رژیم آخوندی در گرداب اتمی: خودزنی و تشبثات تحمیلی در سالگرد خروج آمریکا از برجام


خودزنی و تشبثات تحمیلی در سالگرد خروج آمریکا از برجام و ۴ روز بعد از تحریم و ممنوعیت فروش مازاد مواد غنی‌شده و آب سنگین.


رژیم آخوندی در گرداب اتمی، به خودزنی و تشبثات تحمیلی در سالگرد خروج آمریکا از برجام روی آورد و ۴ روز بعد از تحریم و ممنوعیت فروش مازاد مواد غنی‌شده و آب سنگین، اعلام کرد که به التزاماتش در برجام پایبند نیست.
این خودزنی روز چهارشنبه ۱۸اردیبهشت، توسط رئیس جمهور ارتجاع و هم چنین در بیانیه رسمی شورایعالی امنیت آخوندها اعلام شد:
 تلویزیون رژیم ـ ۱۸اردیبهشت۹۸ «شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه ای مهم خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود را در توافق برجام متوقف می کند و ۶۰ روز مهلت به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوضه های بانکی و نفتی می دهد. در این بیانیه آمده است: با وجود آن که جمهوری اسلامی ایران در طول یکسال گذشته و پس از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد نهایت خویشتنداری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است اما متاسفانه این حسن‌نیت و خویشتنداری هوشمندانه مردم ایران بی پاسخ مانده و غیر از صدور بیانیه های سیاسی هنوز هیچ ساز و کار عملیاتی برای جبران تحریمهای آمریکا مستقر نشده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگرداندان توازن به مطالبات طرفین در این توافق گزینه ای غیر از کاهش تعهدات ندارد.
شورای عالی امنیت ملی بر همین اساس تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی داند و به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود بویژه در حوضحه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند.
در این بیانیه تاکید شده در هر زمان که خواسته های جمهوری اسلامی ایران تامین شود ایران نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهد گرفت اما در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.
شورای عالی امنیت ملی در عین حال تاکید کرد درباره هر اقدام غیر مسئولانه از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد یا اعمال تحریمهای بیشتر عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهیم داد».

همزمان آخوند روحانی، رئیس جمهور ارتجاع نیز در سخنانش در هیأت دولت آخوندی بر تصمیم ناگزیر رژیم آخوندی به نقض برخی ار موراد توافق اتمی، در عین قسم و آیه خوردن که این نقض برجام نیست، تاکید کرد.
وی در سخنان خود این موضوع را به قیام دیماه و خطر سرنگونی رژیم ربط داد و از ارجاع محتمل پرونده رژیم به شورای امنیت ملل متحد ابراز وحشت کرد و گفت: «امروز هجدهم اردیبهشت ماه هست و درست یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و همچنین زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هست و امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.
متأسفانه به تعهدات خودشان عمل نکردند، و گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید امروز بسیاری از امور را در دست دارد حتی اختیار کار را از شخص رئیس جمهور هم گرفته. گروه های تندرو داخلی آمریکا بویژه ای پک فشار آوردند تا دولت امریکا از برجام خارج بشه البته یک سال و خرده‌ای شعار می دادند بعد از دی ماه سال ۹۶ برای زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند که این در جای خود باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در پایان همان دی ماه ۹۶ اعلام کردند که ما از برجام خارج می شویم و در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شدند.
دوستان ما قدمهای خوبی در این مدت ولو ناکافی برداشتند و اروپایی ها ولو از لحاظ زبان و تبلیغات مواضع خوبی را در پیش گرفتند منتها در مقام عمل و به ویژه در بخش اقتصادی متأسفانه ناتوان بودند.
 من یک بار دیگر در یک مصاحبه ای در سال ۹۱ گفتم که وقتی ما در سال ۸۲ و ۸۳ با سه کشور اروپایی مذاکره می کردیم اروپایی ها دچار یک مشکل بودند و آن مشکل باعث شد که ما توفیق ما بسیار اندک بود و آن مشکل این که در ذهنشان همیشه این است که آمریکا را کدخدا می دانند!!! و این تفکر اروپایی است که نمی گذارد آنها تصمیم قاطع برای منافع ملی خودشان اتخاذ کنند،الحمدالله از آن زمان از سال ۹۱ تاکنون یک خورده بهتر شده کدخدایی آمریکا را در امور سیاسی و حقوقی دیگه امروز قبول ندارند اما متاسفانه در بخش اقتصادی شرکت هایشان، بانک هاشون باز هم آمریکا را کدخدا می دانند!!! ترانزیشن
 من در سازمان ملل متحد بیش از ۷ ماه پیش اعلام کردم گفتم استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد،نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید، اقدام در برابر اقدام است و امروز می خواهیم به آن سخنان عمل کنیم و بگوییم در چارچوب برجام ما امروز اولین قدم قاطع خودمان را بر میداریم. امروز ما نمی خواهیم از برجام خارج بشویم همه مردم ما و جهان بدانند امروز روز پایان برجام نیست امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.
 امروز ما به سران پنج کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرف نظر خواهیم کرد، این ۲ اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده یعنی ما هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می رسید ما اضافه بر آن را به کشوری می فروختیم و در عوض آن کیک‌زرد می‌گرفتیم از امروز این فروش متوقف می شود.
 فروش دوم، فروش آب سنگین بود که هر وقت آب سنگین ما از ۱۳۰ تن تجاوز میکرد ما اون مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم امروز این فروش را هم متوقف میکنیم. پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام هست و به یک معنا دو فروش را انجام نمیدهیم نه اورانیوم غنی شده را از امروز دیگر می فروشیم نه آب سنگین مون را از امروز می فروشیم.
البته این اعلام ما برای ۶۰ روز است به طرف مقابل اعلام کردیم که ظرف ۶۰ روز اگر آنها پای میز مذاکره آمدند یعنی پنج کشور و با آنها صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی مان مخصوصا نفت و بانک به عنوان دو تا از منافع مهم اگر ما به آن دست یافتیم برمیگردیم به نقطه اول، یعنی آن اقدام امروز تا یک ماه دیگر تا ۳۵ روز دیگر تا ۶۰ روز دیگر که ما می‌رویم جلو اگر آنها جبران کردند ما برمیگردیم به شرایط دیروز به شرایط ۱۷ اردیبهشت ۹۸. ولی اگر در پایان ۶۰ روز ما به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد و آن ۲ اقدام این است که ما در برجام توافق ما بر این بوده که غنی‌سازی در سطح ۳.۶۷ نگه داریم از این اقدام خودداری می‌کنیم یعنی سطحی دیگه برای ما مطرح نیست و دوم اینکه دیگر راکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای پنج به علاوه یک آن وقت در برجام نوسازی بشود و خوب در مسیر راه است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، بعد از ۶۰ روز ما نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه قبل از توافق برجام خودمان را ادامه بدهیم و اراک را تکمیل کنیم و این هم باز در مرحله دوم باز ۶۰ روز فرصت داده می شود و اگر به نتیجه نرسیدیم اقدام بعدی مورد نظر ما هست.
البته در این پیامی که به پنج کشور دادیم به صراحت گفتیم که اگر بخواهند از این اقدام ما بهانه جویی بکنند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با یک اقدام بسیار قاطعی روبرو خواهند شد و این اقدام قاطع را هم من در این نامه برای پنج کشور توضیح دادم.
امروز از هر روز دیگر مجلس و دولت و قوه قضاییه و نیروهای مسلح و ملت و دولت تحت هدایت های مقام معظم رهبری همه باید یک صدا متحد منسجم راهی را که ما امروز انتخاب کردیم راه جنگ نیست، راه دیپلماسی هست. من به عنوان کسی که در این مسئله آشنایی دارم و به عنوان نماینده ملت ایران به ملت ایران عرض می‌کنم راه امروز ما راه درگیری با دنیا نیست راه جنگ با دنیا نیست باز هم راه دیپلماسی هست دیپلماسی با یک زبان جدید و با منطق جدید، باز هم با قانون حرف میزنیم با منطق ما حرف می زنیم».

