کنفرانس بین المللی ایران: چشم انداز تغییر- سپاه پاسداران وتاثیر تحریم ها

در سومین پنل کنفرانس بین المللی ایران: چشم انداز تغییر، که توسط مقاومت ایران در پاریس برگزار شد، شرکت کنندگان به بررسی نقض قوانین و نرمهای بین المللی و تجاوزهای آن در منطقه خاورمیانه  و تاثیر تحریم ها پرداختند. مدیر این کنفرانس سفیر لینکلن بلومفیلد،  دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا بود.

سفیر لینکلن بلومفیلد-دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا
ما می‌خواهیم در مورد سپاه پاسداران و تحریمها صحبت کنیم. ما با برونو ترتره شروع خواهیم کرد. وی معاون مدیر بنیاد تحقیقات استراتژی فرانسه است؛ و بعد ادوارد لینتنر، معاون پیشین وزیر کشور آلمان به ما خواهد پیوست. مشتاق شنیدن نکات وی هستیم. مایکل پریجنت، تحلیلگر امور خاورمیانه از بنیاد هادسون آمریکا در واشینگتن دی سی و سفیر رابرت جوزف، نماینده ویژه در امور منع گسترش تسلیحات هسته ای و معاون پیشین وزارت خارجة آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین المللی تا تاریخ ۲۰۱۷. باب خیلی خوشحالیم که دوباره با شما هستیم.

اگر گفتگوهای امروز را دنبال کرده باشید، شما از افسران ارشد نظامی و شخصیتهای برجسته و منتقد در مورد ایران و این رژیم شنیدید. من می‌خواهم این پنل را به چالش بطلبم، و این سئوال پایه ای را مطرح کنم که تحریمها چه تاثیری می‌توانند داشته باشند؟ اهمیت سپاه پاسداران در چیست، در رابطه با نقض قوانین بین المللی و نرمهای بین المللی و تجاوزی که در خاور میانه شاهدش هستیم. و اینکه آیا تحریمها بهترین و مناسبترین جواب برای آن است؟ آیا کارساز خواهند بود؟
و برای شروع با برونو ترتره شروع می‌کنیم.

برونو ترتره معاون مدیر بنیاد تحقیقات استراتژی فرانسه
درباره سیاستهای تحریم،‌ اجازه بدهید سه،‌ چهار نکته را در این باره بگویم.
اول از همه، این نکته غیرقابل انکار است که تحریمها مهم هستند و مشخصا رژیم را وادار کردند که مذاکراتی را قبول کند که منجر به معامله‌یی شد که برخی آن را یک توافق بد و من آن را یک توافق ناقص می دانم. بالاخره این توافقی است که اکنون داریم. این معامله ای است که ممکن است برخی بگویند داشتیم، اما حداقل هنوز روی کاغذ وجود دارد. وقتی نگاه کنید که رژیم چقدر از عواید نفت را طی دوران اوج تحریمها از دست داد، که شاید بیش از صد و پنجاه میلیارد دلار باشد یعنی کوچک شدن حجم اقتصاد به میزان شاید ۱۵ تا ۲۰،‌ آنگاه می بینید این غیرقابل انکار است که تحریمها نقش مهمی در وادار کردن رژیم به آمدن به پای میزمذاکره ایفا کرده است.

وقتی شما در باره تحریمها علیه [رژیم] ایران صحبت می‌کنید بدیهی است که سپاه پاسداران بسیار مهم است. چرا که نهایتاً آنها هستند که هسته مرکزی این رژیم هستند. با اینحال من می‌گویم در هر سیاستی در قبال رژیم جمهوری اسلامی تحریمها یک ضرورت است ولی ناکافی هستند. تحریمها یک گلوله جادویی نیستند. ما می‌داینم و شما هم می‌دانید که این رژیم بسیار منعطف بوده است. بسیاری از نهادهای ایرانی راههای گذران زندگی با تحریمها را پیدا کرده اند. تحریمهایی بوده اند که سپاه پاسداران متاسفانه خودش را با آنها منطبق کرده است.
تحریم تنها ابزاری نیست که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تنوع قیمت نفت نیز بهمان اندازه مهم است. مشکل اینجاست که برخی مواقع تحریمها پیامدهای منفی خود را دارند. همگی ما می‌دانیم کسانیکه در دولت بوده اند؛ می‌دانند که تنظیم دقیق تحریمها یک هنر است و نه یک علم.

بنابراین تحریمها باید بدقت تنظیم شوند. این امید من است و فکر می‌کنم باید امید همه باشد که عدم توافق جاری بین دولت آمریکا و بیشتر دولتهای اروپایی در رابطه با برجام، ما را از پیدا کردن یک توافق برروی برخی موضوعات مهم مربوط به سیاست ایران باز ندارد. بهمین دلیل بسیار مهم است که از تنش بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس بکاهیم. اکنون که دولت ترامپ تصمیم خود را گرفته و بیشتر دولتهای اروپایی از جمله دولت من از این بابت متاسفند،‌ اما آنچه که ما نمی‌خواهیم این است که این رژیم از این بحران استفاده کند و این عواقب مستقیم و غیر مستقیم دارد. اروپا چگونه با این وضعیت جدید برخورد خواهد کرد؟‌ فکر می‌کنم که بسیار سخت است که انکار کنیم تجارت های اروپایی با تهران بسیار متنوع است. آنها می‌دانند که منافع اقتصادی بیشتر در تجارت با آمریکا است تا رژیم جمهوری اسلامی. اما این به آن معنا نیست که اروپا و بویژه اتحادیه اروپا، نمی‌توانند تحریمهای هدفمند در مورد برخی از رفتارهای سپاه پاسداران همچون برنامه موشکی و تروریسم یا قاچاق اتخاذ کنند.  

