تشکیل شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ درباره رژیم آخوندی

 

در آستانه تشکیل شورای امنیت ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ، که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، رئیس جمهور آمریکا در پیامی اعلام کرد: من در هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت ملل متحد درباره رژیم ایران را برعهده خواهم داشت».

در همین حال، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد جلسه شورای امنیت که قرار است به ریاست دونالد ترامپ برگزار شود، گفت: رئیس جمهور آمریکا هنگامی که موضوع رژیم ایران مطرح میشود اعتقادات بسیار قوی دارد و این یکی از پایدارترین و قویترین موضوعاتی بوده که از شروع او داشته است، علت مواضع او این است که وی میخواسته ما را از توافق اتمی با رژیم خارج کند چرا که کشورها با نام این توافق در مورد تمامی اقدامات بد این رژیم کارت عبور می‌دهد.
نیکی هیلی افزود: رژیم ایران به کشورهای اروپائی مراجعه میکند و تلاش میکند با آنها معامله کند اما از چپ و راست در حال از دست دادن این معاملات هستند، وقت آن هست که ما گفتگوهای واقعی داشته باشیم و این کاری هست که همه روز چهارشنبه که دونالد ترامپ ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بعهده خواهد داشت از او مشاهده خواهند کرد. دونالد ترامپ معتقد است رژیم ایران رژیم خطرناکی است و جامعه بین‌المللی باید به آن بپردازد.
وی گفت: دونالد البته غیر از موضوعات مربوط به رژیم ایران درباره تسلیحات شیمیایی صحبت می‌کند.

نیکی هیلی در سخنرانی در جلسه شورای امنیت گفت: مشکل است که یک درگیری در خاورمیانه را نام ببریم که اثر انگشت ایران در آن نباشد.
رژیم ایران تروریستها را تأمین مالی میکند و برای شبه نظامیان (وابسته به خودش) موشک ارسال می‌کند. رژیم ایران بارها و بارها خلاف منافع و سیاستهای شورای امنیت عمل کرده است. ایران در سراسر خاورمیانه حق حاکمیت همسایگانش را لگد مال کرده است. در لبنان، در سوریه. در یمن. و رژیم ایران بی توجهی کامل به حق حاکمیت یک کشور که در مرحله حساسی از توسعه سیاسی خود است، نشان داده است: این کشور عراق است.

نیکی هیلی در سخنرانی خود در شورای امنیت هم‌چنین گفت: در مورد عراق هدف رژیم ایران سوء استفاده از بلاتکلیفی به منظور بوجود آوردن یک دالان تحت کنترل ایران برای تسلیحات و جنگجویان از تهران به مدیترانه است.
در ماههای اخیر اقدامات تجاوزکارانه این رژیم افزایش یافته است. نیروهای نیابتی آنها در عراق بشکل آشکار با تأمین مالی، آموزش و سلاحهای تأمین شده توسط تهران عمل میکنند. بر اساس گزارش، رژیم ایران طی چند ماه گذشته شروع به رساندن موشکهای بالستیک به این نیروهای نیابتی در عراق کرده است. گزارشات حاکی از آن است که این رژیم برای شبه نظامیان نیابتی خود این قابلیت را ایجاد میکند که موشکهای خودشان را در داخل عراق بسازند.
رژیم ایران در یک نقض فاحش حق حاکمیت عراق اخیرا یک مجموعه ای موشک را از ایران به عراق شلیک کرد. این رژیم به مقر مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران حمله کرد و باعث کشته شدن یازده نفر شد. این یک اقدام نیروهای نیابتی ایران نبود بلکه اقدام (مستقیم) رژیم ایران بود. این اقدام اولین حمله مستقیم نظامی این رژیم به خاک عراق در بیش از یک دهه بود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این که مداخلات رژیم در عراق، بی‌اعتنایی آشکار به قطعنامه‌های شورای امنیت است، افزود: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حال اقدم برای تأثیر گذاشتن بر ترکیب دولت جدید عراق است. در سال ۲۰۰۷ توسط شورای امنیت از سفر به خارج از ایران منع شده بود. در سال ۲۰۱۵ با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر این ممنوعیت تأکید مجدد شد. اما قاسم سلیمانی از زمان انتخابات عملا در عراق مستقر شده است. این واقعیت توسط دبیر کل در تازه ترین گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شد. وی به این خاطر در عراق به سر می‌برد که دولتی تحت کنترل رژیم ایران تشکیل دهد.

نیکی هیلی گفت: رژیم ایران با عراق طوری رفتار میکند که انگار یک کشور مستقل نیست. ایران عراق را فقط بعنوان یک نقطه ترانزیت برای تسلیحات ایران و یک زمین تمرین برای نیروهای نیابتی خود می نگرد. ایران در پی این است که عراق را بلحاظ اقتصادی ضعیف و وابسته به صادرات خود نگه دارد و میخواهد از یک عراق ضعیف استفاده کند که فعالیتهای تروریستی خود را به شکل غیرقانونی تأمین مالی کند.
نیکی هیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به حملات شبه‌نظامیان وابسته به رژیم به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت آمریکا در بغداد گفت: کاخ سفید با هشدار قوی به رژیم واکنش نشان داد و اعلام کرد:ما در دفاع قوی از جان آمریکاییان تردید نخواهیم کرد. دخالتهای رژیم ایران در عراق، این کشور را به سمت درگیری و فرقه‌گرایی سوق می‌دهد. این همان سیاستی است که در سوریه، یمن، لبنان و سراسر خاورمیانه نیز اجرا می‌ند.