وضعیت بحرانی صادرات نفت رژیم آخوندی

 

به دنبال لغو معافیتهای نفتی و تشدید تحریمهای آمریکا، شرکتهای چینی خرید نفت از رژیم آخوندی را متوقف کردند.

خبرگزاریها گزارش دادند شرکت ملی نفت چین و شرکت چینی سینوپک به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا واردات نفت خود را از ایران در ماه مه قطع کردند.
شرکت پتروشیمی سینوپک چین که طی قراردادی که با رژیم ایران از سال ۲۰۱۲ تا پایان امسال داشته، می بایست روزانه ۲۶۵ هزار بشکه نفت از رژیم ایران خریداری کند که آن را قطع کرده است.
یک مقام شرکت ملی نفت چین گفت: ارزش ندارد به خاطر یک مقدار خیلی کوچک، کل مجموعه را به خطر بیاندازیم.
مطابق گزارش‌ها، مصرف نفت این شرکت روزانه دو میلیون بشکه نفت است که از این میزان، ۶۷ هزار بشکه از ایران تامین می‌شده است.
چین با واردات ۴۷۵ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بزرگترین واردکننده نفت رژیم ایران محسوب می‌شد.

شرکت نفتی فوجی ژاپن نیز از روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه وارادت نفت خود را پس از لغو معافیت آمریکا، از ایران قطع کرد.
رئیس شرکت نفتی فوجی ژاپن گفت:‌ ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم نفت را از بازار آزاد خریداری کنیم به همین دلیل قطع خرید نفت از رژیم ایران خللی در کار ما به وجود نخواهد آورد.
رویترز گزارش داد، فوجی برای ماه آینده میلادی ۱.۵ میلیون بشکه نفت از عمان، بحرین و امارات متحده عربی خریداری کرده است.
شرکت فوجی معادل ۲۰ درصد نفت سالانه مصرفی خود را از ایران وارد می‌کرد.

درهمین حال، بلومبرگ و وال استریت ژورنال گزارشهایی از وضعیت بحرانی صادرات نفت رژیم آخوندی به خاطر تحریمها منتشر کردند.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در ۱۶روز گذشته، سیستم سیگنال تمام نفتکش های متعلق به رژیم آخوندی خاموش شده است.
بنا به این گزارش از هیچ کدام از ۱۰ نفت کش رژیم ایران که حامل نفت هستند، طی ۱۶ روز گذشته سیگنالی ارسال نشده است که می تواند به معنی بازگشت آنها به خلیج فارس یا فروش پنهانی نفت در بازار سیاه باشد.
در ماه جاری حتی یک نفتکش رژیم ایران خلیج فارس را ترک نکرده، اما برخی نفت کش ها که قبلا راهی آسیا شده بودند، سیستم ارسال سیگنال خود را خاموش کرده اند تا از ردگیری رادارها فرار کنند.
بلومبرگ افزود: مفهوم این اقدام رژیم ایران، توقف حمل نفت ایران به بازارهای بین المللی است. این اقدام هم‌چنین می‌تواند به مفهوم روی آوردن کامل این رژیم به بازارهای سیاه نفت باشد. در ماه جاری میلادی هیچ محموله جدیدی از سوی رژیم ایران به بازار ارائه نشده است. چین، کره جنوبی و ژاپن در ماه گذشته هیچ سفارش خرید محموله جدید نفتی از رژیم ایران نداشته‌اند.

وال استریت ژورنال نیز نوشت: بعید است که اروپا بتواند بانک‌ها و شرکت‌هایش را متقاعد سازد که ریسک میلیاردها دلار جریمة را با نقض محدودیت‌های آمریکا بپذیرند.
این روزنامه به نقل از تحلیلگران افزود: تحریمهای جدید آمریکا بطور مستقیم روی ۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تأثیر خواهد گذارد. این اقدام ساختمان‌سازی و صنایع خودرو را تحت تأثیر قرار خواهد داد.