گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا: رژیم ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان

 

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم: رژیم ایران هم‌چنان اصلی‌ترین حامی حکومتی تروریسم در جهان و مسئول تشدید چند جنگ است

حکومت ایران حملات سایبری را علیه دولت‌های خارجی و نهادهای بخش خصوصی پشتیبانی کرده است

هماهنگ‌کننده ضد تروریسم وزارت خارجه آمریکا: در ۳۰ ژوئن امسال، مقام‌های آلمان یک مقام رژیم ایران را به‌خاطر نقش او در توطئه تروریستی برای بمب‌گذاریدر یک گردهمایی سیاسی در پاریس دستگیر کردند

وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارش سالانه خود درباره تروریسم در روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۹۷ تأکید کرد که رژیم آخوندی «هم‌چنان اصلی‌ترین حامی حکومتی تروریسم در جهان» است.
سفیر نیتان سیلز هماهنگ‌کننده ضد تروریسم وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره انتشار گزارش سالانه تروریسم این وزارت‌خانه که سال ۲۰۱۷ میلادی را در بر می‌گیرد به اقدامات تروریستی رژیم در سراسر جهان اشاره کرد و درباره توطئه بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس، گفت: “رژیم ایران هم‌چنان اصلی‌ترین حامی حکومتی تروریسم در جهان و مسئول تشدید چند جنگ است و منافع ایالات متحده در سوریه، یمن، عراق، بحرین، افغانستان و یمن را با به‌کارگیری عوامل نیابتی خود و سایر ابزار هم‌چون حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران تضعیف می‌کند.
در ۳۰ ژوئن امسال، مقام‌های آلمان یک مقام رژیم ایران را به‌خاطر نقش او در توطئه تروریستی برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی سیاسی در پاریس دستگیر کردند. مقام‌ها در بلژیک و فرانسه نیز دستگیریهایی را در رابطه با این توطئه تروریستی تحت حمایت رژیم ایران انجام دادند».
هماهنگ‌کننده ضد تروریسم وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: «در رابطه با سازمان‌های تروریستی تحت حمایت رژیم ایران، ما شماری از عوامل را دستگیر کرده‌ایم که گمان می‌رود، اهدافی را در حمایت از سازمان‌های تروریستی تحت حمایت (این رژیم) شناسایی می‌کردند و آنها اکنون در برابر دادگاه‌های فدرال با اتهامات خود روبرو می‌شوند».
در مقدمه گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، آمده است: «رژیم ایران هم‌چنان اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان است . این حکومت فعالیت‌های مرتبط به تروریسم و بی‌ثبات کننده خود را از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه تروریستی حزب‌الله مستقر در لبنان هم‌چنان ادامه می‌دهد. رژیم ایران و حزب‌الله از جنگ سوریه جری‌تر بیرون می‌آیند و به‌دنبال آن هستند که این تجارب را در سراسر دنیا به‌کار گیرند.
رژیم ایران و تروریست‌های وابسته و نیروهای نیابتی آن فراتر از خاورمیانه یک تهدید قابل توجه ایجاد کردند و یک حیطه تروریستی تقریباً جهانی را به‌نمایش گذاشتند. مشخصاً در ژوئن ۲۰۱۷ اداره تحقیقات فدرال دو عامل مظنون حزب‌الله را در میشیگان و نیویورک دستگیر کرد که ظاهراً از جانب این گروه، از جمله در ایالات متحده، مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌دادند».

در بخش مربوط به تروریسم رژیم آخوندی در گزارش وزارت خارجه، چنین آمده است: «رژیم ایران که در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان حکومت حامی تروریسم نام‌گذاری شد، در سال ۲۰۱۷ به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه داد.... رژیم ایران از نیروی قدس سپاه پاسداران... برای ارائه پشتیبانی از گروه‌های تروریستی، فراهم‌کردن پوشش برای فعالیت‌های مخفیانه مرتبط با آن و ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه استفاده کرد».
وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حمایت رژیم آخوندی از بشار اسد و اعزام شبه نظامیان برای مشارکت در جنایات دیکتاتور سوریه، می‌افزاید: «شبه نظامیان تحت حمایت رژیم ایران در عراق نیز مرتکب نقض‌های جدی حقوق بشر به‌خصوص علیه شهروندان سنی شده‌اند. نیروهای رژیم ایران به‌طور مستقیم از عملیات شبه نظامیان در سوریه با خودروهای زرهی، توپخانه و پهپاد، پشتیبانی کرده‌اند... رژیم ایران میلیون‌ها دلار را در حمایت از حزب‌الله فراهم کرده و هزاران تن از نیروهای آن‌را در کمپ‌هایی در ایران، آموزش داده است».
در ادامه گزارش وزارت خارجه به تروریسم سایبری رژیم اشاره شده، و آمده است: «(حکومت) ایران یک برنامه قوی و مهاجمانه سایبری را حفظ می‌کند و حملات سایبری را علیه دولت‌های خارجی و نهادهای بخش خصوصی پشتیبانی کرده است».
این گزارش هم‌چنین با تأکید بر حضور اعضای ارشد القاعده در ایران، تصریح می‌کند: «رژیم ایران به تسهیل‌کنندگان القاعده اجازه داده که حداقل از سال ۲۰۰۹، از طریق ایرن به‌عنوان یک خط اصلی تسهیل‌کننده عمل کنند که به القاعده امکان می‌دهد منابع مالی و نیروها را به جنوب آسیا و سوریه جابجا کند».
در قسمت دیگری از گزارش وزارت خارجه، خاطرنشان شده است: «در سپتامبر ۲۰۱۵، پنج تن از سران ارشد القاعده به ازای آزادی یک دیپلمات رژیم ایران که در یمن ربوده شده بود، از بازداشت در ایران آزاد شدند. از این پنج تن، سیف العدل و ابو محمد مصری به‌خاطر بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا در اوت ۱۹۸۸، تحت تعقیب هستند».