی گفت: انگشت (ما) بر روی ماشه است، شاید جوانان به اندازه ما نیز با حوصله نباشند و دشمنان باید به این نکته واقف باشند. حضور ناوهای آمریکا در منطقه یک حضور نمایشی و بی فایده است و ما کاملاً آماده ایم.

خبرگزاری حکومتی مهر آخوندی نیز در رابطه با حمله به کشتیها درسواحل امارات نوشت: کاخ نشینان ریاض و ابوظبی در حالی که همواره تلاش کرده و می‌کنند که کشورهایشان را کانون صلح و ثبات در منطقه جلوه دهند، اکنون با نگرانی‌های فراوانی در عرصه نظامی و اقتصادی مواجه هستند و انفجارهای بندر فجیره امارات، بیش از پیش بر این نگرانی‌ها افزوده و به آن شدت بخشیده است.
این خبرگزاری حکومتی افزود: عربستان سعودی و امارات متحده عربی به خوبی می‌دانند که انجام حملات گسترده به زیرساختهای نظامی و اقتصادی آنها می‌تواند به شدت سرمایه گذاریهای خارجی در این کشورها را تحت تأثیر قرار داده و تأثیرات بسیار سوئی برای آنها به دنبال داشته باشد.

پاسدار امین عربشاهی که مدتی مدیریت خبرگزاری نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران را برعهده داشت، روز دوشنبه در پیامی نوشت: بندر فجیره تنها شاهراه حیاتی امارات و عربستان برای صدور نفت به آتش کشیده شد. چند خط عقب‌تر از تنگه هرمز را بر و بچه‌های مقاومت آتش زدند. کاسبکاران ترس بدانند جنگ سالهاست شروع شده، در دقایق پایانی هستیم.
رژیم آخوندی به دنبال خبرهای اخطار آمریکا این پیام را به سرعت از توئیتر وی حذف کرد.

سفیرآدام ارلی سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با تلویزیون اسکای نیوز عربی گفت در جریان صدمه زدن به کشتی های نفتکش در نزدیکی سواحل امارات تمامی شواهد در این تهاجم نشان از رژیم ایران دارد.
این تهاجمی علیه تجارت بین المللی وآزادی کشتیرانی است و من معتقدم یک اقدام علیه این تهاجم خیلی ساده است.
وی افزود: ایالات متحده گفته است به هرتهاجمی توسط رژیم ایران به منافع آن یا منافع هم پیمانانش پاسخ مناسب خواهد داد و من فکرمیکنم که امارات وایالات متحده دو هم پیمان بسیار نزدیک هستند.
آدام ارلی تاکید کرد: درحالیکه تمامی شواهد در این تهاجم نشان از رژیم ایران دارد و سالهاست که افرادش را برای تهاجم به اهداف مختلفی بصورت گسترده وغیر مستقیم بکارگرفته است اما ضمنا مسؤلیت آن را انکارمیکند تا بحران را به دیگران منتقل کند وپشت این سنگر بگیرد که هیچ دلیلی برای اثبات اینکه این رژیم اینکار را انجام داده، در ظاهر و به طور مستقیم وجود ندارد.

به دنبال بیانیه های محکومیت حمله به کشتیهای نفتکش ازسوی کشورهای اردن، بحرین، مصر و یمن، وزیر خارجه کویت نیز ضمن محکوم کردن حمله به کشتی های نفتی بر مسئولیت جامعه بین المللی درحفظ خطوط تجاری در سراسر جهان تاکید کرد.
کویت این حرکت را جنایتکارانه خواند و بر حمایت خود از امنیت و ثبات و تمامیت ارضی امارات تاکید کرد.

نخست وزیر لبنان سعد الحریری همچنین این عملیات را محکوم کرد و آنرا حمله به امنیت اعراب خواند.
احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز خرابکاری در چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب های منطقه ای امارات متحده عربی را بشدت محکوم کرد و آن را نقض امنیت ملی عربی خواند.
وی تاکید کرد که اتحادیه عرب در همبستگی کامل با امارات متحده عربی و در برابر هرگونه تلاش برای تهدید امنیت و سلامت ناوبری ایستاده است.

