افزایش جدال باندهای حکومتی با نزدیک شدن نشست آتی FATF

 

یک روزنامه باند روحانی هشدار داد: احتمال دارد که تا نشست بعدی FATF، ما وارد فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی شویم و امکان پرداخت پول واردات یا دریافت ارز حاصل از صادرات به صفربرسد.

روزنامه جهان صنعت نوشت: نمی‌توان روی حمایت هم‌پیمانانی چون مسکو و پکن حساب جداگانه باز کرد و آنان در شرایط حساس، می‌توانند دست ما را در پوست گردو بگذارند، مخالفت با پیوستن به پیمان‌های مرتبط با مبارزه با تروریسم و شفافیت مالی از پالرمو گرفته تا FATF، کمک اروپا در راستای همکاری با ایران را نقش بر آب خواهد کرد.
این روزنامه حکومتی افزود: احتمال دارد که تا نشست بعدی اعضای FATF، ما به عنوان حکومتی که اراده‌ای برای مقابله با تروریسم و پولشویی ندارد وارد فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی شویم و امکان پرداخت پول واردات یا دریافت ارز حاصل از صادرات به صفر کاهش پیدا می‌کند.

امیری، معاون پارلمانی آخوند روحانی درباره نیاز حیاتی رژیم به پیوستن به معاهدات مربوط به اف ای تی اف، گفت:لوایح چهارگانه FATF برای ما بسیار حیاتی است و تصویب نشدن لوایح حتماً نظام را با خسارت‌های غیرقابل جبرانی مواجه می‌کند.
وی با حمله مجمع تشخیص مصلحت رژیم به خاطر نامه به جنتی در رد لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف گفت: ورود مجمع تشخیص به شکل فعلی ایراد حقوقی دارد؛ در قانون نداریم که مجمع به شورای نگهبان نظر مشورتی بدهد.

از سوی دیگر، کیهان تحت امر خامنه‌ای نوشت: اروپا سعی دارد معاهدات FATF را به (نظام) تحمیل کند.
این منبع پیوستن به این معاهدات را زیاده خواهی و نیرنگ کشورهای اروپایی توصیف کرد و افزود: در باره زیاده خواهی همراه با نیرنگ اروپا باید به این نکته توجه کرد که اکنون (ما) و اروپا در حال مذاکره در مورد اجرای تعهدات برجامی غرب هستیم اما اروپا سعی دارد تا کنوانسیون مالی- بانکی (FATF) دیگری را به (نظام) تحمیل کند.

کیهان خامنه‌ای هم چنین ادعای باند روحانی درباره نتایج مذاکره با اروپا را به سخره گرفت و نوشت: روحانی به‌جای سفر بی‌دستاورد به اتریش و سوئیس که نه حجم قابل ملاحظه تجاری–اقتصادی و نه روابط سیاسی قابل تاملی با (ما) دارند، بهتر بود سفر به روسیه و چین و هند و کشورهای آسیایی را در دستور کار قرار می‌داد. دولت باید در سیاست خارجی با نگاه به شرق هرچه سریع‌تر خود را از دام برجام و اردوگاه غرب رها کند.

کیهان ادعای باند روحانی مبنی براینکه بانک سرمایه گذاری اروپا تا ۸۰میلیارد یورو در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد را «دروغ ۸۰ میلیاردی و طرح تازه فریب»، توصیف کرد و نوشت: رقم ۸۰میلیارد یورو کل سرمایه این بانک است، ضمن این‌که ورنر هویر، رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا که بازوی سرمایه‌گذاریهای بلندمدت غیرانتفامی اتحادیه اروپاست،همکاری با (نظام) ایران را منتفی دانسته و گفته: ما باید به این واقعیت توجه کنیم اگر در ایران فعال می‌بودیم، مدل کسب‌ وکار بانک را در معرض خطر قرار می‌دادیم.»