ابعاد گسترده خسارات سیل و وضعیت هموطنان سیلزده در استانهای گلستان و خراسان شمالی و مازندران

 

به دنبال فاجعه سیل در استانهای گلستان و خراسان شمالی و مازندران و سمنان، گزارشها از استان گلستان، حاکیست که بخش هایی از این استان مانند شهر آق‌قلا و گمیشان هم چنان در محاصره سیل هستند و این در حالیست که طبق پیش بینی هواشناسی، از روز یکشنبه بارش باران از سر گرفته می‌شود.

گزارشها هم چنین حاکی از جان باختن ۹تن و مفقود شدن شماری دیگر در مناطق سیلزده است.
خانم مریم رجوی در پیامی ضمن ابرار صمیمانه ترین تسلیتها به خانواده های داغدار، عموم هموطنان به ویژه در استانهای همجوار با مناطق سیل زده به حمایت و کمک رسانی مستقلانه به آسیب دیدگان سیل فراخواندو تاکید کرد: سیاستهای ویرانگر رژیم آخوندی و چپاول سرمایه های مردم ایران و به هدر دادن آنها در تروریسم و جنگ افروزی مردم ما را در برابر حوادث طبیعی این چنین بی دفاع گذاشته و سبب گسترش فاجعه و درد و رنج مردم ایران شده است.

درحالیکه مردم مناطق سیلزده از بی عملی و دعاوی دروغ رژیم درباره کمک رسانی به امان آمده اند، سرکردگان رژیم که از بالا گرفتن اعتراضات نگران شده اند به گوشه یی از افتضاحات اذعان می کنند.
رحمانی فضلی، ویر کشور رژیم در این باره گفت: برای بازگرداندن آرامش به منطقه سیل‌زده همه تلاش خود را می‌کنیم و همه شایعات پخش شده بین مردم بی‌اساس است.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت آخوند روحانی اعتراف کرد: نبود استاندار گردستان یک نقض انکارنشدنی است. پیش از این رسانه‌های رژیم نوشته بودند که او در خارج از کشور به‌سر می‌برد.
امام جمعه رژیم در گنبدکاووس نیز اذعان کرد: اکثر مردم از صدا و سیما در خصوص پوشش اخبار و وقایع سیل و اطلاع‌رسانی گلایه‌مند هستند.

گزارشها حاکیست که در وحشت از بالا گرفتن اعتراضات، اسحاق جهانگیری، معاون اول آخوند روحانی سراسیمه برای کنترل اوضاع به منطقه سیلزده رفته است.

ابعاد گسترده خسارات سیل و وضعیت هموطنان سیلزده:
به دنبال فاجعه سیل دراستان های گلستان و خراسان شمالی و مازندران و سمنان، و به رغم کتمان حقایق و آمار و ارقام واقعی، گستردگی فاجعه، سرکردگان و منابع رژیم را ناگزیر می کند که به تدریج به گوشه هایی از خسارات عظیمی که حاصل بی دفاعی و بی پناهی مردم براثر سیاستهای رژیم ایرانسوز آخوندهاست، و عید هموطنانمان را، نه تنها در استانهای شمالی، بلکه در سراسر کشور به عزای عزیزان تبدیل کرده،اذعان کنند.
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر رژیم اذعان کرد که۲۷استان کشور متاثر از سیل و آبگرفتگی هستند و جان تعدادی از هموطنان در سواد کوه، مه ولات، کلاله و مینو دشت، خراسان شمالی و هرمزگان در اثر این حوادث از دست رفته و به بیش از ۵۰۰۰هکتار اراضی کشاورزی در مازندران آسیب رسیده است، (سایت انتخاب – ۱فروردین۹۸).
به رغم دروغپردازیهای وقیحانه رسانه ها و منابع رژیم در باره امدادرسانی به مناطق سیلزده، شبکه های اجتماعی پر است از درخواست کمک هموطنان محصور در سیل که کسی به فکر آنان نیست. و یا کمک رسانی‌های مردمی که در آن خبری از امکانات و ماموران حکومتی نیست.

یک سیلزده: مسولین که میگن کمک میکنند کو؟ کو قایقهاشون. مردم دارن فقط با تراکتور جابجا می شن

گوینده: مردم سیلزده به درستی روی برخی از علل خسارت آفرین شدن باران دست می گذارند:

یک شهروند: ببینید این سیل قبلا پیش بینی شده است، ما اینقدر تو همه جلسات همه جا می گیم آقا این لایروبی دهانه گرگان را سریع انجام بشود.
لان بریم دهانه گرگان را ببینیم از چهارسو به اون طرف آبی وجود نداره، علت چیست؟ لایروبی نشده. قبلا باید تمهیدات لازم انجام می شد. به مقامات گفته میشه، آنقدر تذکر داده میشه ولی گوش نمی کنند.
... خانه ها را تخلیه کنید بعضی از ارگانهای دولتی دیشب آمدند با اینکه مردم اینقدر دارند زحمت میکشند بچه ها زحمت میکشند مردم زحمت میکشند ول کند برود کجا برود ؟ مگر از جلوی جنگ می شود فرارکرد؟ همه مردم دارند کمک میکنند ولی اینجا جایی که قبلا انجام میشد لایروبی های کامل رودخانه .
مردم اینقدر دارند کار می کنند یه مقامات نمیاد بگه آقا دستتون درد نکنه. نه کیسه است اینجا، نه بیل است اینجا نه چکمه است اینجا، هیچی نیست. خود مردم خودجوش دارند انجام می دهند.