صبح یکشنبه خبرگزاری مهر آخوندی اعلام کرد: منابع رسانه ای از وقوع چند انفجار در بندر «فجیره» امارات خبر دادند وبه به نقل از منبعی به نام النشره افزود: چند انفجار بندر «فجیره» در امارات متحده عربی را به لرزه درآورد.

متعاقب آن دفتر مطبوعاتی فجیره هرگونه انفجاری در این بندر را تکذیب کرد و گفت امور بندر طبق روال عادی در جریان است.
مجددا در بعد ازظهر یکشنبه، رسانه حکومتی خبرآنلاین رژیم ضمن آب وتاب دادن به همان خبر نوشت: تاکنون بین ۷ تا ۱۰ نفتکش دچار آتش سوزی شده اند و شاهدان عینی پرواز هواپیماهای فرانسوی و آمریکایی بر فراز منطقه را تأیید کرده اند. این رسانه حکومتی همچنین از قول شبکه المیادین که از رسانه های وابسته به رژیم است اعلام کرد: انفجارهای بندر فجیره طی بامداد امروز به وقوع پیوسته است. بر اساس اعلام این شبکه انفجارها داخل بندر بوده و صدای آن به وضوح شنیده شده است.

پیشگوییها و خبرهای حکومتی در حالی بود که رویترز عصر روز یکشنبه به نقل از وزارت خارجه امارات متحده عربی گزارش داد که روز یکشنبه چهار کشتی تجاری با عملیات خرابکاری در نزدیکی آبهای امارات هدف قرار گرفتند ولی تلفاتی نبوده است.

خبرگزاری رسمی امارات نیز خبرداد ۴ کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور مورد تعرض «عملیات خرابکاری» قرار گرفته‌اند. مقامات ذیربط اقدامات لازم را اتخاذ کرده و با همکاری با سازمان‌های محلی و بین المللی تحقیق و بررسی را آغاز کرده و به محض پایان یافتن تحقیقات نتایج آن را اعلام خواهد کرد. عملیات خرابکاری تلفات انسانی در بر نداشت و هیچ گونه مواد زیان آور از این کشتی‌ها به محیط خارج نشت نکرده است.

وزارت خارجه امارات همچنین اعلام کرد، وضعیت در امارات و بندر الفجیره به شکل طبیعی و کارهای تجاری در بندر فجیره بدون توقف ادامه دارد.
بیانیه تاکید کرد که شایعات مربوط به وقوع حادثه در داخل بندر بی اساس و عاری از صحت است.
تلویزیون الان ـ دبی نیز گفت: وزارتخارجه و همکاری بین المللی در امارات گفت هدف قرار دادن کشتی های تجاری برای اقدامات خرابکارانه و تهدید حیات خدمه این کشتیها اقدام خطرناکی است و بر ضرورت قیام جامعه جهانی به مسئولیت خود جهت جلوگیری از سیاسی کردن امنیت و سلامت کشتیرانی تأکید نمود و آنرا تهدیدی برای امنیت و سلامت بین المللی دانست.
درحالیکه وزارتخارجه امارات گفت عملیات خرابکارانه در نزدیکی امارت فجیره در فاصله ۱۱۵ کیلومتری از ایران واقع شده است،

تلگرام کانال ویژه متعلق به رژیم فاصله محل حادثه را دورتر قلمداد کرد و نوشت: محل وقوع حادثه در ۳۷۰ کیلومتری خاک ایران است.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رژیم نیز تلاش کرد حادثه مربوط به کشیتها را انفجار در بندر و موقعیت آن را نیز جنوب خلیج فارس قلمداد کند. وی در توئیتر خود نوشت: «‌انفجارهای فجیره نشان داد، امنیت جنوب خلیج فارس شیشه ای است.

عملیات تخریبی علیه چهار کشتی در نزدیکی آبهای امارات از سوی دولتهای عربی به شدت محکوم شد.
رویترز از قاهره گزارش کرد: شورای همکاری خلیج (فارس)«عملیات خرابکاری» علیه چهار کشتی تجاری در نزدیکی آبهای امارات متحده در روز یکشنبه را محکوم کرد.
عبدل لطیف آل‌زیانی دبیرکل این شورا در بیانیه‌ئی گفت این مساله “تنشها و درگیریها در این منطقه را افزایش و منافع مردمش را بخطر خواهد انداخت،».

