برایان هوک: هرگونه تصمیم رژیم ایران برای خروج از برجام پیامدهای بسیار بزرگی خواهد داشت

 

برایان هوک در مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا، پیرامون تصمیم رژیم آخوندی برای اجرا نکردن برخی از تعهداتش در برجام، علت حرکت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به سوی منطقه، تحریم نفتی رژیم آخوندی و سیاست آمریکا در قبال این رژیم در سالگرد خروج دونالد ترامپ از توافق اتمی را مشروح بیان کرد.

برایان هوک مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره تصمیم رژیم آخوندی برای اجرا نکردن برخی از محدودیتهای برجام و محدودیتهای اتمی جدید آمریکا اظهار داشت: ما چند روز پیش به یکی دو فعالیت مرتبط با منع گسترش بدلیل ارتباطشان با غنی سازی توسط رژیم ایران پایان دادیم. نخستین الزام از الزامات ۱۲گانه ای که وزیر پمپئو یکسال پیش در چهارچوب سیاست تازه ما اعلام کرد، این بود که رژیم ایران باید تمامی ابعاد نظامی گذشته برنامه هسته یی اش را آشکار کند. ما همچنین می خواستیم معیاری را که در چندین قطعنامه شورای امنیت مبنی بر منع کامل غنی سازی لحاظ شده بود دوباره برقرار کنیم. بنابراین ما به معافیت هایی که اجازه آن گونه فعالیت ها را می دادند خاتمه دادیم.
وی اضافه کرد: با توجه به گزارش هایی درباره تهدید رژیم ایران مبنی بر خروج از برجام و نیز خروج از پیمان منع گسترش که منتشر شده است، ما در واکنش به تهدیدهای تازه رژیم ایران مدت معافیت های باقیمانده را کوتاهتر کرده ایم. البته رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که هرگونه تصمیم رژیم ایران برای خروج از برجام پیامدهای بسیار بزرگی خواهد داشت، بنابراین ما شاهد ادامه آن محدودیت ها دربازه های زمانی کوتاهتر خواهیم بود.
برایان هوک درباره سیاست آمریکا در سالگرد خروج این کشور از توافق اتمی، اضافه کرد:ما نگاهی به سال گذشته و همه دستاوردهای یکساله مان در بالا بردن هزینه های سیاست خارجی ایران، تجاوزات منطقه ای،برنامه هسته ای، برنامه موشکی، موارد نقض حقوق بشر، بازداشت خودسرانه افراد دو تابعیتی و غیره خواهیم داشت. همچنین نگاهی به سال آینده خواهیم داشت، زیرا بی تردید فشار ادامه خواهد یافت. ما آماده گفتگو هستیم، اما اگر شما به تاریخچه بیش از ۴۰سال گذشته این رژیم نگاه کنید، می بینید که حتی یک مورد هم وجود نداشته که رزیم ایران بدون دست کم یکی از این سه مورد یعنی فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و تهدید به نوعی واکنش نظامی، پای میز مذاکره آمده باشد. وضعیت همیشه اینگونه بوده است، این رژیمی است که اگر قرار بود مشکل با آن از طریق گفتگوی دوستانه حل شود، ما این مشکل را مدتها پیش حل کرده بودیم.
وی افزود البته این رژیمی است که اگر در مقابلش ایستادگی شود وضع فرق می کند و ما بارها این را هم درجریان جنگ عراق و هم در عرصه های دیگر دیده ایم. ما می دانیم که سیاست ما سیاست درستی است، زیرا این، تنها زبانی است که رژیم می فهمد.
مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره علت حرکت یک نیروی ضربت آمریکا به سوی منطقه خاورمیانه و خلیج فارس گفت: هم چنان که کاخ سفید دربیانیه یی توضیح داده به دلیل هشدارها و نشانه هایی که دریافت کرده ایم ایالات متحده هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهد داد و هر حمله به منافع یا همپیمانان آمریکا با واکنشی سریع و قاطع روبرو خواهد شد.
رویه معمول جمهوری اسلامی این است که وقتی خودشان را از لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی دچار انزوای بیشتر ببینند سعی می کنند جهان را به وحشت بیندازند. (این رژیم) به جهان می گوید اگر نگذارید ما مثل یک حکومت تروریستی عمل کنیم، ‌آن وقت مرتکب اعمال تروریستی به مراتب بیشتری خواهیم شد.به باور ما همین موضوع در بسیاری از موارد کشورهای زیادی را به وحشت انداخته است.
وی با استناد به گفته مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا اضافه کرد: امروز رژیم ایران چشمگیرترین تهدید برای صلح و ثبات خاور میانه است. ما فکر می کنیم برای مقابله با این تهدید چشم گیر سیاست خارجی درستی را در پیش گرفته ایم. این شامل فشار شدید اقتصادی، انزوای سیاسی و آمادگی برای انجام هرگونه اقدامات لازم جهت محافظت از منافع آمریکا است.
برایان هوک درباره سیاست به صفر رساندن فروش نفت رژیم آخوندی وتلاش رژیم برای فروش نفت به صورت قاچاق گفت: ما به پنج کشوری که همچنان از ایران نفت وارد می کنند اعلام کرده ایم که هیچ گونه معافیت نفتی دیگری داده نخواهد شد و به این ترتیب صادرات نفت رژیم ایران به صفر خواهد رسید البته این رژیم پیشینه طولانی در دور زدن تحریم های آمریکا دارد. آنها حتی لاف زده اند که مدرک دکترای دور زدن تحریم های آمریکا را دارند و حتی پیشنهاد داده اند که حاضرند در ازای دریافت مبلغی نحوه دور زدن تحریم های آمریکا را به کشورهای دیگر آموزش دهند. اما هیچ کشوری در جهان نمیخواهد همدست این رژیم باشد و از لحاظ واردات رسمی شاهد رعایت کامل تحریم ها خواهیم بود.
وی افزود: ما تحریم هایمان را به نحوی اعمال کرده ایم که در تاریخ هیچ نمونه ای مانند آن وجود ندارد. طی دو سال گذشته بیش از ۲۵ دور تحریم اعمال کرده و ما بیش از ۱۰۰۰ فرد و سازمان را هدف قرار داده ایم.. بنابراین فکر می کنم که جهان، مردم ایران و رژیم جمهوری اسلامی می دانند که ما در زمینه اعمال تحریم هایمان بسیار جدی هستیم.
برایان هوک افزود:این رژیم همچنین پولی که باید خرج مردم خود کند از آنها دریغ کرده و خرج اسد، حزب الله،حماس و حوثی های یمن می کند. این یک نظام دزدسالار و یک مافیای مذهبی فاسد است که مردم خود را دچار فقر کرده است.
وی در مورد موضوع مذاکره با رژیم و سفر اخیر ظریف به آمریکا گفت: میخواهیم شاهد یک توافق تازه و بهتر باشیم، رژیم ایران درهمه سطوح از رهبر گرفته تا رئیس جمهوری تا وزیر خارجه و تا قاسم سلیمانی همگی گفته اند که نمی خواهند مذاکره کنند. ما گوش شنوایی داریم اما نخست باید شاهد تغییر عملی باشیم. حرف زدن کافی نیست، این که ظریف به ایالات متحده بیاید و در یک برنامه گفتگوی تلویزیونی روز یکشنبه حاضر شود و از آزادی هایی که اینجا وجود دارد و او در ایران از مردم خودش دریغ کرده، بهره مند شود این هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. ما باید شاهد تغییر واقعی در رفتار آنها باشیم.