برخی مهره‌های حکومتی که حتی با باند روحانی هم همسو هستند، دروحشت از انفجار خشم مردم در اثر بی عملی رژیم، تلاش می کنند برای در بردن رژیم، علت این حجم وسیع از ویرانی در اثر سیل را به ناکارآمدی این یا آن مقام حکومتی محدود کنند.
نبی هزار جریبی عضو مجلس ارتجاع از گرگان گفت:”رحمانی فضلی را به دلیل ضعف مدیریت بحران، به مجلس می‌کشانم».
فاطمه ذوالقدر عضو مجلس ارتجاع و همسو با باند روحانی «غیبت استاندار گلستان و عدم پوشش خبری بحران سیل از سوی صداوسیما»ی رژیم را از عوامل موثر دانست و گفت:”رحمانی فضلی باید پاسخگوی ضعف عملکرد باشد». این عضو مجلس ارتجاع افزود «مراجع قضایی رسیدگی به اهمال احتمالی مسئولین را در دستور کار قرار دهند»(سایت انتخاب – ۲فروردین۹۸). این عضو مجلس ارتجاع وزیر کشور و سازمان مدیریت بحران رژیم را مقصر خواند.
اما اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران رژیم تقصیر را به گردن مسئولین محیط زیست استانها انداخت و گفت:”مهمترین علت سیل‌های اخیر لایروبی نشدن رودخانه‌ها به بهانه خشکسالی بوده است».(خبرگزاری مهر- ۲فروردین ۹۸)
اما علت تبدیل شدن یک باران تند به سیلی غیر قابل مهار چیزی جز سیاستهای چپاولگرانه رژیم نیست. از یک سو با تغییر مسیر رودخانه ها آب را به سمت نقاط مسکونی ول کرده اند و از سوی دیگر با ایجاد سدهایی که علت آن چیزی جز پر کردن جیب سپاه پاسداران پیمانکار اصلی سدسازی نیست، ساختار زمینهای پایین دست رودخانه را تغییر داده اند.
 سایت حکومتی اقتصاد آنلاین به نقل از پاوان، کانال خبری وزارت نیرو نوشته است، این کانال در جدیدترین اخبار خود با انتشار تصاویری از تجاوز به حریم رودخانه های خوزستان، برداشت خاک از سیل بندها و مسدود شدن نهرها در اطراف هورالعظیم را مهمترین علت وقوع سیل در پایین دست ذکر کرده است. سایت وزارت نیروی رژیم در ادامه با بیان این نکته که "بیشترین خسارت‌های مالی و آب‌گرفتگی هفته‌های اخیر در خوزستان به دلیل رعایت نکردن حریم و بستر رودخانه‌ها و کشت‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و تالاب‌ها است" نقش سدها را در این اتفاق کاملا نادیده گرفته است». سایت حکومتی اقتصاد آنلاین بر نقش وزارت نیرو در سیل خیز کردن خوزستان تاکید کرده و نوشته است وزارت نیرو با این بهانه مسئولیت خود را در این اتفاقات باز هم نادیده می گیرد».(اقتصادآنلاین- ۲فروردین ۹۸)
سیاست های چپاولگرانه رژیم را می توان از افزایش آمار سیل ها دریافت. استان گلستان در دهه ۳۰شاهد ۱۴ مورد وقوع سیل بوده و در حالی که در دو سال اخیر بیش از ۱۹۰سیل در این استان ثبت شده است.
جنگل تراشی و غارت طبیعت در استانهای شمالی علت اصلی سیلخیز شدن این استانهاست که خبرگزاری مهر آخوندی به آن اذعان کرده و از جمله نوشته است: «مسئولان می گویند همه چیز آرام و تحت کنترل است اما واقعیت چیز دیگری است چرا که بکرترین نواحی ساحلی، جنگلی و کوهستانی استان از زیرتیغ ساخت و سازهای غیرمجاز و طمع سودجویان جان سالم به در نبرده است، براستی پشت این ساخت و سازها و تغییرهای غیرمجاز کاربری به کجا گرم است؟
مردم می گویند نورچشمی ها، سلبریتی ها، آقازاده ها و ویژه خوارها در تغییر کاربری غیرمجاز و ساخت و سازهای حتی در بکرترین نواحی استان نقش دارند اما مسئولان همه این مسائل را رد می کنند انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. آمارهای غیررسمی نصف شدن جنگل های شمال، از بین رفتن سطح وسیعی از اراضی قابل کشت و مزارع و دست اندازی به مراتع و جنگل ها، گواه آن است که همه چیز آرام نیست بلکه اراضی و عرصه های شمال رو به تمام شدن است».
خبرگزاری مهر آخوندی به نقل از وجیه الله موسوی، مدیرکل منابع طبیعی مازندران نوشته است: «به تاکید کارشناسان، دست داشتن افراد صاحب نفوذ، دانه درشت و بعضا سیاسی در تغییر غیرمجاز کاربری اراضی از مهمترین چالشهایی است که مزارع بکر و حاصلخیز استان را تهدید می کند و در دورترین مناطق مازندران می توان رویش قارچ گونه ویلاهایی را به نظاره نشست که مالک امروز آن یا وکیل دیروز خانه ملت است و یا صاحب منصبان پرنفوذ امروز». این خبرگزاری در ادامه افزوده است: «بررسی های میدانی نشان می دهد که در دل ییلاقات بکر و کوهستانی، لاریجان، کجور، مناطق شرقی و مرکزی استانها ویلاهایی بدخیم سبز شده اند و حصارهای بتنی، دیوار حائلی بین آن و مناطق روستایی ایجاد کرده است که اگر نام مالک آن پرسیده شود، بومی ها می گویند متعلق به فلان شخص سیاسی است».(خبرگزاری مهر – ۲ فروردین۹۸)