تحولات سوریه - شکست دیکتاتور سوریه برای حمله به ادلب

 

جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در جلسه شورای امنیت گفت تا زمانی که رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در سوریه باقی بمانند، هیچ ثباتی در سوریه برقرار نخواهد شد.

وی افزود:‌اگر روسیه علاقه مند است که صلح را برای سوریه به ارمغان بیاورد، این کشور باید تضمین کند رژیم ایران و شبه نظامیان آن یکبار و برای همیشه از سوریه خارج شوند. رژیم ایران مسئول ایجاد سوریه یی است که ما امروز می بینیم. هیچ کس این را فراموش نخواهد کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره سقوط هواپیمای نظامی روسیه در لاذقیه با اشاره به مداخلات رژیم در سوریه تأکید کرد: این حادثه بر نیاز فوری حل و فصل جنگ سوریه مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ملل متحد و پایان دادن به عبور تحریک کننده سیستمهای سلاح خطرناک رژیم ایران از طریق سوریه که یک تهدید برای منطقه است، تأکید میکند.

سپاه پاسداران با هراس درباره بیانیه وزیر خارجه آمریکا در خبرگزاری خود نوشت: مایک پامپئو» در واکنش به ساقط شدن یک هواپیمای نظامی روسیه در سوریه، ضمن ابراز تأسف از این موضوع، بدون ارائه دلیلی روشن، انگشت اتهام را به سوی «اقدامات تحریک آمیز جمهوری اسلامی» گرفت.

درهمین رابطه نیویورک تایمز ژورنال نوشت: اسرائیل توانسته بواسطه چشم‌پوشی روسیه بیش از ۲۰۰ حمله هوایی در عرض ۲ سال انجام دهد.

سی.ان.ان. به نقل از دو مقام دفاعی آمریکا گزارش داد: «گمان می‌رود، هدف حملات هواپیماهای اسراییلی به لاذقیه در روز دوشنبه تأسیساتی بوده باشد که رژیم ایران از آن برای نگهداری تجهیزات حساس نظامی استفاده می‌کند. (قطعاتی که) می‌توانند با سرجمع شدن به‌عنوان تسلیحات برای حزب‌الله به لبنان منتقل شوند».
سی.ان.ان.، افزود: «وزارت دفاع اسراییل در حساب توئیتر خود نوشت که جت‌های این کشور «تأسیسات مربوط به قوای مسلح سوریه را هدف قرار دادند که در آنجا سیستم‌هایی برای ساخت تسلیحات دقیق و مرگبار در آستانه انتقال برای حزب‌الله در لبنان به نیابت از رژیم ایران قرار داشت».

به گزارش سایت رسمی ائتلاف ملی سوریه، عبدالرحمان مصطفی رئیس این ائتلاف از توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در منطقه، استقبال کرد.
وی تأکید کرد که این توافق می‌تواند راه را برای احیای روند سیاسی به‌منظور یافتن یک راه حل جامع سیاسی در سوریه هموار سازد.
این منبع افزود: «عبدالرحمان مصطفی گفت که ائتلاف ملی سوریه از جدیت تهدیدهای ابراز شده از سوی رژیم اسد و رژیم ایران درباره حمله به ادلب به‌خوبی مطلع است... مصطفی گفت، طرح‌های رژیم اسد برای حمله به ادلب و کشتار و جابجا کردن ساکنان آن به‌سختی شکست خورد».

دبیرکل ملل متحد از توافق سران ترکیه و روسیه برای ایجاد یک منطقه حائل در ادلب استقبال کرد و همه طرف‌ها را به همکاری برای اجرای این توافق و تضمین دسترسی امن و بلامانع انسان‌دوستانه به تمامی مناطق، فراخواند.
در بیانیه سخنگوی آنتونیو گوترز، آمده است: «دبیرکل (سازمان ملل) بر لزوم اقدام فوری برای پاسخ‌دادن به علل ریشه‌یی این جنگ و... ایجاد یک راه حل سیاسی هم‌خوان با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، تأکید می‌کند».

به گزارش واشینگتن اگزمینر، ارتش آمریکا از توافق سوریه و ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در ادلب استقبال کرد.
سرهنگ شان رایان سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در بغداد، گفت: «اگر این توافق پابرجا باقی بماند و بتواند جان انسان‌ها را نجات بدهد و از یک فاجعه انسانی جلوگیری کند...، قطعاً ما از آن حمایت می‌کنیم... ما خواهان یک راه حل سیاسی هستیم».

در همین حال رسانه‌های ترکیه از تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره وضعیت ادلب و توافق ایجاد یک منطقه حائل در آنجا خبر دادند.
بنا به این گزارش چاوش‌اغلو هم‌چنین با وزرای خارجه فرانسه و آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفتگوهای تلفنی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال اعلام توافق سران روسیه و ترکیه برای جلوگیری از حمله رژیم اسد به استان ادلب، هزاران تن از مردم به خانه‌های خود بازگشتند.
پس از تشدید حملات هوایی در هفته‌های اخیر، ده‌ها هزار تن از غیر نظامیان این منطقه را به ناچار ترک کردند.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه گفت که از زمان اعلام توافق در روز دوشنبه، حدود ۷ هزار تن از مردم به شهرها و روستاهای خود بازگشته‌اند.