اعلام آخوند روحانی به عدم پایبندی رژیم به یکی از مهمترین پایه‌های برجام

 

خبرگزاریهای حکومتی خبر دادند آخوند روحانی روز چهارشنبه طی نامه یی به سران پنج کشور انگلستان، فرانسه، آلمان، چین و روسیه عدم پایبندی رژیم را به یکی از مهمترین پایه‌های برجام اعلام خواهد کرد.

(و به همین منظور) سفرای پنج کشور باقیمانده در برجام به وزارت خارجه دعوت شده و نامه روحانی به آنها تسلیم می‌شود.
رسانه های رژیم هم چنین خبر دادند که نامه‌ای از سوی جواد ظریف، در اختیار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد جزئیات کاهش تعهدات اتمی رژیم قرار می‌گیرد.
به دنبال اعلام این خبر، فرانسه به رژیم آخوندی گفت در صورتی که توافق اتمی را نقض کند اروپا آماده برقراری مجدد تحریمها خواهد بود.
یک مقام فرانسوی به رویتر گفت: «ما نمی خواهیم که رژیم ایران فردا اقداماتی را اعلام کند که توافق هسته‌ای را نقض میکند چون در این حالت ما اروپاییها ناگزیریم بر اساس شرایط توافق، به اجرای تحریمها بپردازیم».
روز دوشنبه وال استریت ژورنال نوشته بود: اروپائیان هشدار می‌دهند که رژیم ایران در آستانه نقض بخشی از توافق اتمی است.

خبرگزاری حکومتی ایلنا به نقل از یک مقام دولت روحانی دراین باره نوشت: کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات نظام و آغاز بخشی از فعالیتهای هسته‌ای که انجام آن در چهارچوب برجام متوقف شده بود اولین گام در واکنش به خروج آمریکا ار برجام و هم‌چنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است. مقامات اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته تنها به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند به صورت غیررسمی در جریان تصمیمات جدید قرار گرفته‌اند.

درهمین رابطه وال استریت ژورنال گزارش داد: اروپائیان هشدار می‌دهند رژیم ایران در آستانه نقض بخشی از توافق اتمی است دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه هشدار دادند که رژیم در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا خود را آماده ترک بخشی از توافق برجسته اتمی می‌نماید، اقدامی که تهدید برافروختن تنش‌ها بعد از گسیل کشتی‌های جنگی توسط آمریکا به خلیج فارس را در پی دارد. دیپلمات‌های ارشد اروپایی گفتند که مقامات ایرانی در حال بررسی یک عقب‌نشینی ناقص از بخش‌هایی از توافق چند ملیتی است.
وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: مقامات فعلی و سابق رژیم ایران طی سال گذشته از اقدامات دیگری نظیر خارج شدن از التزام به پروتکل الحاقی که به بازرسان بین‌المللی اجازه مانیتور تأسیسات غیراتمی را میدهد صحبت کرده بودند.

روز یکشنبه مزدود سلیمی یک عضو مجلس رژیم در مورد بیٍ‌ثمری حفظ برجام گفت: در مورد برجام وقتی آقای عراقچی میگه عائدی ما از اروپا نزدیک صفر است آقای ظریف میگه یک درصد اروپا به تعهدش عمل کرده ما برای چی ماندیم آقا تاریخ در مورد ما قضاوت روشنی خواهد کرد.

عراقچی در در روز ۱۱ اردیبهشت گفت: صبر نظام محدود است. ما در ازای اجرای برجام از هیچ مزیتی برخوردار نمی‌شویم. ستانده نظام از برجام صفر است. جمهوری اسلامی به دیپلماسی فرصت کافی را داده اما دیگر بس است. توافق اتمی در خطر است و ممکن است که هر لحظه به پایان برسد. متأسفانه برجام به پایان خود بسیار بسیار نزدیک شده است.

پیش از این، آخوند روحانی در روز ۲۰ فروردین گفته بود: اگر به ظلم خود ادامه دهید زنجیره IR۸ را نیز مشاهده خواهید کرد.