در پایان، فکر می‌کنم روشن است که بگوییم تحریمها یک گلوله جادویی نیستند. من فقط می‌گویم ضروری است که کارا باشند. تحریمها رژیم را سرنگون نمی‌کنند. سپاه پاسداران، البته بدون جنگیدن ساقط نمی‌شود؛ و این مهم است همانطور که شما گفتید اگر لازم است باید کاری کرد که برخلاف خواست آنها عمل شود. اما نهایتا تغییر در نظام جمهوری اسلامی ایران بیشتر بر اثر شدت غضب مردم ایران بخاطر سوء مدیریت اقتصادی، بخاطر فساد گسترده و بخاطر وحشیگری سپاه پاسداران اتفاق خواهد افتاد تا از طریق تحریمها. متشکرم.

 ادوارد لینتنر معاون وزیر کشور سابق آلمان
بسیار متشکرم از دعوتی که از من به عمل آوردید. با توجه به نقش کلیدی سپاه پاسداران در دستگاه حکومتی رژیم ایران، این نیرو باعث ایجاد مشکلاتی است که اروپا نمی‌تواند خود را از آن کنار بکشد. این اساسا یک موضوع جانبی نیست. تجارت برای سلامت اقتصادی یک کشور ضروری است، روابط خوب تجاری دارای خصیصه امنیت و ثبات است، ولی این‌ها دقیقا شرایطی است که رژیم ایران نمی‌تواند تضمین کند، زیرا موجودیت آن در معرض تهدید است، از سوی تظاهرات بی‌وقفه‌ای که ماه‌ها است در جریان است. هر گونه تغییر اساسی در ایران، مشروط به انحلال سپاه پاسداران است. فرماندهی سپاه پاسداران قدرت عظیمی در پهنه اقتصادی، سیاسی و امنیتی در اختیار دارد و در نتیجه اصلی‌ترین مانع بر سر تغییر دمکراتیک در ایران است. با توجه به این موضوع، روشن است که تحریم علیه سپاه و افراد مرتبط با آن می‌تواند کمک زیادی به نزدیک شدن به دمکراسی در ایران بنماید. این اقدام بایستی با حمایت مؤثر از اپوزیسیون دمکراتیک ترکیب شود. ما این کار را در آلمان انجام خواهیم داد.

به کرات گفته می‌شود تحریم‌هایی که علیه رژیم ایران اعمال می‌شود، در اساس روی مردم ایران تأثیر می‌گذارد و لذا بایستی لغو شود. اگر دقیق‌تر به مسائل نگاه کنیم، خواهیم دید که این حرف در رابطه با ایران درست نیست. در نتیجه توافق اتمی سال ۲۰۱۵، تحریم‌هایی که علیه (رژیم) ایران اعمال می‌شد به طور عمده لغو شد. ولی با کمال تأسف ۱۴۰ میلیارد دلار پول پرداخت شد و علاوه بر آن تولید نفت از یک و نیم میلیون بشکه در روز به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت، ولی مردم هیچ سودی از هیچ کدام از این درآمدها نبردند. غارتگری،‌ فساد و هزینه‌های هنگفت رژیم برای جنگ‌های (رژیم حاکم بر) تهران هیچ پولی برای مردم باقی نگذاشت. آنها باید درک کنند که تحریم‌های جدید در اساس روی رژیم تأثیر می‌گذارد. جنایت هزینه دارد. رژیمی که پول کمتری نسبت به قبل در دست دارد، نمی‌تواند به اندازه گذشته دست به جرم و جنایت بزند.

با توجه به موضع کلیدی سپاه پاسداران، که نماینده رژیم در سایر کشورها و پیش برنده تروریسم در سایر کشورهای منطقه است، این باید به عنوان موفقیت مهمی از سوی مقاومت ایران تلقی شود که ایالات متحده سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ لیست‌گذاری کرد. پارلمان کانادا به دولت خود توصیه کرده است که روابط دیپلماتیک با (رژیم) ایران برقرار نکند،‌ مادامی که حاکمیت آن در دست خامنه‌ای و سپاه پاسداران تروریست اوست. واضح است که این اقدام پاسخ قانونگذاران کانادایی به اطلاعات بی‌طرفانه‌ای است که در باره وضعیت ایران توسط مقاومت ایران طی سالیان ارائه شده است. در آلمان، مقامات امنیتی مستمراً در باره سپاه پاسداران و فعالیت‌های نیروی تروریستی قدس وابسته به آن هشدار می‌دهند. بسیار مهم است که کشورهای اروپایی اقدامات آمریکا و کانادا را به عنوان نمونه‌هایی از رویکردی که آنها نیز باید در قبال سپاه پاسداران اتخاذ کنند در نظر بگیرند و من امیدوارم ما نیز در آلمان بتوانیم کاری در این رابطه انجام بدهیم، و این تصمیم و این نقطه نظر در دولت و افکار عمومی مطرح شود. بسیار متشکرم.