گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی درباره برنامه مخفی رژیم برای ساخت بمب اتمی

 

موسسه علوم و امنیت بین المللی گزارشی تحقیقی درباره برنامه مخفی حکومت آخوندی برای ساخت بمب اتمی منتشر کرد.

این گزارش می گوید: بایگانی هسته ای رژیم ایران نشان می دهد که این رژیم در اوایل سال ۲۰۰۰، در حال توسعه و ساخت یک زیرمجموعه سلاح هسته ای کلیدی بود که برای نخستین بار توسط مقاومت ایران افشا شد. دراین باره گزارشی داریم که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

موسسه علوم و امنیت بین المللی، در یک گزارش تحقیقی درباره برنامه مخفی اتمی رژیم برای ساخت بمب اتمی، که براساس بررسی اسناد بدست آمده از برنامه اتمی رژیم صورت داده.
بر اهمیت افشاگری مقاومت ایران در سال ۱۳۸۸-سال ۲۰۰۹ میلادی، که برای اولین بار، از یک مرکز و یک سایت فعال در پروژه ساخت کلاهکهای هسته یی رژیم پرده برداشت تاکید کرد. مراکزی که از سوی حکومت آخوندی به شدت مخفی نگاه داشته شده بود و در زمینه آزمایش و ساخت مواد انفجاری بسیار قوی در ارتباط با سلاحهای هسته یی فعالیت می کردند.
در گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی که توسط دیوید البرایت و اولی هاینونن معاون پیشین سازمان انرژی اتمی نوشته شده آمده است: بایگانی هسته ای رژیم ایران نشان می دهد که تحت برنامه تسلیحات هسته ای آن در اوایل سال ۲۰۰۰، به نام "برنامه اماد"، رژیم ایران در حال توسعه و ساخت یک زیرمجموعه سلاح هسته ای کلیدی بود که "مولد شوک موجی" نامیده می شد. این گزارش تاکید می کند که رژیم این مولد را برای رسیدن به یک انفجار هسته ای آزمایش می کرد.
طبق گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی، این بایگانی هسته‌ای مجموعه‌ای از اطلاعات تسلیحات هسته‌ای بسیار حساس درباره جزئیات تلاش برنامه آماد برای توسعه و تولید پنج سلاح هسته‌ای و یک سایت آزمایش هسته‌ای زیرزمینی برای استفاده احتمالی است. بایگانی هسته ای یک مکان امن در نزدیکی روستای سنجریان داشت که در طول برنامه آماد Amad Plan در ساخت قطعات انفجاری شدید برای مولد شوک موجی و اجرای طیفی از آزمایشات برای ساختن آن ضروری بود.

گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی سپس می افزاید: سایت مزبور اولین بار توسط شورای ملی مقاومت ایران در سال ۲۰۰۹ شناسایی و علنی شد، که آن را "مرکز تحقیقاتی برای انفجار و ضربه" در نزدیکی روستای سنجریان نامید، که به نام اختصاری متفاز شناخته می شود.
شورای ملی مقاومت اظهار داشت که این سایت در حال توسعه چاشنی های مواد منفجره برای استفاده در بمب اتمی و قطعات تولیدی برای سیستم های انفجاری است.
گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی تاکید می کند: این موسسه در آن زمان قادر نبود تایید کند که چنین فعالیت‌هایی در این سایت براساس اطلاعات محدود موجود صورت گرفته است.
شورای ملی مقاومت ایران روز دوم مهرماه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس، دو مرکز مخفی رژیم از جمله در مرکز تحقیقات فن آوری انفجاری ضربه (میتفاز) وابسته به وزارت دفاع رژیم برای تحقیق و تولید سیستمهای انفجاری جهت بمب اتمی را افشا کرد.
دراین کنفرانس مهدی ابریشمچی مسئول کمیسیون صلح شورا خاطر نشان ساخت: فاشیسم دینی حاکم بر ایران نه تنها چیزی را در پروژه ساختن بمب اتمی کند یا متوقف نکرده است بلکه تا آنجا که توانسته این پروژه را تسریع کرده است و ساخت همه اجزاء بمب اتمی را به طور همزمان به پیش می برد.
در این کنفرانس محل دقیق هر دو سایت با عکسها و نقشه های هوایی برای خبرنگاران نمایش داده شد، همچنین تصاویری از ساختمان بمب اتمی و کارکرد مواد منفجره شدید الانفجار تشریح شد.
مهدی ابریشمچی توضیح داد که یکی از این دو سایت در یک ساختمان ۵ طبقه واقع در تهران پارس در شرق پایتخت و سایت دوم در شرق تهران در کناره رودخانه جاجرود در نزدیکی دهکده سنجریان قرار دارد. دهکده مزبور در نزدیکی یک جاده نظامی در امتداد اتوبان بابایی واقع است.
در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۹ رویترز در گزارشی از این کنفرانس افشاگرانه نوشت: گروه اپوزیسیون ایران گفت دو سایت مخفی رژیم را کشف کرده که رژیم ایران در آنها مشغول کار بر روی انفجارهای پیشرفته برای استفاده در بمب اتمی است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در ادامه گزارش خود می افزاید: شورای ملی مقاومت ایران در یک افشاگری دیگر در سال ۲۰۱۷ اضافه کرد که این محل "مسئول انجام تحقیق و ساختن یک ماشه برای سلاح هسته ای" است. شورای ملی مقاومت دوباره این سایت را مرکز تحقیقات و توسعه فن آوری های انفجار و ضربه یا متفاز نامید.
شورای ملی مقاومت در افشاگری خود در سال ۲۰۱۷ اظهار داشت که تحقیقات اخیرش نشان می دهد که متافاز METFAZ از سایت سنجریان Sanjarian منتقل شده و فعالیت های اصلی خود را در مکان دیگری که تا کنون مخفی باقی مانده است انجام می دهد.
با این وجود، گزارش شورای ملی مقاومت ایران به طور خاص بیان کرد که محل جدید در مجتمع نظامی پارچین و به نام پژوهشکده بود.
شورای ملی مقاومت ایران افزود: "این محل مرکز اصلی آزمایش های متافاز METFAZ و سایر فعالیت ها بوده است.
موسسه علوم و امنیت بین المللی در ادامه تاکید می کند که این موسسه توانست از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای تأیید کند که سایت شناسایی شده توسط شورای ملی مقاومت ایران در پارچین یک سایت تحقیق و توسعه و تولید مواد منفجره است.

 دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران درآمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ یک کتاب ۵۲ صفحه ای با نام قلب برنامه اتمی رژیم ایران، دربارة تأسیسات و ستادهای مربوط به پروژة نظامی اتمی و سایت‌های نظامی رژیم آخوندی منتشر کرد و طی آن با تکیه بر اطلاعات مشخص در سالهای اخیر چهار سایت نظامی و دو مرکز مخفی رژیم را که با ضریب اطمینان بالا مظنون به درگیر بودن در بخشهای مختلف پروژه نظامی- هسته ای هستند، مورد تحقیق قرار داد.
تلویزیون فاکس نیوز در گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در واشینگتن جزئیات مربوط به مراکز شناسایی شده توسط مقاومت ایران برشمرده که عبارتند از:
پژوهشکده که در مجموعة نظامی پارچین در جنوبی شرقی تهران واقع شده است.
تأسیسات صنعتی نوری واقع در مجموعة نظامی حفاظت‌شدة خجیر در جنوب شرقی تهران
سایت هفت تیر که به وزارت دفاع رژیم تعلق دارد و در منطقة نظامی در نزدیکی شهر اصفهان، در یک منطقة کوهستانی واقع شده است.و سایت سنجریان در شرق تهران
علیرضا جعفرزاده معاون نمایندگی شورای ملی مقاومت ائتلاف اصلی اپوزیسیون در مقابل حکومت آخوندها در واشینگتن... به فاکس نیوز گفت: «سال‌هاست که (رژیم) ایران دارای دو برنامة اتمی است؛ یکی غیر نظامی و دیگری نظامی است؛ هدف (بخش) نظامی آن تولید اولین بمب اتمی (رژیم) ایران است... بخش غیر نظامی برنامه اتمی به‌صورت منظم، پوشش منطقی قابل قبول برای بخش نظامی را ارائه می‌دهد و به عنوان یک کانال برای آن عمل می‌کند. جنبة نظامی این برنامه در قلب فعالیت های اتمی (رژیم) ایران بوده و هم‌چنان ادامه دارد».
فاکس‌نیوز می‌افزاید: «مقاومت ایران نهاد مسئول تولید بمب اتمی (رژیم ایران) به‌نام سپند... را که تحت کنترل سپاه پاسداران است، به‌مدت نزدیک به دو دهه، تحت نظارت داشته است... سپند از هفت زیرمجموعه تشکیل شده که هر کدام بخش مشخصی از تحقیقات بر سر تسلیحات اتمی را انجام می‌دهند. قسمت مسئول انجام تحقیقات و ساختن چاشنی برای سلاح اتمی، مرکز تحقیقات و توسعة فن‌آوری انفجار و ضربه یا متفاز نام دارد... تحقیقات شورای ملی مقاومت در داخل ایران، توسط شبکه‌یی از... (هواداران) مجاهدین صورت گرفته است که برنامة (اتمی رژیم ایران) را به‌طور خاص در سال ۲۰۰۲ اولین بار افشا کردند.