قرارگرفتن اسداله اسدی در مقابل عدالت و واکنش های ترس آلود درون رژیم

پس از تفهیم اتهام و زندانی شدن اسدالله اسدی در بلژیک، حکومت آخوندی از قرار گرفتن دیپلمات تروریست خود در مقابل عدالت و شکست همه تلاش‌هایش برای ممانعت از استرداد وی به بلژیک توسط آلمان، به‌شدت هراسان شده، و این تحول، موجی از واکنش‌های ترس‌آلود را در درون رژیم به دنبال داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم که در اظهاراتی که روز شنبه در رسانه‌های حکومتی منتشر شد گفته بود: اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی در وین که در خاک آلمان دستگیر شد، در مرخصی بوده و مصونیت دیپلماتیک در آلمان ندارد؛ روز یکشنبه حرفش را عوض کرد و گفت اسدالله اسدی دارای مصونیت دیپلماتیک بوده است.


چرخشمداری سخنگوی پریشان‌حال وزارت خارجه روحانی در حالی است که رسانه‌های حکومتی او را زیر ضرب گرفته و نوشته بودند: اظهارنظر نسنجیده و نادرست قاسمی و تأکید او بر« حضور دیپلمات ایرانی در مرخصی تفریحی» و « عدم مصونیت دیپلماتیک اسدی»، این پالس غلط را به‌طرف غربی داد که فرد مذکور مصونیت دیپلماتیک نداشته و کشور اروپایی می‌تواند هر اقدامی در خصوص اسدالله اسدی انجام دهد.
کیهان خامنه‌ای با سوزوگداز نوشت: استرداد دیپلمات یادشده به بلژیک غیرقانونی و گستاخانه( است و) طبق قانون اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.
این منبع افزود: مقامات دولت مدعی بودند که ‌شان پاسپورت جمهوری اسلامی پایین آمده و دولت می‌خواهد این اعتبار را برگرداند! اما اکنون ۱۰۵ روز از بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی دیپلمات ما توسط برخی کشورهای اروپایی سپری‌شده است و ضعف دولت باعث به دست گرفتن ابتکار عمل (توسط) رسانه‌های معاند شده تا با سوءاستفاده از خلاء اطلاعاتی موجود، حتی تصاویر مدنظر خود را منتشر کنند.

روز دوشنبه قاسمی ضمن تلخ، توصیف کردن دستگیری و استرداد اسدلله اسدی به بلژیک توسط آلمان، تلاش کرد که موضوع را رفع‌ورجوع کند: 

خبرنگار روزنامه بذرافشان: در مورد دیپلمات بازداشت‌شده در اروپا می‌خواستم بپرسم وزارت امور خارجه تاکنون چه اقداماتی رو برای آزادی این فرد انجام داده و اینکه آیا وزیر خارجه کشورمان رایزنی‌هایی رو با وزرای خارجه کشورهای اروپایی که مدعی اقدام تروریستی این دیپلمات ایران هستند انجام دادند یا نه؟
قاسمی:ولی در طی بروز این واقعه درواقع تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در اثر توطئه‌های معاندین روابط ایران با اروپا و اصولا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطع بخصوص حساسی که ایران و اتحادیه اروپا در پس خروج آمریکا از برجام، ورود کردند به همکاری‌ها و تعاملات جدید و گسترده‌ای اقدامات لازم توسط جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته ما در تماس دائم با این کشورها بودیم و هستیم و برنامه‌های تدوین‌شده کماکان ادامه داده و امیدوار هستیم هرچه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ایرانی ثابت بشه و ایشان به کشور خودش برگرده از هیچ‌گونه تلاشی جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکرده ولی دلیلی وجود نداره که ما اقدامات خودمان رو با توجه به ماهیت اتهامات و نقش گروه‌های معاند و مخالف و گروه‌های تروریستی درواقع به ریز و روزبه‌روز بیان بکنیم در لحظه لازم و زمان لازم در این خصوص فکر می‌کنم توضیحات مفصل‌تری رو ارائه بکنیم هیچ کشوری در این‌گونه موارد ریزبه‌ریز و جز به‌جز گام‌های خودش رو علنی نمی کنه و دلیلی هم برای این کار نیست و متأسفانه در اینجا افرادی هستند و گروه‌هایی که حالا یا آگاهانه یا ناآگاهانه روزبه‌روز با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مندند که اقدامات جمهوری اسلامی ایران درواقع افشا بشه یا اعلام بشه که فکر می‌کنم کاری است نادرست و غلط و کاملاً مخالف منافع جمهوری اسلامی ایران و بهتران است که دوستان به این موضوع توجه داشته باشند .

البته غیظ و هراس نظام ولایت‌فقیه التیام است. کیهان خامنه‌ای روز دوشنبه می‌نویسد: در این 40 سال، کدام سال را سراغ دارید که دیپلمات ما را اول لغو مصونیت کنند، بعد دستگیر کنند، سپس محاکمه و شکنجه و...! چه چیزی باعث شده بلژیک و آلمان دیپلمات جمهوری اسلامی را برای بازحویی و تخلیه اطلاعات بین یکدیگر تبادل کنند آن‌هم نه پنهانی بلکه علنی و خبر آن را هم رسانه‌ای کنند؟!

آصفی سفیر سابق رژیم در فرانسه نیز در روزنامه حکومتی رسالت گفته است: درحالی‌که تنور رابطه با اروپا در حال گرم شدن بود اقدامات تروریستی توسط (مجاهدین) این روابط را زیر سؤال می‌برد. البته اروپا را نیز باید سرزنش کرد که مرکز تجمع (مجاهدین) شده است.
وی با اشاره به حمایت آمریکا از استرداد اسدالله اسدی توسط دولت آلمان گفت: اتفاقی که در اروپا افتاد در حقیقت یک توطئه بود در حقیقت اروپایی‌ها نیز در نقشه (مجاهدین) بازی خوردند.

حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم می‌گوید:دولت اتریش تلاش کم‌سابقه‌ای برای سلب مصونیت دیپلماتیک از اسدالله اسدی داشته است. اقدامی که آلمان و اتریش انجام داده‌اند، برخلاف قوانین بین‌المللی بوده است.
رضایی عضو دیگر کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: کشورهای اروپایی به بهانه‌های واهی از آزادی اسدالله اسدی سرباز می‌زنند.



یک ارگان صدور ارتجاع و تروریسم رژیم به نام مجمع تقریب نیز نوشت: این نوع اقدامات اروپایی‌ها خلاف اصول و مقررات بین‌المللی و خلاف حسن نیت اروپایی‌هاست و این رویکرد با توجه به نزدیکی موعد ارائه بسته اقتصادی اروپا به‌نظام ایران که قرار است جبران‌کننده تحریم‌های جدید آمریکا باشد، باید موردتوجه دستگاه سیاست خارجی کشور قرار گیرد.