تحولات مهم در پی حرکت ناوهواپیمابر لینکلن به سوی خلیج فارس

 

درحالیکه ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن بنا بر دستورات جدید باید طی ۴۸ ساعت آینده در خلیج فارس باشد، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تهدید از جانب رژیم ایران علیه نیروهای آمریکایی منجر به اعزام ناو هواپیمابر و بمب افکن شده است.

وی روز ۱۶ اردیبهشت گفت تهدید تایید شده ای از جانب رژیم ایران منجر به اعزام ناو هواپیمابر و بمب افکن به خاورمیانه شد.
پاتریک شاناهان ضمن تایید فرستادن گروه ضربت ناو هواپیمابر به خاورمیانه، در توئیتر خود نوشت: “ما از رژیم ایران می خواهیم تمامی تحریکات را متوقف کند. ما رژیم ایران را بخاطر هر حمله ای علیه نیروهای آمریکایی و منافع مان مورد حسابرسی قرار می دهیم».

وال استریت ژورنال روز ۶می (۱۶اردیبهشت ۹۸) درگزارشی درباره اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس و آرایش نظامی نیروهای آمریکا، نوشت: استقرار ناو گروه آبراهام لینکلن بدلیل هشدار اطلاعاتی از طرح‌های حمله ایران صورت گرفت.
مقامات آمریکا گفتند یک ارزیابی جدید اطلاعاتی در اواخر روز جمعه نشان داد که “چندین جریان تهدید” وجود دارد و اینکه نیروهای آمریکایی ممکن است در عراق و احتمالاً در دیگر کشورهای خاورمیانه مانند سوریه و کویت در خطر باشند...
مقامات گفتند که تهدیدات هم زمینی و هم دریایی بود. مقامات آمریکایی گفتند که از مشخص بودن طرح‌های ایران و اینکه آمریکائیان بعنوان هدف احتمالی ذکر شده‌اند، شوکه شده‌اند...
بنا به گفته مقامات آمریکایی اطلاعات جدید هم چنین نشان داد که رژیم ایران طرح‌هایی برای هماهنگ کردن حملات در تنگه باب‌المندب در نزدیکی یمن از طریق نیروهای نیابتی، و در خلیج فارس توسط پهپادهای مسلح خودش دارد.
وال استریت ژورنال می افزاید: مقامات نظامی ‌آمریکا گفتند که توانمندی بیشتر نظامی آمریکا در خاورمیانه، به درخواست ژنرال کنت مکنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا صورت گرفت...
مقامات گفتند اینکه منبع نگرانی ارتش آمریکا بوده، باعث اعتبار بیشتری برای تهدیدی است که ارزیابی اطلاعاتی نشان میدهد.
بنابر دستورات جدید آمریکا، ناوهواپیمابر(آبراهام لینکلن) برخی پهلو گرفتن‌ها در بنادر، منجمله در کرواسی، را انجام نخواهد داد و باید طی ۴۸ ساعت آینده در خلیج فارس باشد.
وال استریت ژورنال در سرمقاله خود دراین باره نوشت: فرستادن گروه ضربت ناوهواپیمابر و یک نیروی بمب افکن به خلیج فارس، یک پیام بازدارندگی و به طور خاص هشداری به قاسم سلیمانی است.
سلیمانی، فرمانده نیروی تروریستی قدس، سیاست خارجی رژیم ایران را اداره می‌کند و همواره از طریق واسطه‌های تروریست خود عمل کرده است.
باراک اوباما تلاش کرد تا از طریق دیپلماسی رفتار رژیم را تغییر دهد اما نتوانست، تاریخچه رژیم ایران بما می‌گوید که دیر یا زود این رژیم عزم ترامپ را به آزمایش خواهد کشید
-رژیم تهران ممکن است فکر کند وارد آوردن تلفات موجب عقب کشیدن ترامپ خواهد شد.
-در آخرهفته، حدود ۷۰۰ راکت به اسرائیل شلیک شد. این حملات، بدون تأیید رژیم ایران، صورت نمی‌گرفت.
درهمین رابطه رسانه های آمریکا به نقل از یک مقام سابق اسرائیل گزارش کردند که جهاد اسلامی به خواست رژیم آخوندی دست به حملات موشکی به اسرائیل زده است.
این مقام اسراییلی گفت: چرا جهاد اسلامی به حمله موشکی دست زد؟ دوباره و دوباره و دوباره، پاسخ در رژیم ایران است. جهاد اسلامی، بر خلاف حماس،تحت مالکیت کامل رژیم ایران است