استناد رژیم به مواد ۲۶ و ۳۶ برجام بعنوان یک توافقنامه است که البته متفاوت با معاهدات شناخته شده بین المللی مصوب در مجالس قانونگذاری است.
طبق مواد ۲۶ و ۳۶ در برجام رژیم حتی از همان روز خروج آمریکا از توافقنامه در ۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷ حق داشت انجام تمام یا بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق در بیاورد و موضوع را به کمیسیون مشترک برای حل اختلافات ارجاع دهد. کمیسیون باید ضمن ۱۵ روز نظر خود را اعلام میکرد مگر اینکه به اتفاق آراء یعنی با موافقت همه طرفها این مدت تمدید میشد.
مرحله بعد از کمیسیون، بررسی موضوع در سطح وزراء می‌باشد. در این مرحله شاکی میتواند درخواست کند که موضوع مورد اختلاف توسط هیأت مشاوران مرکب از سه عضو یعنی سه کشور بررسی شود.
نهایتاً اگر موضوع حل و فصل نشود، هر یک از طرفین امضا کننده در برجام میتواند تعهدات خود را بطور قسمتی یا کامل متوقف و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهند.
اکنون رژیم آخوندی، ترسان و لرزان، و در استیصال کامل، با قسم و آیه‌های متعدد به پایبندی به برجام، یکسال پس از خروج آمریکا از برجام و ۴ روز بعد از اینکه آمریکا فروش مازاد آب سنگین و اورانیوم غنی شده به میزان ۳،۶۷ درصد را در خارج از ایران تحریم کرده است، دست به اقدامی زده که حاصل آن در تله افتادن خودش و نوعی خودزنی است. بازی اتمی که برگ قدرت رژیم بود حالا دیگر آمد و نیامد دارد.

در باره اعلام عدم التزام رژیم به تعهداتش در برجام رئیس جمهور برگزیده مقاومت گفت: اظهارات آخوند روحانی بار دیگر نشان داد که پروژه‌های ضدملی اتمی باید برچیده شود. رژیم برای بقای خود نیازمند تسلیحات کشتار جمعی و جنگهای منطقه ای است.
خانم رجوی افزود: سیل‌زدگان و زحمتکشانی که ماهها حقوق ناچیزشان را دریافت نکرده‌اند به رژیم می‌گویند: سوریه را رها کن
مقاومت ایران از این پیشتر بارها و بارها اعلام کرده است: اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت، توقف کامل غنی‌سازی، پذیرش پروتکل الحاقی و دسترسی آزادانه بازرسان به مراکز و تأسیسات مشکوک رژیم، لازمه دست کشیدن آخوندها از بمب اتمی است.