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای این حادثه را «تهدیدی برای دریانوردی و امنیت جهانی» دانست.عربستان سعودی بر همبستگی این کشور با امارات برای مقابله با «عملیات خرابکارانه » تأکید کرد.
“خالد فالح، وزیر نفت عربستان، گفت دو نفتکش سعودی در «منطقه ویژه تجاری امارات متحده عربی» هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند و این حادثه در زمانی رخ داده که نفتکش‌ها در حال عبور از منطقه و ورود به خلیج فارس بودند. این حمله تلفات جانی نداشته و موجب نشت سوخت نشده اما خسارت های زیادی به بدنه دو کشتی وارد آمده است. وزیر نفت عربستان گفت یکی از نفتکش‌ها قرار بود بارگیری و عازم ایالات متحده شود.
وزارت نفت عربستان افزود «جامعه بین‌المللی وظیفه‌ای مشترک برای حفاظت از امنیت دریانوردی و نفتکش‌ها دارد تا پیامدهای چنین رخدادهایی بر بازار انرژی و خطراتی که برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند، کاهش یابد».
وزارت خارجه یمن با صدور بیانیه ای این «عملیات خرابکارانه» را محکوم کرد و افزود «این عملیات ها تهدیدی مستقیم برای امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی است».
وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه ای پیش آمدن این حادثه برای چند کشتی نفتکش را محکوم کرد.
وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حادثه، بر همبستگی با دولت و ملت امارات برای مقابله با تمامی چالشها و تمامی تلاش های مربوط به برهم زدن ثبات امارات، تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است که قاهره هر گونه تلاشی برای برهم زدن امنیت ملی امارات و سلامت تمامی مرزهای زمینی و دریایی آن را محکوم می کند.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه ای اقدامات خرابکارانه‌ای که این کشتیها را هدف قرار داد را یک اقدام تروریستی توصیف کرد که امنیت و سلامت کشتی رانی را تهدید می‌کند.
در این بیانیه تاکید شده که بحرین از تمامی اقداماتی که امارات برای حفظ امنیت و منافعش انجام می‌دهد حمایت کرده و بطور کامل در کنار آن ایستاده است.
بحرین تاکید کرد بایستی جامعه بین المللی مسئولیتهایش را در رابطه با تضمین و سلامت کشتی رانی متحمل شده و با هر تهدیدی که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، مقابله کند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در یک نگاه اجمالی به وقایع و بازتابهای آن نوشت: امارات متحده عربی روز یکشنبه گفت ۴کشتی در ساحل شرقی آن مورد عملیات خرابکارانه قرار گرفته است، درست ساعاتی بعد از آنکه رسانه های ایرانی و لبنانی گزارشات غلطی از انفجار نزدیک بندر امارات دادند.
اوایل یکشنبه کانال تلویزیونی ماهواره ای المیادین طرفدار رژیم ایران از قول منابع خلیج فارس به غلط گزارش کرد یک سری انفجارها بندر فجیره را مورد اصابت قرار داده است.
 آسوشیتدپرس بعد از صحبت با مقامات اماراتی و شهود محلی دریافت که گزارش درمورد انفجارها در بندر موثق نیستند.
گزارش حادثه خرابکاری درست بعد از آن بود که اداره ترددات دریایی آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد که رژیم ایران ممکن است ترددات تجاری دریایی را هدف قرار دهد.
در این هشدار گفته شده است «از اوایل ماه مه احتمال فزاینده ای بوده است که رژیم ایران و یا نیروهای نیابتی منطقه ای آن بعد از تهدید اخیر این رژیم به بستن تنگه هرمز، ممکن است دست به اقدام علیه منافع آمریکا یا شرکای آن از جمله زیرساخت های تولید نفت بزنند».

درهمین حال رویترز نوشت: مسئولان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین به رویترز گفتند آنها از این موضوع آگاهند، اما جزئیات را باید از مقام‌های امارات پرسید.

از سوی دیگر سفارت آمریکا در بغداد طبق دستورالعملی به شهروندانش هشدار داده بود که: به عراق سفر نکنید. از توقف در مکانهای که به عنوان مکان تجمع آمریکاییها شناخته شده است اجتناب کنید.

روز دوشنبه۲۳ اردیبهشت ماه وقتی موج محکومیتها بالا گرفت، خبرگزاری سپاه پاسداران با ترس و سراسیمگی نوشت:، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه حوادث روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.