دانیل هافمن از مدیران پیشین اطلاعات مرکزی در امریکا در مصاحبه با فاکس نیوز، اعزام ناو هواپیمابر به منطقه را از موارد فشار حداکثر بر رژیم آخوندی از جمله برای دست برداشتن از اقدامات نفرت‌انگیز در خاورمیانه دانست:
دانیل هافمن به فاکس نیوز گفت: اعزام ناو گروه آبراهام لینکلن قطعا فشار حداکثر بر رژیم ایران است زیرا وزیر خارجه پمپئو ۱۲ خواسته را برای رژیم ایران گذاشته تا با قبول آنها به میز مذاکره برگردد. یکی از آن خواسته ها دست برداشتن از اقدامات نفرت انگیز در خاورمیانه بود ولی رژیم ایران هیچ نشانه ای از خود نشان نداده که از فعالیت تجاوزکارانه و حمایت از نیروهای نیابتی خود در لبنان، یمن و عراق دست برداشته، سوریه که جای خود دارد.
هافمن افزود: مطمئناً رژیم ایران در نظر داشته که دست به نوعی اقدام عملی بزند و ما از آن مطلع شده ایم ولی کاری که نمی خواهیم انجام دهیم این است که منابع و روشهایمان را فاش کنیم . برای همین است که دست به اقدام می زنیم و این رژیم را پس می زنیم.
فاکس نیوز در ادامه این مصاحبه نتیجه گیری کرد که ظریف به اینجا آمد و تلاش کرد که بگوید دونالد ترامپ را بولتون و پمپئو مجبور به جنگ خواهند کرد، او فکر می کرد با این ترفند میتواند مارا تجزیه کند ولی موفق نشد.

رویترز نوشت حرکت ناو هواپیمابرآبراهام لینکلن با ناوگانی از بمب افکنها جدید ترین حرکت دولت ترامپ برای منزوی ساختن رژیم ایران، و اقدامی در راستای خروج از برجام و لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران است.

تلویزیون رویترز، ۶ مه۲۰۱۹ - دولت پرزیدنت ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد یک ناو هواپیمابر با ناوگانی از بمب افکن ها را به منطقه اعزام می کند. حرکتی که جان بولتون مشاور امنیت ملی آن را پیامی روشن و غیرقابل اشتباه برای رژیم ایران خواند.
این کشتی بزرگ؛ ناو یو.اس.اس آبراهام لینکلن است که ماه گذشته با ستونی که آن را اسکورت می کند از ویرجینیا خارج شد. این ناو از زمانی که شروع به حرکت کرد، بدون اعلام مقصد، طبق برنامه منظمی که داشت برای یک استقرار برنامه‌ریزی‌شده پیش می رفت.
این اقدام، جدیدترین حرکت دولت ترامپ برای منزوی کردن رژیم ایران است که سال گذشته شروع شد و آن زمانی بود که واشینگتن از توافق اتمی ۲۰۱۵ با رژیم تهران خارج شد. در همین راستا، واشینگتن سپاه پاسداران رژیم ایران را به عنوان یک سازمان خارجی تروریستی لیست گذاری کرد.
دولت ترامپ همچنین معافیتهای تحریم خرید نفت از رژیم ایران را لغو کرد تا صدور نفت رژیم ایران را به صفر برساند.
سپاه پاسداران به این حرکات با تهدید به بستن تنگه هرمز واکنش نشان داده است آبراه استراتژیکی که حدود یک پنجم نفت مصرفی جهان از آن عبور می کند.
رژیم ایران تهدیدات مشابهی در گذشته کرده بود، اما به آنها عمل نکرده است.

سناتور روبیو در توئیتی گفت آمریکا بدنبال شروع جنگ با ایران نیست. اما هر تلاشی توسط ایران برای تهدید کشتی رانی در تنگه هرمز یا هدف قرار دادن کشتی های آمریکا یا کشتی های تجاری به پاسخی سریع، نابود کننده و قابل توجیه منجر خواهد شد.