بحران وضعیت معیشتی مردم در آستانه عید نوروز

 

بر اساس آمار منتشرشده توسط منابع حکومتی، حدود ۸۵ درصد مردم خرید اقلام مربوط به چهارشنبه‌سوری و عید نوروز را به دلیل گرانی کاهش داده‌اند.

در حال حاضر آجیل بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، فندق کیلویی ۱۰۰هزار تومان و تخمه ژاپنی کیلویی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. امسال قیمت آجیل نسبت به سال گذشته بیش از ۲.۵ برابر شده است و بسیاری از مردم، آجیل را از پذیرایی نوروزی خودحذف کرده‌اند.

یک آقا - تا کی باید اینجوری وایستیم نگاه کنیم. نگاه کنید شما، کیلویی ۱۱ تومان بوده الان شده ۱۴۰ هزار تومان. کی باید جوابگوی مردم باشه. تا کی باید این جوری باشه (شما آمدید آجیل بخرید؟) بله اومدم بخرم نمیتونم بخرم. جیب من هم پر از پوله. نگاه کن نمیتونم بخریم. وقتی نگاه میکنم می‌بینم کیلویی ۱۱ تومان بوده ۱۴۰ هزار تومان شده چه جوری بخرم.
یک خانم: خیلی پایین آمده قدرت خرید خیلی کم شده
یک آقا: آمدیم آجیل بخریم خیلی گرونه نمیشه، نمیتونیم بخریم. بازنشسته هستم حقوقمون نمیرسه
یک خانم: نمیخریم خیلی گرونه، برای چی بخریم، دیگه دولت هم فکر نکنم کاری بکند برای ما
- پسته متوسطش ده دلار هست. ده دلار رو حساب کنید میشه تقریباٌ ۱۳۰ و خرده‌ای تومان میشه. صدوسی هراز تومان میشه. با خرجهای آن تقریباٌ ۱۵۰ و ۱۶۰ تومان میشه.
- اومده بودیم مخصوصاٌ اینجا که آجیل بخرم ولی نمیتونم. میرم یه‌خرده تخمه و نخودچه کشمش و چیزی برای بچه‌ها بگیرم و برم.

برخی رسانه‌های حکومتی نیز عکسهایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پسته صرفاٌ برای گرفتن عکس از آن در سفره هفت‌سین کرایه داده می‌شود.

تصاویری که از چهره شماری از هموطنان موقع دیدن قیمتها منتشر شده گویای اوضاع مردم در آستانه عید نوروز در حاکمیت آخوندهای دزد و چپاولگر است.

یک هموطن در توصیف وضعیت مردم در روزهای پایانی سال می‌گوید: نه فروشنده‌ها خوشحالند، نه مردم. مردم توان خرید ندارند و فروشنده‌ها هم از بازار شب عید، چیزی دشت نمی‎کنند. فقط شلوغی توی خیابان‎ها شاید مثل آخر سال‎های دیگر باشد، وگرنه هیچ‌چیزی شبیه عید نیست.

یک آقا: این جا که والله خیابان شش هست ارزانتر از همه جاست. حضرت عباسی پدرمون رو درآورده که بخواهیم دست به میوه بزنیم. بچه‌ام موز خواست یعنی خدا سر شاهده نتوانستم برایش بخرم. توت فرنگی دیگه چیه اونم نتونستم واسه اون، واقعاٌ نه که الان بخواهم بگم پشت دوربین به شما بگم. نه نتونستم بخرم. حضرت عباسی دست به هر چیز میگذاریم به مشکل میخوریم چه جوری من باید برای زن و بچه‌ام باید کار کنم. چقدر باید کرایه بدم چقدر باید مصیبت بکشم شکم زن و بچه‌ام رو، حالا این ها هیچ، خرید عیدشون، مثلاٌ این جا از همه جا ارزونتر هست. خودتون قیمت کنید، قیمت دستتون میاد.
یک فروشنده: هر کی میاد یک دونه سیب بده یک دونه پرتقال بده یک دونه لیمو شیرین بده. اونی که دو کیلو سه کیلو می‌خرید دونه دونه میخره الان.
یک فروشنده: بله بیشتر مشتریها، خب قدرت مردم اومده پایین دیگه. گوشت الان ۱۱۰ هزار تومان واقعاٌ اومده پایین، قدرت خرید واقعاٌ نیستش.

