بلومبرگ: فشار آمریکا برای توقف کامل غنی سازی رژیم

 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی درباره تحریمها و محدودیتهای جدید اتمی برای محروم کردن آخوندها از هر مسیری که به بمب اتمی بیانجامد، نوشت: فشار آمریکا برای توقف کامل غنی سازی رژیم هم‌چنان افزایش می‌یابد.

خبرگزاری بلومبرگ نوشت: دولت آمریکا بجای اهدای معافیتهای ۱۸۰ روزه مدت آن را کوتاه تر کرده و به ۹۰ روز رسانده است.
دولت دو معافیت دیگر را در مورد برنامه غنی‌سازی رژیم ایران لغو کرد. یکی از آنها لغو ارسال مازاد آب سنگین به عمان است. لغو مبادله اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد است. این موضوع مهم است. زیرا به این معنی است که رژیم ایران زمان بسا دشوارتری برای اورانیوم غنی‌سازی شده دارد که جابه‌جا کند.
مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده توسط رژیم ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر باشد. با محدودیتهای جدید آمریکا امکان جابه‌جا کردن مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم را نخواهد داشت تا ما به ازای آن اورانیوم کیک زرد وارد کند. بنابراین فشار آمریکا برای توقف کامل غنی سازی رژیم ایران افزایش می‌یاید.
بلومبرگ افزود: برایان هوک مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا طی مصاحبه یی گفت ما حلقه محدودیتها بر برنامه اتمی رژیم ایران را تنگتر می کنیم و این بخشی از کارزار فشار است. وی گفت رژیم ایران دیگر نمی تواند راهی برای تسلیحات اتمی داشته باشد.
کریستوفر فورد دستیار وزیرخارجه آمریکا گفت دولت ایالات متحده نسبت به هرگونه مکانیزمی که غنی سازی اورانیوم را مجاز کند راحت نیست. ما نمی خواهیم به رژیم ایران این بهانه را بدهیم که غنی سازی را ادامه بدهد.
خبرگزاری بلومبرگ در ادامه نوشت: سناتور تد کروز و سناتور تام کاتن در مورد اقدام جدید آمریکا علیه برنامه اتمی رژیم ایران به جان بولتون پیوستند و گفتند هدف رژیم ایران این است که برنامه تسلیحاتی اتمی‌اش را منجمد شده نگهدارد اما بطور کامل آن را کنار نگذارد.
در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم‌چنان اصرار دارد رژیم ایران باید برنامه ۱۲ماده‌ای آمریکا را برآورده کند. متوقف ساختن کامل غنی سازی اورانیوم و پایان دادن به مداخلات جنگ‌افروزانه رژیم ایران در خاورمیانه از جمله مواد برنامه ۱۲ ماده‌ای پمپئو است.