دبیرکل سازمان ملل: موشکهای شلیک شده از یمن به عربستان ساخت رژیم ایران بوده است

 

شورای امنیت ملل متحد روز چهارشنبه ۲۱ آذر برای بررسی ششمین گزارش دبیر کل ملل متحد در مورداجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۶ در رابطه با برجام تصویب‌شده است، تشکیل جلسه داد.

در این جلسه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط رژیم آخوندی گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ از رژیم ایران می‌خواهد به هیچ نوع فعالیتی در زمین موشک‌های بالستیک که امکان حمل کلاهک اتمی داشته باشد نزدیک نشود. آزمایش‌های موشکی رژیم ایران بعد از برجام نه‌تنها کمتر نشده، بلکه اضافه‌شده است.
وزیر خارجه آمریکا افزود: پاسدار حاجی‌زاده در روز قبل گفت رژیم ایران می‌تواند موشک‌های بالستیک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر بسازد و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد. علاوه بر این، رژیم ایران با انتقال موشک به یمن، چند قطعنامه دیگر شورای امنیت را نیز نقض کرده است

در اجلاس شورای امنیت، قائم‌مقام دبیر کل ملل متحد شرکت‌کنندگان را نسبت به گزارش دبیر کل توجیه کرد.
در قسمتی از این گزارش، آنتونیو گوترز جزئیاتی از نتیجه تحقیقات سازمان ملل در مورد قطعات موشک‌هایی که توسط حوثی‌های یمن به عربستان شلیک‌شده است را ارائه داد و تأکید کرد این تحقیقات نشان می‌دهد که این موشک‌ها ساخت ایران بوده و حتی تاریخ ساخت برخی از آن‌ها بعد از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱بوده است.
خبرگزاری رویترز درباره گزارش دبیر کل سازمان ملل نوشت: بنا به این گزارش دو سکوی موشک که ائتلاف عربی در یمن پیداکرده، ساخت رژیم ایران هستند. این موشک‌ها شباهت‌های اساسی به موشک‌های تولیدی در ایران دارند و نشانه‌ها حاکی است که سال تولیدشان به ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.