حداقل دستمزد کارگران و ترفندهای شیادانه حکومت آخوندی
رژیم ضدکارگری آخوندی میزان حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ را یک میلیون ۵۱۶ هزار تومان اعلام کرد. حق اولاد نیز به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۵۱ هزار تومان، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومان و حق بن کارگری ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این در حالیست که کارگران میگویند برای تأمین هزینههای حداقلی زندگی، رقم واقعی حداقل دستمزد ۷ میلیون تومان در ماه است.
حکومت آخوندی به طور غیرمعمولی میزان حداقل دستمزدها را در ساعت یک بامداد سهشنبه اعلام کرد تا با واکنشهای کارگران مواجه نشود، اما سه ساعت بعد با فریبکاری تحت عنوان دستمزد ترکیبی با دستکاری در رقمها وانمود کرد که در این فاصله دستمزدها افزایش پیدا کرده است.
خبرگزاری حکومتی ایلنا بدون اشاره به این که بین ساعت ۱ تا ۴ بامداد چه اتفاقی افتاده که تعویض ظاهری رقمها صورت گرفته نوشت: براساس تصمیم شورای عالی کار، «سایر سطوح» به صورت ترکیبی، به میزان ۲۶۱۱۴۸ تومان افزایش یافت. این خبرگزاری حکومتی افزود: سه ساعت پیش از این، در ساعت یک بامداد، حداقل دستمزد کارگران، ۱ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان تعیین شد. به این ترتیب، حداقلبگیران بدون فرزند حدود ۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و کارگران متاهل با یک فرزند حدود ۲ میلیون تومان دریافتی خواهند داشت.
این رقم در شرایطی اعلام شده است که ارگان حکومتی موسوم به کمیته دستمزد شورای عالی کار در ۲۴ بهمن ماه، رقم ۳میلیون و ۷۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان را به عنوان سبد معیشت خانوار کارگری با میانگین ۳.۳ نفر محاسبه کرد.
روز ۲۶ اسفند قبل اعلام رسمی حداقل دستمزد کارگران و مزدبگیران، توسط رژیم، آخوند روحانی با کوچک کردن نرخ تورم، از ۲۰ درصد افزایش حقوق ها خبر داد و ناتوانی نظام آخوندی در افزایش دستمزد کارگران و حقوق بگیران متناسب با نرخ تورم را به نمایش گذاشت.
افکت-از اخبار ۲۶ اسفند
برای آنهایی که درآمد ثابت دارند برای همه کارمندان چه آنهایی که مشغول کارند چه بازنشستگان که مجموع کارمندان ما و بازنشستگان ما حدود ۵میلیون و پانصد هزار نفر هست و برای همه کارگران که آنها هم یک جمعیت حدود ۱۴میلیون نفر هستند تلاش کردیم که بتوانیم حقوق و مستمری آنها را در کارمندان حدود ۲۰درصد و برای کارگران بیش از ۲۰درصد بتوانیم برای سال آینده افزایش قائل باشیم، ما تورم امسال ما بیش از ۲۰درصد بوده اما توان ما برای افزایش حقوق و دستمزد بیش از این نبوده.

به اعتراف اعضای مجلس ارتجاع نیز، دستمزد فعلی کارگران کفاف ۱۰ روز زندگیشان را نمیدهد. به گفته یک عضو مجلس رژیم، در حال حاضر ۹۳ هزار کارگر در ۹۰۰ واحد تولیدی متوسط و برزگ، دو ماه تا یک سال است که حقوقنگرفتند. این رقم شامل میلیونها کارگری که در کارگاههای کوچک زیر ده نفر مشغول کار هستند نمیشود.
یک عضو دیگر مجلس رژیم در روز ۲۰اسفند، میزان تورم سال ۹۷ را "۴۹ درصد" اعلام کرد و گفت که تورم در سال آینده به ۶۰درصد خواهد رسید.

یک کارشناس اقتصادی رژیم نیز در یک اذعان تکاندهنده به پایین آمدن سطح زندگی کارگران گفت: با سقوط ارز حداقل دستمزد و مزایای قانونی نیروی کار از ۴۰۰دلار در ماه در سال ۱۳۸۹ به کمتر از ۱۰۰دلار در اواخر سال ۱۳۹۴ سقوط کرده است. (بازار نیوز ۱۸ اسفند ۹۷)
از سوی دیگر، کارگران نیز در ارزیابیهایی که در برخی رسانه ها منتشر شده، میگویند، حداقل دستمزد برای سال ۹۸ بایستی دست کم ۷ میلیون تومان برآورد شود. (اطلاعیه سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه ۲۰ اسفند ۹۷)
به همین دلیل است که حکومت آخوندی، برای اعلام حداقل دستمزد به ترفند اعلام شبانه و انتشار ارقام متفاوت یک روز مانده به سال جدید و در آستانه تعطیلات نوروزی اقدام کرده تا این سیاست ضدکارگری خود را با قیمت کمتری به کارگران به جان آمده میهنمان تحمیل کند.