رویتر: فرانسه بعد از توطئه بمب‌گذاری در گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس تعیین سفیر برای ایران را متوقف می‌کند


خبرگزاری رویتر گزارشی از پاریس تحت عنوان «فرانسه بعد از توطئه بمب‌گذاری در پاریس تعیین سفیر برای ایران را متوقف می‌کند» نوشت.

رویتر نوشت: «مقام‌های فرانسوی روز چهارشنبه گفتند به‌دنبال توطئه خنثی‌شده برای بمب‌گذاری در گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس در ماه ژوئن گذشته، فرانسه قبل از اینکه اطلاعاتی را از رژیم ایران (در این مورد) دریافت نکند سفیر جدیدی برای تهران تعیین نخواهد کرد.
یک دیپلمات رژیم ایران مستقر در اتریش و سه نفر دیگر به ظن طراحی حمله علیه جلسه شورای ملی مقاومت ایران دستگیر شدند.
رژیم ایران گفته است که هیچ ربطی به این توطئه ندارد و آن‌را یک عملیات «پرچم عوضی» توصیف کرده است.
این واقعه بر روابط (با رژیم ایران) تأثیر گذاشته شده آن هم در مقطعی که فرانسه و متحدان اروپایی‌اش به‌دنبال نجات توافق اتمی سال ۲۰۱۵ بین (حکومت) تهران و قدرت‌های جهانی هستند.
سفیر فرانسه در ایران را در تابستان (گذشته) آنجا را ترک کرد. رژیم ایران نیز سفیر خود را در پاریس هنوز جایگزین نکرده است».
رویتر، می‌افزاید: “یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت، تعیین (سفیر فرانسه در تهران) در واقع در نتیجه این توطئه به‌حالت تعلیق درآمده است.
بنا به یک یادداشت داخلی که رویتر آن‌را مشاهده کرد، وزرات خارجه فرانسه در ماه اوت به دیپلمات‌ها و مقام‌های خود گفت که سفرهای غیر ضروری به ایران را به‌طور نامحدود به تعویق بیندازند و به توطئه مذکور و هم‌چنین سخت‌ترشدن رویکرد رژیم تهران در قبال فرانسه استناد کرد.
فرانسه در کنار انگلستان و آلمان، تلاش دارد تا توافق سال ۲۰۱۵ درباره برنامه اتمی رژیم ایران را که با خروج رئیس‌جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ از آن در ماه می و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم ایران در وضعیت نامعلومی قرار گرفت، نجات بدهد.
به‌رغم آن، تنش‌ها بین پاریس و رژیم تهران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و ماکرون و دولتش به‌طور فزاینده‌یی نسبت به فعالیت‌های رژیم ایران در منطقه خاورمیانه به‌خصوص نسبت به برنامه موشک بالسیتک آن دلسرد شده‌اند