جدال باندهای حکومتی برسر رابطه با روسیه و اروپا

در پاسخ به ایرادات باند مغلوب رژیم در مورد رابطه با روسیه، کیهان خامنه‌ای در دفاع از عجله و اصرار رژیم برای ایجاد روابط گسترده‌تر با روسیه نوشت: شعار«نه شرقی نه غربی» برای دوران «جهان دو قطبی» است، جهانی که تمام شده است. امروز اثری از شوروی باقی نمانده است. یعنی واقعا روسیه امروز همان شوروی سابق است و اتفاق مهمی مثل فروپاشی شوروی رخ نداده است؟!.

سپاه پاسداران تلاشهای اروپا و روسیه برای حفظ برجام را «فوت در خیک برجام!» توصیف کرد و نوشت: شورای اروپا قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های امریکا را به‌روز‌رسانی کرد، روس‌ها هم با طرف‌های اروپایی برای محافظت از شرکت‌ها در برابر تحریم‌ها به توافق رسیده‌اند. با همه این‌ها موگرینی، کمیسیونر سیاست خارجی اروپا می‌گوید که وزن آمریکا در اقتصاد جهانی و نظام مالی دنیا، آشکارا تأثیرگذار است و به همین دلیل نمی‌تواند بگوید که اقدامات انجام‌شده برای حفظ تواقق هسته‌ای کافی هستند.

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم در مصاحبه با یورونیوز درباره اقدامات اروپا گفت: حرف و بیانیه بس است، از اروپا اقدامات عملی می خواهیم. جدا از تعهد سیاسی اروپایی ها برای پایبندی به توافق هسته ای اینک نیاز نیاز به مشاهده اقدامات عملی آنهاست.

روزنامه وال استریت ژورنال درباره تلاش اتحادیه اروپا برای باز نگاه داشتن کانال مالی با بانک مرکزی رژیم نوشت که اروپا این اقدام خود را منوط به اجرای قوانین موسوم به پولشویی در چارچوب (FATF) کرده‌ است. قوانینی که رژیم به شدت به آن‌ها بدبین است.
وال استریت ژورنال افزود: بانکهای انگلستان در زمینه آمادگی برای اجرای تدابیر بانکی اتحادیه اروپا را تأیید نکرده و بانک‌های آلمان و فرانسه هم از اظهارنظر درباره آن طفره رفته‌اند، ولی مقام‌های اروپایی به صراحت می‌گویند که حتی در صورت موافقت رژیم برای عمل در چارچوب قوانین FATF نیز، تضمینی وجود ندارد اتحادیه اروپا توان رودروریی با امریکا داشته باشد.

روزنامه ایران، متعلق به دولت آخوندی روحانی، نوشت: سه ماه از فرصتی که FATF تعیین کرد تا تعلیق خود از لیست سیاه را دائمی کند باقی مانده؛ در ایران اما گره‌های تعیین تکلیف این موضوع باز نشده که هیچ، گره‌های جدیدی هم بر آن افزوده شده است. مهم‌ترینش ایرادهایی است که شورای نگهبان به بخشی از لوایح چهارگانه مرتبط با این موضوع گرفته است.
این روزنامه حکومتی افزود: این وضعیت می‌تواند چشم‌انداز تبدیل این لوایح به قانون را در فرصت سه ماهه پیش رو قدری مبهم کند. مهم‌تر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم دو ایراد را به لایحه الحاق به کنوانسیون «پالرمو» اعلام کرده است.

در مقابل کیهان خامنه‌ای نوشت: اروپا با تحمیل اف.ای.تی.اف، اقتدار نفوظ منطقه‌نظام را نشانه رفته است.