تحولات سوریه - بمباران وحشیانه غیر نظامیان ادلب توسط رژیم اسد

 

عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد که رژیم اسد حملات غیر قانونی خود را علیه غیر نظامیان در ادلب تشدید کرده و در این حملات از مهمات ممنوعه خوشه‌یی و بشکه‌های انفجاری استفاده می‌کند.

بین روزهای ۷ تا ۱۰ سپتامبر، دست‌کم ۱۳ حمله در بخش جنوبی استان ادلب گزارش شده که طی آن ۱۴ غیر نظامی کشته و ۳۵ تن از آنان مجروح شده‌اند.
عفو بین‌الملل با اشاره به خطر حمله قریب‌الوقوع رژیم اسد برای اشغال ادلب، افزود: «جامعه ببین‌المللی باید فوراً دست به اقدام بزند تا تضمین کند که غیر نظامیان در ادلب در برابر این حملات عمدی و کورکورانه مورد حفاظت قرار گیرند».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت: «حمله گسترده به ادلب، عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت. چنین حمله‌یی به یک فاجعه انسانی و مهاجرتی عمده منجر خواهد شد، چرا که می‌تواند مستقیماً سه میلیون شهروند غیر نظامی را در معرض خطر قرار بدهد...».
وی افزود که فرانسه خطر ارتکاب جنایات جنگی در حملات به ادلب را منتفی نمی‌داند و بر خط قرمز استفاده از تسلیحات شیمیایی تأکید می‌کند.».
وی افزود که فرانسه خطر ارتکاب جنایات جنگی در حملات به ادلب را منتفی نمی‌داند و در صورت رد خط قرمز استفاده از تسلیحات شیمیایی، آماده اقدام خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم‌چنین، گفت: «هیچ شکی درباره مسئولیت نیروهای ارتش و امنیتی (رژیم) سوریه در استفاده از تسلیحات (شیمیایی) در چندین مورد، وجود ندارد. مسئولیت آنها در سه مورد برای استفاده از گاز کلر و در یک مورد برای استفاده از گاز سارین... توسط هیأت کارشناسی ملل متحد و سازمان منع تکثیر شیمیایی تأیید شده است».