تحولات سوریه - توافق ادلب - حمله هوایی به لاذقیه - سقوط هواپیمای روسیه

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد تهاجم نظامی علیه ادلب صورت نخواهد گرفت.

در همین حال، رسانه‌های خبری گزارش دادند، پس از ملاقات رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی، اعلام شد که آنان بر سر ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب به توافق رسیدند.
رویتر نوشت: با هماهنگی روسیه و ترکیه این منطقه حائل، مانع از برخورد ارتش سوریه و شورشیان مسلح خواهد شد. ولادیمیر پوتین گفت: عرض منطقه حائل، ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر خواهد بود و غیرنظامی کردن آن، از حدود یک ماه دیگر به مرحله اجرا در می آید.

رویتر به نقل از یکی از فرماندهان ارشد ارتش آزاد سوریه گزارش داد: توافق ادلب تضمین‌کننده حفاظت از شهروندان در مقابل هدف قرار گرفتن بطور مستقیم است و رویاهای بشار اسد برای سرپا نگهداشتن خود و تحمیل هژمونی و سیطره خود بر کل سوریه را دفن می می کند.
وی تاکید کرد: این منطقه در دستان ارتش آزاد سوریه باقی خواهد ماند و رژیم و حامیان آنرا به یک عملیات سیاسی جدی با هدف انتقال سیاسی واقعی قدرت و پایان دادن به حکومت اسد وادار کند
وی افزود: توافقی که در سوچی میان اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین انجام شد واقعیت تسلط اپوزیسیون سوریه بی یک منطقه جغرافیایی و باقی ماندن سلاح در دست ارتش آزاد را تحمیل می کند بطوریکه سکویی برای حرکت به سوی یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به حکومت بشار اسد تبدیل شود.

به دنبال توافق روسیه و ترکیه در مورد عدم حمله به ادلب و ایجاد منطقه حائل، یک دیپلومات سابق رژیم به سران حکومت آخوندی هشدار داد: پوتین اهل زدوبند است و هر جا منافعش ایجاب کند، می تواند علیه نظام نیز با دیگر کشورها همراه شود؛ مثلا در ماجرای صادرات نفت این موضوع دیده شد. پوتین گاهی با آمریکا علیه (ما) زد و بند کرده، گاهی با اسرائیل و حالا هم ممکن است با ترکیه علیه (نظام) شده باشد.
علی خرم، نماینده سابق رژیم آخوندی در دفتر اروپایی سازمان ملل هم‌چنین پوشالی بودن توافقهای صورت گرفته در تهران میان رژیم، روسیه و ترکیه افزودک پس اجلاس تهران چه بود که ۱۰ روز بعد، دو کشور حاضر در آن، توافقی بر خلاف توافق قبلی می‌کنند؟ یا پوتین در تهران رودربایستی داشت یا اردوغان امتیاز جدیدی به او داده است.

سپاه پاسداران درباره توافق روسیه و ترکیه، غافلگیریش را برملا کرد و با دغلکاری در روزنامه خود نوشت: اردوغان نمی‌تواند شریک دزد و رفیق قافله باشد و هم از تروریسم دفاع کند و هم خود را شریک صلح و راه‌حل سیاسی معرفی کند.
سپاه پاسداران افزود: اردوغان بلافاصله بعد از نشست سه‌جانبه اخیر در تهران، دستور فوری داده تا یک لشکر کامل پیاده زرهی ارتش ترکیه به ادلب وارد شوند و در کنار القاعده و النصره، در مقابل ارتش سوریه و روسیه و مقاومت، صف‌آرایی کنند... اردوغان باید بداند و می‌داند که برای حمایت از تروریست‌‌‌ها و توهم عثمانی‌گری جدید وارد سوریه شده و بر اساس تمامی قوانین، همانند امریکا و چند کشور اروپایی، اشغالگر است.

روزنامه حکومتی جهان صنعت از باند روحانی نیز نوشت: در این شرایط مهم‌ترین بازنده بحران سوریه، تهران است که زمینه آن به دست پوتین و اردوغان فراهم شده و شرایط ذهنی و ادراکی برای پذیرش در‌خواست اردوغان از سوی پوتین فراهم شده است. تحت این شرایط اگر پوتین به پذیرش کامل درخواست اردوغان تن دهد، این بحران سوریه است که وارد فاز جدید آن می‌شود. این شرایط دست بازیگران دیگر بحران سوریه از جمله آمریکا را در این بحران باز می‌کند و... شرایط را برای سازماندهی مجدد نیرو‌های شورشی در بحرانی کردن بیشتر سوریه و حتی بر‌اندازی بشار اسد فراهم می‌کند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، شامگاه دوشنبه انفجارهای شدیدی در استان ساحلی لاذقیه به وقوع پیوست. انفجارها ناشی از حملاتی از سمت دریا بود که مناطقی را در استان لاذقیه بویژه پایگاه نظامی «الحمیمیم» هدف قرار داد.
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز گفت: حملات موشکی زاغه‌های مهمات و تعدادی از کارگاههای متعلق به صنایع نظامی رژیم اسد را هدف قرار داد. در این حمله ۱۰ تن مجروح شدند که حال بعضی از آنها وخیم است

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نوشت: «طبق اطلاعات برخی رسانه‌های عرب‌زبان، این حمله مشترکی از سوی اسرائیل و ائتلاف غربی بود. پس از آن، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این حمله توسط چهار فروند هواپیمای اف۱۶ اسرائیلی صورت گرفته است. وزارت دفاع روسیه هم‌چنین اعلام کرده است که تعدادی از این موشکها از یک ناو فرانسوی شلیک شده است».
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس افزود: «عرصه سیاسی و نظامی سوریه این روزها شاهد تحولات عجیبی بوده است که از توافقی ناگهانی در فضای دیپلوماتیک آغاز و تا حملات با منشأ نامعلوم و ناپدید شدن یک هواپیمای روسی ادامه پیدا کرد».

همزمان با حمله به یک هواپیمای جنگنده روسیه در نزدیکی سواحل سوریه سقوط کرد و به گفته مقامهای روسیه، این هواپیما در جریان حمله هوایی اسرائیلی هدف دفاع ضدهوایی سوریه قرار گرفته و اسرائیل را مسبب این حادثه معرفی کرده‌اند.
اسرائیل نیز ضمن ابراز تأسف اعلام کرد که آتشباری پراکنده و بدون هدف دفاع ضدهوایی سوریه عامل سقوط هواپیمای نظامی روسیه بوده است.